پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۵۵۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۰
وزیر صنعت، معدن و تجارت در گردهمایی روسای سازمان صنعت،‌معدن و تجارت استان‌های کشور اعلام کرد: ثبت سفارش‌ها به روسای سازمان‌های صنعت، ‌معدن و تجارت استانی تفویض اختیار شده و هر واحد تولیدی باید به استان مربوط مراجعه کند و تنها اعداد واقعی مورد نیاز واحدهای تولیدی برای تامین مواد اولیه باید تایید شوند.

شعار سال: وزیر صنعت، معدن و تجارت در گردهمایی روسای سازمان صنعت،‌معدن و تجارت استان‌های کشور اعلام کرد: ثبت سفارش‌ها به روسای سازمان‌های صنعت، ‌معدن و تجارت استانی تفویض اختیار شده و هر واحد تولیدی باید به استان مربوط مراجعه کند و تنها اعداد واقعی مورد نیاز واحدهای تولیدی برای تامین مواد اولیه باید تایید شوندرضا رحمانی افزود: رئیس‌جمهور تاکید زیادی بر تفویض اختیارها دارد و حتما از این به بعد استان‌ها محور تصمیمات وزارت صمت خواهند بود.

وزیر صنعت تاکید کرد: غیراز بخش‌هایی که طبق قانون تکلیف است و مستقیم به خود ما واگذار شده، اصل بر این است که سایر وظایف در حیطه معاونت‌ها و ستاد به استان‌ها تفویض شود و هر کجا لازم است وزیر امضا کند، این کار انجام شود. وی در ادامه به پتانسیل‌های موجود در حوزه معدن اشاره کرد و افزود: حوزه معدن یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند جایگزین درآمد نفتی شود؛ اما سهم ۱/ ۱درصدی آن از GDP سهم شایسته‌ای نیست، همچنین معاونت معدنی نیز نباید کار اجرایی انجام دهد، بلکه سیاست‌گذاری بر عهده این معاونت است. رحمانی همچنین به یارانه تولید و ضرورت تسریع در تخصیص آن به واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: اینکه واحد فعال تولیدی به دلیل نبود نقدینگی تعطیل شود، در واقع ظلم به صنعت است. بنابراین باید تامین منابع برای آنها صورت گیرد.

وی با اشاره به واردات بدون انتقال ارز افزود: برای این منظور ۳۰۰ میلیون یورو در اختیار داریم و در مواردی که نیاز سریع به واردات بدون ثبت سفارش هست، باید این کار به سرعت انجام شود. واحدها می‌توانند بدون ثبت سفارش در مناطق آزاد مبادرت به واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز کنند، سپس تسهیلات ورود به سرزمین اصلی برای آنها فراهم شود. به گفته رحمانی، مشکلات واحدهای مهم تولیدی مخصوصا تامین مواد اولیه تولید باید احصا و به‌صورت مستمر نیز وضعیت واحدهای بزرگ در استان‌ها رصد شوند و با حل مشکلات باید از تعطیلی واحدها جلوگیری کنیم.

رحمانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امسال ۱۰ پروژه ویژه داریم که کارهای مطالعاتی روی آن ها انجام شده است و از صنعت و معدن، بازرگانی تا نوسازی و ارتباط با دانشگاه را در بر می‌گیرد. وزیر صمت با اشاره به اینکه حمایت از کالای ایرانی نباید فقط شعار باشد، افزود: حمایت از ساخت داخل و نوسازی صنایع بر عهده ما به‌عنوان متولیان صنعت است و ما باید از ظرفیت‌های دیگری نظیر ستاد تسهیل، ستاد تنظیم بازار، شورای عالی معادن و... حداکثر استفاده را ببریم.

به گفته رحمانی روسای سازمان‌های صمت استانی باید ارتباطشان را با استانداران به‌عنوان روسای ستاد تنظیم بازار نزدیک‌تر کنند و هر کجا هم نیاز هست وزیر و معاونان ورود کنند. وی یادآور شد: با توجه به ظرفیت ستادهایی نظیر مقابله با تحریم و کارگروه‌های ملی نباید برای اجرای امور نگاه اداری داشته باشیم، بلکه مهم‌ترین ساختار ما تجهیز کار گروهی است. رحمانی با انتقاد از عدم انعکاس کامل و گویا از عملکردهای صنعتی و تولیدی استان‌ها خطاب به مدیران صمت استانی بیان کرد: در دوره جدید رسانه‌ای تر باشید. مردم نباید فقط صنعت خودرو را ببینند. فولاد، نساجی، کفش، لوازم خانگی و... هم جزو صنایع کشور هستند و ظرفیت‌های زیادی برای توسعه دارند. وی در ادامه با اشاره به وجود ۹۰۰ شهرک صنعتی ثبت شده در کشور گفت: این گونه موفقیت‌ها نیز باید به مردم منعکس و خدمات نیز در کنار ضعف‌ها بیان شوند.

رحمانی درادامه در مورد تامین کالای اساسی مورد نیاز مردم افزود: دغدغه رئیس‌جمهور این است که به مردم فشاری وارد نشود و ما نیز می‌خواهیم مطمئن شویم که کالاهای اساسی به دست مردم می‌رسد و به این منظور کارگروه ویژه‌ای را برای پیگیری و رصد زنجیره تولید از ابتدا تا مصرف‌کننده نهایی تعریف کرده‌ایم و در این زمینه حدود ۷۰ قلم کالای اساسی و پرمصرف را رصد می‌کنیم. رحمانی همچنین با اعلام ایجاد مرکز راهبردی مشورت با بخش خصوصی گفت: باید روابطمان را با بخش خصوصی و تشکل‌ها به خصوص در استان‌ها بیشتر کنیم و بیشتر بتوانیم از نظراتشان بهره بگیریم. وی همچنین با تاکید بر مدنظر بودن چند شاخص مهم در انتصابات جدید گفت: ارزشی بودن افراد و کارآمدی و سابقه موفقیت‌های قبلی مدنظر بوده و دراصلاحات نیز به هیچ وجه افراد مد نظر نیستند و ساختاری که بتواند وظایف را به‌خوبی به پیش ببرد موردنظر است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 25 آذر 97، کد مطلب: 3475341، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین