پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۰۲۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲
جهانگیری که از اصلاح لایحه بودجه در شرایط غیرعادی امسال صحبت می‌کرد، این شرایط را فرصت خوبی برای حذف ردیف‌های غیرضرور عنوان کرد و یکی از مصادیق آن را دانشگاه‌های تاسیس‌شده از سوی افراد صاحب نفوذی دانست که حالا سر بار بودجه‌بگیر دولت شده‌اند.

شعارسال: «بودجه دولت گوشت قربانی شده.» این جمله شاید مهم‌ترین بخش اظهارات روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم رونمایی از 10 طرح فناورانه بود که مورد توجه قرار گرفت.

جهانگیری که از اصلاح لایحه بودجه در شرایط غیرعادی امسال صحبت می‌کرد، این شرایط را فرصت خوبی برای حذف ردیف‌های غیرضرور عنوان کرد و یکی از مصادیق آن را دانشگاه‌های تاسیس‌شده از سوی افراد صاحب نفوذی دانست که حالا سر بار بودجه‌بگیر دولت شده‌اند.

او اظهار کرد: «هر کسی از راه رسیده چون موقعیتی داشته اراده تاسیس یک دانشگاه یا مرکز مطالعاتی کرده و پس از راه‌اندازی چون آدم متنفذی بوده بلافاصله به رئیس‌جمهور یا به سازمان برنامه و بودجه گفته که ما این کار را شروع کردیم و تقاضای تعیین بودجه داشته است.

او ادامه داد که ردیف‌بودجه برخی از آنها ابتدا یک‌میلیارد تومان بوده و اکنون به 20 میلیارد هم رسیده است.

جهانگیری گفت: «این دانشگاه‌ها قرار نبوده که از دولت بودجه بگیرند یا در اولویت دولت نبوده و صرفا اراده فردی بوده که می‌خواستند این کار اتفاق بیفتد؛ ما این همه دانشگاه داریم و دیگر قرار نبود به دانشگاهی که شخص دیگری راه انداخته، کمک کنیم

اسحاق جهانگیری که در دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ سخنرانی می‌کرد البته اشاره‌ای به این نکته نکرد که منظورش از این دانشگاه‌ها کدام دانشگاه‌هاست، اما پس از این اظهارات دو سوال مهم مطرح است که اولا این دانشگاه‌ها متعلق به چه کسانی است؟ مخصوصا اینکه چه کسانی به گفته معاون‌اول رئیس‌جمهور این سطح از نفوذ و قدرت را دارند که با رو انداختن به رئیس‌جمهور یا با ارتباط با سازمان برنامه و بودجه توانایی اخذ ردیف‌بودجه را دارند؟ سوال دیگر اینکه اساسا سهم کل بودجه دانشگاه‌ها در لایحه بودجه چقدر است که اصلاح آن موجب تحول در بودجه شود؟

چهره‌های پرنفوذ در دانشگاه‌های غیردولتی

پاسخ سوال اول را شاید بتوان با مرور اعضای هیات‌موسس و هیات‌امنا و هیات‌رئیسه برخی دانشگاه‌ها یافت. به‌عنوان مثال رئیس هیات‌امنای دانشگاهی که جهانگیری این سخنان را در آنجا مطرح کرد، رئیس جهاد دانشگاهی است و برخی اعضای هیات‌امنای آن از مسئولان سابق و فعلی هستند. البته ممکن است مسئولان این دانشگاه‌ها ادعا کنند که غیردولتی و غیرانتفاعی هستند و از بودجه دولتی ریالی اخذ نمی‌کنند. ما نیز قضاوتی دراین‌باره نداریم و صرفا در این گزارش قصد معرفی دانشگاه‌هایی را داریم که صاحبان سمت‌ها در ارکان آن حضوری جدی داشته یا دارند. هرچند برخی از همین دانشگاه‌ها توانسته‌اند گاهی ردیف‌بودجه‌ای برای خود تعیین کنند. به‌عنوان مثال دولت در لایحه بودجه سال ۹۶، اعتباراتی را به‌صورت کمک نقدی برای برخی موسسات در نظر گرفت.

رقم این بودجه درمجموع ۳۶ میلیارد تومان برای هشت دانشگاه غیردولتی بود. دانشگاه عدالت، دانشگاه مفید، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه باقرالعلوم و … جزء هشت موسسه‌ای بودند که زیرمجموعه دولت محسوب نمی‌شوند، اما دولت برای کمک به آنها در بودجه‌ اعتبار در نظر گرفت. بر این اساس دانشگاه غیردولتی و غیرانتفاعی عدالت با ۵۰۰ دانشجو‌ چهار میلیارد، دانشگاه مفید پنج میلیارد، دانشگاه ادیان و مذاهب پنج میلیارد، دانشگاه باقرالعلوم(ع) یک‌میلیارد ردیف‌بودجه داشته‌اند. از سوی دیگر برخی از این دانشگاه‌ها در ابتدا به‌صورت غیردولتی و غیرانتفاعی فعالیت خود را آغاز کردند اما پس از مدتی به‌عنوان دانشگاه دولتی ادامه فعالیت داده‌اند؛‌ به‌عنوان مثال مراکز غیرانتفاعی و غیردولتی خیام و سجاد در مشهد به دانشگاه دولتی تبدیل شدند. این موضوع پیش‌تر نیز از سوی برخی نمایندگان مطرح شده بود؛‌ در اولین سال دولت تدبیر و امید سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفته بود بعضی از این دانشگاه‌ها موافقت اصولی دارند و بعضی‌ها حتی موافقت اصولی هم [برای گرفتن مجوز] ندارند، اما پیشنهاد تخصیص پول و اعتبار در لایحه برای آنها آمده است؛ یا اینکه به دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی بودجه اختصاص داده‌اند یا به بعضی از این موسسات خصوصی بودجه دولتی داده می‌شود. در جدول ذیل اسامی برخی دانشگاه‌های خصوصی را ذکر کرده‌ایم که در ارکان آن چهره‌های سیاسی از جناح‌های مختلف حضور دارند. این دانشگاه‌ها ردیف‌بودجه مستقیم از بودجه دولت ندارند و مشخص نیست که منظور معاون اول رئیس‌جمهور کدام دانشگاه‌هاست؟!

سهم بودجه دانشگاه‌ها از کل بودجه؟!

اما اظهارات جهانگیری می‌تواند وجه دیگری نیز داشته باشد و آن فضاسازی دولتی‌ها در آستانه تصویب بودجه است. همواره مقام‌های دولتی در فصل بودجه‌نویسی از تحمیل بودجه‌هایی سخن به میان می‌آورند که سبب عذاب دولت برای تامین آنها شده، اما نگاهی کلی به وضعیت بودجه حاکی از آن است که رقم‌های مهم‌تری در بودجه وجود دارد که در مقابل اعداد مطرح‌شده واقعا عددی نیست. کل بودجه سالانه رقمی حدود 1200 هزار میلیارد است. سال گذشته سهم بودجه عمومی شامل بودجه دانشگاه‌ها، ‌دستگاه‌های فرهنگی و... حدود 300 هزار میلیارد است اما منطقه ورودممنوع بودجه همان بودجه شرکت‌های دولتی هستند که رقم آنها سال گذشته بیش از 800 هزار میلیارد تومان بود و امسال پیش‌بینی می‌شود رقم آن به بیش از 900 هزار میلیارد برسد!‌ همه فضاسازی‌های صورت‌گرفته در فصل بودجه‌نویسی که به‌نظر می‌رسد بیشتر برای انحراف افکارعمومی باشد، مربوط به بودجه عمومی (یعنی بخش کوچکی از 300 هزار میلیارد) است.

جالب است بدانید کل بودجه موسسات دولتی و غیردولتی فرهنگی کمتر از پنج‌درصد از بودجه عمومی است. با این حساب اعدادی که این روزها در حد و اندازه 20 میلیارد مطرح می‌شود کمتر از 0.002 درصد بودجه شرکت‌های دولتی است که ظاهرا کسی حق دخل و تصرف و پرس‌وجو در آن را ندارد.

منبع: روزنامه فرهیختگان


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازسایت خبر فوری، تاریخ انتشار: 28آذر 1397 ، کدخبر: www.khabarfoori.com،747680

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین