پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۸۱۵۵۷
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
وزیر اموراقتصادی و دارایی گفت: به یک پیمایش ملی و استانی در دستگاه های دولتی نیاز است تا مشخص شود چرا پیاده سازی بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، از سال ۱۳۸۲تاکنون به درازا کشیده است.دژپسند اجرای بودجه ریزی عملیاتی مبتنی بر عملکرد را یکی از راه های بکارگیری و افزایش بهره وری اموال و دارایی های راکد و طرفیت های خالی و بدون استفاده دولت برشمرد و گفت: در این صورت با این شرایط روبور نمی شویم که در روزگار تحریم، 35 درصد درآمدهای دولت در بودجه از محل فروش نفت پیش بینی شده باشد.

شعار سالفرهاد دژپسند امروز (چهارشنبه) در نهمین کنفرانس بین المللی بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در مرکز همایش های دانشگاه الزهرا(س) افزود: بنا بر گزارش های معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور، با وجود اجرای حسابداری تعهدی از سوی 90درصد دستگاه های دولتی، هنوز نتیجه مطلوب و مورد انتظار حاصل نشده است.

وی پیاده سازی کامل بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را «یکی از مهمترین ابزارهای نظام برای مقابله با اثرات تحریم های ظالمانه» و «از مهمترین شرط های موفقیت در ارایه خدمات و انجام وظایف و اداره کشور بدون باج دهی به بیگانگان» عنوان کرد.

دژپسند اجرای بودجه ریزی عملیاتی مبتنی بر عملکرد را یکی از راه های بکارگیری و افزایش بهره وری اموال و دارایی های راکد و طرفیت های خالی و بدون استفاده دولت برشمرد و گفت: در این صورت با این شرایط روبور نمی شویم که در روزگار تحریم، 35 درصد درآمدهای دولت در بودجه از محل فروش نفت پیش بینی شده باشد.

وی تاکید کرد این سوال که «چرا باید هزینه های دولت، در بودجه های سالیانه اینقدر بالا باشد»، نه تنها متوجه سازمان برنامه و بودجه بلکه همه دستگاه های دولتی است و تک تک ما باید پاسخگوی این موضوع باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: لایحه بودجه سال 1398 می توانست بهترین آینه برای انعکاس مجموع اقدام های انجام شده در این چارچوب در چند سال اخیر باشد، زیرا بار دیگر در شرایط تحریم، کشور با مضیقه های مالی و درآمدی برای دولت روبروست.

بودجه ‌ریزی بر مبنای عملکرد عوامل «صرفه‌جویی» و «اثربخشی» را به ابعاد سنتی بودجه‌ریزی اضافه می‌کند. این نظام بین «کارایی» و «اثربخشی» تمایز قایل می‌شود. در «کارایی» استفاده مفید از منابع مورد نظر است، در حالی که «اثربخشی» با عملکرد مرتبط است.

در بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد طبقه‌بندی عملیات به نحوی است که هدف‌ها شفاف‌تر بیان می‌شوند، ارزیابی بودجه آسان‌تر بوده و در روش هزینه‌یابی آن ارتباط بین داده و ستانده مورد توجه قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین هدف نظام بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد اصلاح نظام مدیریت بخش عمومی و افزایش اثربخشی مخارج این بخش است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته سایت خبری اقتصاد آنلاین تاریخ انتشار 19 دی 97، کدخبر: 328076، www.eghtesadonline.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین