پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۰۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۶
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی: سه اثر تاریخی متشکل از 2 صندوق و یک درب چوبی به عنوان آثار منقول استان مرکزی ثبت ملی شد.
شعار سال: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی: سه اثر تاریخی متشکل از 2 صندوق و یک درب چوبی به عنوان آثار منقول استان مرکزی ثبت ملی شد.

 علیرضا ایزدی در جمع خبرنگاران با اشاره به ثبت ملی سه اثر تاریخی منقول استان مرکزی گفت: این 3 اثر تاریخی منقول استان که شامل 2 صندوق و یک درب چوبی می‌شوند، متعلق به سال‌های 970، 920 و 710 خورشیدی هستند.

وی تصریح کرد: ثبت آثار تاریخی و منقول استان یکی از اهداف اداره کل میراث فرهنگی است که مستندسازی، مطالعات و کارشناسی را در پشت خود دارد به همین جهت ثبت یک اثر تاریخی به ارتقای سطح دانش از دوره‌های مختلف تاریخی استان و آثار به دست آمده از آن دوره‌ها می انجامد.

ایزدی با بیان اینکه گرچه به دلیل کمبود اعتبارات توانایی مرمت و یا احیا کامل تمامی آثار ثبت شده وجود ندارد و گاها این مسئله مورد نقد قرار می‌گیرد، گفت: به بهانه آنکه اعتبار مرمتی و یا نگهداری برای آن وجود ندارد، نمی‌توان اثر و یا آثاری را ثبت نکرد، منتقدان باید در نظر داشته باشند، ثبت یک اثر اولین قدم برای حفاظت و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی محسوب می‌شود و این امر در حقیقت پیش‌نیاز مرمت آثار و ابنیه‌هاست.

وی گفت: استان مرکزی از استان‌های پیشرو کشور در ثبت آثار ملی است که در جدیدترین این ثبت‌ها، سه اثر منقول متعلق به شهرهای تفرش، محلات و خمین را به ثبت رسانده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی بیان کرد: این آثار شامل درب چوبی مسجد جامع محلات متعلق به 710 خورشیدی، صندوق چوبی امامزاده محمد فم تفرش متعلق به 920 خورشیدی و صندوق امامزده شاهزاده ابوالحسن طیب‌آباد خمین متعلق به 970 خورشیدی است که هر یک شاخصه‌های منحصر بفردی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: صندوق چوبی امامزاده محمد فم تفرش متعلق به دوره صفوی، از جنس چوب گردو و دارای 265 سانتیمتر طول، 180 سانتیمتر عرض و 130 سانتیمتر ارتفاع است، این صندوق دارای چهارضلع با قاب‌های تزئین شده یکسان که در لبه و ستون‌های کنج جمعا 13 کتیبه به خط نسخ وجود دارد، است که حاوی ادعیه، نام بانیان، نام شاه طهماسب و نام شاه سلیمان صفوی است.

ایزدی درب چوبی مسجد جامع محلات را قدیمی‌ترین اثر منقول در این سه اثر دانست و افزود: جنس این درب از چوب گردو و در دوره ایلخانی ساخته شده که پس از بازسازی مسجد به حمام عرش منتقل شده و نگهداری می‌شود. این اثر دو لنگه با ارتفاع 203 و عرض 61 سانتیمتر و متشکل از 9 لته چوب با اندازه‌های متفاوت و هر لته دارای تزئیناتی متفاوتی است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: صندوق امامزاده شاهزاده ابوالحسن روستای طیب‌آباد شهرستان خمین نیز در میانه اتاق آرامگاه صفوی قرار دارد و دارای 5 وجه با نقوش گره‌کاری اسلیمی، ختایی و کتیبه‌های خط ثلث است. وجه بالایی صندوق از نظر شیوه ساخت تزئینات و نقوش ثبتی با وجه‌های دیگر اثر کاملا متفاوت است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران، تاریخ انتشار: 22 دی 1397، کدخبر: 97102211669 ، www.isna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
0
0
با این همه آثار و ثبت ملی کاش درجذب توریست هم بیشتر فعالیت میکردیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین