پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۱۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
مدیرکل ثبت‌احوال چهارمحال و بختیاری گفت: میزان مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی دراستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

شعارسال: آمار مرگ و میر بر اثر بیماریهای قلبی در تمام کشورهای جهان بالا است اما در کشور ما به سبب کم تحرکی و تغذیه نامناسب این آمار بیشتر است. استفاده از غذاهای شور، شیرین و چرب سه عامل خطرناک در تغذیه است که باید از خوردن بی رویه آنها پرهیز کرد استعمال دخانیات نیز یکی دیگر از علل مهم ابتلا به بیماریهای قلبی است.

رژیم غذایی مناسب، ورزش و عدم استفاده از دخانیات راههای مهم پیشگیری و درمان بیمارهای قلبی است طبق گفته متخصصان بهترین و مفیدترین ورزش برای سیستم قلبیعروقی، ورزشهای هوازی مانند پیادهروی، شنا، دویدن ملایم و دوچرخهسواری است که منجر به تقویت سیستم قلبیعروقی و تنفسی و افزایش طول عمر فرد میشوند. البته برنامه ورزشی بیماران قلبی باید براساس ملاحظههای پزشکی ورزشی تعیین شود تا بیماران بتوانند سیستم قلبیعروقی فعالتری داشته باشند و با خطرهای ورزش مواجه نشوند همچنین رژیم غذایی که در آن میوه و سبزیجات، لبنیات کمچرب، غلات و پروتئینهایی با چربی کم مانند گوشت سفید و ماهی وجود دارد برای بیماران قلبی بسیار مفید است.

محمدعلی رفیع پور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق آمار ۸ ماهه سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۳ هزار و ۱۸ مورد ولادت در استان ثبت شده است که ۱۲ هزار و ۶۱۵ مورد تکزایی و ۴۰۳ مورد چندقلوزایی بوده است که نسبت به سال قبل ۷٫۲ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به آمار ۸ ماهه وفات در چهارمحال و بختیاری در سال جاری گفت: تاکنون ۲ هزار و ۷۷۷ واقعه فوت به ثبت رسیده است که هزار و ۸۵۵ مورد مربوط به آقایان و هزار و ۱۲۲ مورد مربوط به خانمها بوده است.

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: ۶ دلیل عمده مرگ و میر در استان مربوط به بیماریهای قلبی با ۳۲٫۳ درصد، سرطان و تومور ۱۲٫۱ درصد، حوادث غیرعمد ۶٫۷ درصد، بیماریهای تنفسی ۶٫۲ درصد و بیماریهای گوارشی ۲٫۴ درصد بوده است.

رفیع پور ادامه داد: میزان مرگ ناشی از بیماریهای قلبی دراستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است که این موضوع یک زنگ خطر برای استان میباشد.

دکتر مرضیه نصیری متخصص قلب و عروق در مورد فوت ناشی از بیماریهای قلبی میگوید: نه تنها در چهارمحال و بختیاری بلکه در کل کشور بیماریهای قلبی علت عمده مرگ و میر است.

وی با اشاره به اینکه بیماریهای عروق کرونر و سکته قلبی بیشترین مشکلات قلبی منجر به فوت است، افزود: عروق کرونر رگهایی هستند که خونرسانی به قلب را انجام میدهند اگر این عروق دچار تنگی شود خونرسانی به قلب کم میشود و در صورت تنگی حاد عروق، فرد دچار سکته قلبی میشود.

متخصص قلب و عروق عنوان کرد: تصلب شرایین علت عمده تنگی عروق کرونر است، در سکته قلبی به دلیل آریتمیها و ماهیت بیماری احتمال فوت فرد وجود دارد حتی اگر فرد زنده بماند ولی درمان صورت نگیرد فرد دچار نارسایی قلبی میشود که خود یکی از علل مرگ و میر است.

نصیری اظهار داشت: معمولا در سنین زیر ۵۵ سال سکته قلبی در بین آقایان شایعتر است ولی بعد از این سن نسبت شیوع سکته در بین آقایان و خانمها یکسان است.

وی ادامه داد: افراد دارای درد در قفسه سینه باید به پزشک مراجعه کنند تا مورد بررسی قرار گیرند بر اساس علائم بیمار نوارقلب، اکو، تست ورزش و درنهایت آنژیو انجام میشود.

این متخصص قلب و عروق افزود: گاهی اوقات درد قلب خود را به صورت سوزش سر دل نشان میدهد افرادی که این درد را دارند با مراجعه به پزشک مورد بررسی قرار میگیرند، اگر مشکل مربوط به قلب باشد با انجام نوارقلب مشخص و قابل تشخیص است.

نصیری ادامه داد: معمولا درد مربوط به بیماریهای قلبی از پشت جناغ است و به دست و شانه تیر میکشد و مهمتر اینکه در زمان فعالیت درد تشدید میشود اما دردهایی که کمتر از ۳۰ ثانیه طول میکشد و زودگذر هستند درد قلبی مهمی نیستند.

وی با بیان اینکه بیماران قلبی باید در ابتدا سبک زندگی خود را تغییر دهند، گفت: این افراد باید تحرک کافی داشته و از مصرف دخانیات پرهیز کنند، داروهای خود را به موقع مصرف کنند و از استرس دور باشند همچنین در صورت ابتلا به بیماریهایی مانند دیابت، چربی و فشارخون باید مشکل را برطرف کنند.

متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: بیماران قلبی بر اساس نوع بیماری که به آن مبتلا هستند باید مرتب به پزشک خود مراجعه کنند، در اکثر موارد این افراد باید تا پایان عمر تحت نظر پزشک باشند زیرا بیماریهای قلبی کاملا برطرف نمیشود اما با انجام عمل قلب باز و فنر زدن تنگی عروق را میتوان برطرف کرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت بام کوهرنگ، تاریخ انتشار: 22دی1397 ، کدخبر: - : bamekoohrang.ir


اخبار مرتبط
برگزیده ها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
0
0
خوب اونا که آلودگی ندارن این علت مرگ ومیرشون میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین