پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۳۲۱
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۶
استان ایلام در دوران قبل از انقلاب اسلامی به روستای بزرگی می ماند که نه تنها ساختار شهری نداشت بلکه از کمترین امکانات علمی و آموزشی نیز بی‌بهره بود.
شعار سال: استان ایلام در دوران قبل از انقلاب اسلامی به روستای بزرگی می ماند که نه تنها ساختار شهری نداشت بلکه از کمترین امکانات علمی و آموزشی نیز بی‌بهره بود.

 استان ایلام در دوران قبل از انقلاب اسلامی به روستای بزرگی می ماند که نه تنها ساختار شهری نداشت بلکه از کمترین امکانات علمی و آموزشی نیز بی‌بهره بود. این در حالیست که به واسطه ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک خاکی با کشور عراق بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی ،متاثر از یورش نظامی رژیم بعث عراق بود و هشت سال نیز به صورت مستقیم درگیر جنگ و دفاع از آرمان‌های انقلاب و کیان جمهوری اسلامی شد و با پایان دفاع مقدس، گام های استوار نظام مقدس جمهوری اسلامی برای جبران عقب ماندگی در این استان برداشته شد. استانی که تقریباً هیچ چیز نداشت به "استان محروم ایلام" لقب گرفت و تلاش انقلاب اسلامی برای برچیدن این واژه منحوس از دنباله نام "ایلام " شتاب مضاعف به خود گرفت .

در سفر پربرکت مقام معظم رهبری به این استانِ مقاوم در سال ۱۳۷۰ نخستین دروازه های علم و آگاهی به روی جوانان این خطه گشوده شد و تاسیس دانشگاه ایلام در دستور کار قرار گرفت.در این گزارش برآنیم وضعیت آموزش عالی قبل و بعد از انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار دهیم.
بی سوادی ارمغان رژیم پهلوی

دکتر کیخاوندی اولین پزشک بومی ایلامی بود تحصیلات تکمیلی خود را در شهر اهواز که بیش از ۵۰۰کیلومتر از محل زندگیش دور بود، با رنج سفر به پایان رساند.

وی ، از بی توجهی رژیم پهلوی به سواد و پیشرفت در استان ایلام انتقاد می کند و می گوید: در آن دوران دانشگاهی در ایلام وجود نداشت که  بتوانیم با تحصیل و فراگیری آموزش های تکمیلی به همشهریان خودمان خدمت کنیم.

این پزشک جوان دیروز که این روزها دوران بازنشستگی اش را طی می‌کند معتقد است مهمترین دلیل ایجاد نکردن زیرساخت و زمینه ارتقا و رشد آموزش عالی قبل از انقلاب در استان ایلام وابستگی استان و کشورمان به کشورهای سرسپرده امپریالیستی بود که من و ایلامیانی که آن دوران را درک کرده اند سند زنده ای بر این‌ مدعا هستند زیرا تمام پزشکان انگشت شماری که در سراسر استان داشتیم خارجی و از کشورهای فیلیپین هند و پاکستان بودند و این موضوع به خوبی نشان دهنده استقبال رژیم از تاخت و تاز خارجی ها در ایران و بی توجهی به پیشرفت علمی و بومی گرایی در ایران بود.

وی اما می گوید امروز بسیار خوشحالم که وقتی در خیابان های شهر ایلام قدم میزنم و روزهای بازنشستگی ام را در کنار خانواده سپری می کنم در هر کوچه و خیابان صدها نام ایرانی و ایلامی را می بینم که بر تابلوی سر در بیمارستان ها و مطب های شخصی نصب شده و با رشد و پیشرفتی که در حوزه آموزش عالی در استان ایجاد شده علاوه بر اینکه پزشکان بومی استان درحال خدمت رسانی به مردم مرزدار ایلام هستند ،  در دانشگاه های ایلام رشته های پزشکی نیز تدریس می شود تا فرزندان ایلام رنج سفر نکشند و تمام توان خود را برای تحصیل با آرامش و امنیت در داخل استان بکار بگیرند.


* دانشگاه ایلام به عنوان نماد آموزش عالی استان شناخته می شود

در اواخر دوران رژیم پهلوی یک دانشکده در ایلام دایر بود که زیر نظر دانشگاه رازی کرمانشاه فعالیت می کردکه آنهم به دلیل بروز جنگ و حوادث انقلاب فرهنگی به تعطیلی کشیده شد.آهنگ رشد دانشگاه ایلام و سایر دانشگاه‌ها در استان ما به بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و به دلیل وقوع جنگ تحمیلی به بعد از پایان یافتن جنگ باز می گردد.

در سال ۱۳۷۰ برای اولین بار مقام معظم رهبری به ایلام سفر می کنند و پس از اطلاع از نبود دانشگاه دولتی در این استان ،دستور تاسیس و راه اندازی دانشگاه ایلام را با ردیف خاص صادر می کنند.

 علی اکبری رییس دانشگاه ایلام در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، رشد و توسعه دانشکده ها را به عنوان زیرمجموعه های دانشگاه بزرگ ایلام مثبت ارزیابی کرد و افزود: در دانشگاه ایلام ۷ دانشکده و یک آموزشکده فنی مهندسی در شهرستان مرزی دهلران احداث شده است‌.

 اکبری معتقد است در این استان به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، در تمام حوزه‌های فنی مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی، دامپزشکی و الهیات دانشجو وجود دارد.

وی در تشریح ابعاد اجتماعی و ارتقای سطح علمی استان نسبت به شاخص کشوری می گوید: دانشگاهی که امروز به علاقمندان فراگیری آموزش عالی در سطوع عالیه خدمت‌رسانی می کند، به واسطه پذیرش دانشجویان خارجی ، دانشگاهی بین المللی است.

 اکبری اضافه کرد:  با توجه به ضرورتی که برای اشتغال فارغ التحصیلان وجود دارد این دانشگاه در حوزه های کارآفرینی و تربیت نیرو برای تامین نیازمندی های کشور به درستی فعالیت می کند .

این مقام عالی دانشگاهی فعالیت ۳۶ دانشگاه دیگر در استان ایلام را فرصتی برای توسعه استان دانست و گفت: فعالیت های آموزشی پژوهشی و فرهنگی در تمام شهرستان های استان در بخش های علوم پزشکی، دانشگاه آزاد، فنی و حرفه ای و غیرانتفاعی ها و همچنین دانشگاه فرهنگیان با تربیت نخبگان جوان و انقلابی می تواند موتور محرکه استان در توسعه همه جانبه باشد.

استان ما به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، استانی است که بالاترین نرخ فارغ التحصیلی دانشگاهی را دارد و این بالاترین نرخ از موهبت نظامی است که در تحصیل شرایط را ورای همگان فراهم کرده است.

رییس دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه دو رشته تحصیلی دانشکده دامپروری دانشگاه ایلام در سال ۱۳۵۵ الان به یکصد و ده رشته تحصیلی ارتقا یافته ،افزود: اگر در آن دوران آموزش محدود به دوره کاردانی بود، در حال حاضر در دانشگاه های ما کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می شود و تعداد دانشجویان ما از ۱۰۰ نفر اکنون به ۷۰۰۰ نفر در دانشگاه ایلام و ۲۸هزار نفر در تمام دانشگاه ها رسیده است.

 اکبری  ازبهره گیری توان علمی و ایده پردازی نخبگان در مراکز آموزش عالی استان ایلام در سال های پس از انقلاب خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ عضو هیات علمی که حتی المقدور از نخبگان بومی هستند در دانشگاه ایلام مشغول انجام وظیفه هستند و برابر برنامه استراتژیک داخلی هر سال ۲۰ نفر عضو هیئت علمی جدید به کارگیری می کنیم.

وی  اظهار داشت: پاسخ به نیازهای منطقه در حال حاضر اولویت راهبردی دانشگاه ایلام است با توجه به موهبت دیگر نظام در خصوص تبدیل ایلام به یک استان نفت خیز و بهره برداری از منابع نفت و گاز ،رشته های متناسب با نفت و گاز و پتروشیمی جزو اولویت‌های آموزش عالی  است.



وی به دیگر فعالیت هایی که در دانشگاه، در حال انجام است اشاره و بیان داشت: برگزاری همایش ها، سمینارها و نشست های علمی برای حل مسائل زیست بوم منطقه از اقدامات فوق برنامه و راهبردی ماست و از این دست می توان به برگزاری همایش ملی گرد و غبار در استان و در دانشگاه ایلام اشاره کرد و اکنون که جامعه ما با مشکل آب مواجه است و یا با آسیب‌های اجتماعی دست و پنجه نرم‌می کنیم، دانشگاهیان وظیفه خود می دانند که با ایجاد شبکه علمی دانشگاه جامع سعی کنند نخبگان را برای ارائه راه حل در خصوص مشکلات جامعه به میدان بیاورند.
*
رشد ۵۰۰ درصدی رشته های تحصیلی دانشگاهی بعد از انقلاب اسلامی در استان ایلام

این مقام عالی دانشگاه ایلام مقایسه رشته و فضاهای آموزش عالی استان قبل و بعد از انقلاب را ناممکن دانست و گفت: مجموعه رشته های تحصیلی کل دانشگاه های استان از دو رشته در قبل و ۵۰۰ رشته در حال حاضر جای بحث و قیاسی باقی نمی‌گذارد.

علی اکبری رشد اعضای هیئت علمی دانشگاه ها را شاخصی دیگر در توسعه آموزش عالی استان عنوان کرد و افزود: از چند عضو هیئت علمی انگشت شمار قبل از انقلاب به بیش از ۵۰۰ عضو‌ هیئت علمی رسیده ایم یعنی این‌ شاخص نیز ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

وی گفت: به برکت انقلاب اسلامی، دانشگاه های ایلام در حال حاضر گرانیگاه علمی فرهنگی و پژوهشی هستند و در بعد فرهنگی حدود ۷۰ جمع ، تشکل و کانون مشغول انجام وظیفه می باشند که نزدیک به سی نشریه علمی فقط توسط دانشجویان دانشگاه ایلام تدوین می‌شود و مابقی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان نیز فعالیت قابل توجهی در این حوزه دارند.

رییس دانشگاه ایلام در پایان از نگاه عادلانه نظام مقدس جمهوری اسلامی به مناطق دورافتاده و کمتر توسعه یافته می گوید: نگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی ، وزارت علوم و دولت به دانشگاه های استان مرزی ایلام ،نگاهی پیرامونی نبوده بلکه نگاهی از جنس سرمایه است و ما این‌نگاه را پاس داشته و برای اینکه دانشگاه های ایلام به یک سرمایه ملی و بین المللی تبدیل شوند تلاش می‌کنیم.

محمود روشنی عضو هیئت علمی و مدیر علم سنجی دانشگاه ایلام می‌گوید: دانشگاه ایلام در دوران پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بیش از ۱۵۰۰ مقاله isi مقاله در مجلات معتبر بین المللی به چاپ رسانده و بالغ بر ۳۵۰ عنوان کتاب تألیفی و تصنیف دارد . قریب به ۲۰ اختراع و چندین شرکت دانش بنیان از دستاوردهای آموزش عالی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است.

وی پرورش دانشجویان نخبه کشوری و کسب چندین عنوانِ برتر دانشگاهی و بین المللی توسط دانشجویان و اساتید دانشگاه ایلام را از نتایج ارتقا و توسعه سطح آموزش عالی در استان می داند.

هدیه سجادی فرد یکی از کارکنان بخش مرجع غیرکتابی دانشگاه ایلام از نگهداری تالیفات غیرکتابی در این دانشگاه خبر داد و افزود: منابعی که در این بخش نگهداری می‌شود شامل پایان نامه های ارشد و دکترا در رشته های مختلف دانشکده های کشاورزی، ادبیات، علوم پایه، زبان انگلیسی، دانشکده فنی مهندسی و همچنین طرح های تحقیقاتی استادان و دانشجویان فعال است که فهرست نویسی و نگهداری می‌شود.

وی تعداد پایان نامه های ارشد و دکترای موجود در این بخش را بالغ بر ۲۰۵۰ عنوان پایان نامه فارسی، ۱۳۰ عنوان پایان نامه لاتین و بیش از ۵۰۰ طرح تحقیقاتی برشمرد و گفت: در دوران گذشته مخزن غنی و معتبری از تالیفات پایان نامه ای در استان وجود نداشته و هیچگونه آرشیوی از نمونه پایان نامه و طرح های تحقیقاتی در دسترس نبوده است.

با این اوصاف پرواضح است که آموزش عالی با پیروزی انقلاب در استان ایلام رخ نشان داد، در قبل از انقلاب اسلامی تنها یک مرکز آموزش عالی در استان ایلام وجود داشت که تنها ۵۰ دانشجو در ۲ رشته با ۲ عضو هیئت علمی و ۱۰ کارمند داشت، اما اکنون در چهل سالگی انقلاب اسلامی، ۳۷ مرکز آموزش عالی در نقاط مختلف استان وجود دارد که نشان از رشد کمی و توسعه علمی در استان ایلام است.



دانشجویانی که قبل از انقلاب مجبور بودند با کمبود امکانات مسیر طولانی را به مرکز استان و دیگر شهر‌ها طی کنند، اما امروز در چهل سالگی انقلاب، هر شهرستان استان دارای یک مرکز آموزش عالی است. شهرستان‌های ده گانه استان حالا دارای مراکز آموزش عالی هستند. حالا دیگر هیچ دانش پژوهی با کمبود فضای آموزشی در استان مواجه نیست.

در حال حاضر در استان ایلام ۳۷ مرکز آموزش عالی وجود دارد که حدود ۳۰ هزار دانشجو با ۵۳۴ عضو هیئت علمی در ۵۵۱ رشته دانشگاهی، در این مراکز مشغول به تحصیل هستند. تعداد یک هزار و ۵۰ کارمند نیز در مراکز آموزش عالی استان مشغول به خدمت هستند.

فضای آموزشی در قبل از انقلاب، تنها ۱۴۰۰ متر مربع بوده، اما در حال حاضر ۹۲۵ هزار مترمربع فضای آموزشی در استان ایلام وجود دارد.

در کنار کسب مدارج بالای تحصیلی دانش پژوهان در استان ایلام، دانشجویان نیز همزمان با فراگیری علم، با انجام کار‌های علمی و عملی در راستای توسعه کسب و کار و بالابردن سطح معلومات خود می‌کوشند بطوری که در دانشگاه ایلام دانشجویان رشته علوم باغبانی با راه اندازی تعاونی‌های دانشجویی، به تولید محصولات مختلف کشاورزی پرداخته اند تا هم درآمدی کسب کنند و هم بر دانش تجربی خود بیافزایند.

تعداد بازدید : 4


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران، تاریخ انتشار: 22 دی 1397، کدخبر: 6788967 ، www.yjc.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین