پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۸۳۶
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸
استاد دانشگاه ایلام: قدم‌های اولیه تحقق شعار فوق حمایت عملی مسئولان از آن است.

شعار سال: صدور فرمان حمایت از کالای ایرانی در شعار سال 97 از سوی مقام معظم رهبری، بار دیگر مردم، مسئولان عالی‌رتبه کشوری، قوای سه‌گانه و فعالان اقتصادی را به نگاه مسئولانه و حمایت ملی از کار وتولیدملی را فراخواند،دستیابی به استقلال و خودکفائی اقتصادی و خنثی نمودن تحریم‌های دشمنان انقلاب اسلامی ،پیشگیری از آثار سوء فرهنگی تولیدات بیگانه، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال و کاهش تورم در کشور، خودباوری در جامعه، ممانعت از خروج سرمایه‌های کشور و بهبود رفاه اجتماعی از پیامدهای مثبت و مطلوب تحقق این شعار است.

در این راستا سارا فلاحی و دکتری علوم سیاسی واستاد دانشگاه ایلام در میزگرد "راهبردهای تحقق شعار سال" و پاسخ‌هایی مجمل و کاربردی ارائه نموده است که باهم می‌خوانیم؛

سال-1397 از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده است، ازنظر شما اهمیت نام‌گذاری سال در چیست؟

فلاحی: نامگذاری سال ها توسط رهبر انقلاب متناسب با نیازمندی های کشور صورت می گیرد. با توجه به مشکلات اقتصادی کشور از یک طرف و داشته ها و منابع بالقوه ای که برای عبور از بحران اقتصادی حاکم بر کشور داریم شعار حمایت از کالای ایرانی یک شعار به موقع و مثمر ثمر است اگر مسئولین ما به درک درستی از آن برسند و صرفا مانند بسیاری از موارد دیگر آن را در پلاکارد و همایش های هزینه بردار و توخالی خلاصه نکنند. اگر این مهم به درستی فهم شود می تواند حامل فرصت های زیادی برای کشور باشد.

به نظر شما چه راهبردی برای تحقق شعار سال که حمایت از تولیدات ملی تعیین‌شده وجود دارد؟

فلاحی: ببینید ما باید نخست به درک درستی از شعار سال برسیم بعد به دنبال استراتژی تحقق آن باشیم. به نظر من خرید کالای ایرانی در گام اول مستلزم بالا رفتن کیفیت کالای ایرانی است که این مهم نیز مانند همه جهان پیشرفته مستلزم عدم دخالت دولت در اقتصاد است چون ارمغان این دخالت چیزی جز انحصار گرایی و رانت خواری نیست.

طبعا واگذاری اقتصاد به مردم و بخش خصوصی می تواند منجر به رقابتی تر شدن بازارهای داخلی شود. اگر منظور از تولید داخلی تولیدات صادرات محور باشد که حتما هست نادیده گرفتن قانون مزیت نسبی و تمرکز صرف بر بستن تعرفه های کمرگی بر کالاهای خارجی به عنوان مهم ترین راهکار حمایت از تولید داخلی، طبعا منجر به تداوم روند تولیدات بی کیفیت خواهد شد چون این دو تاکتیک، حامل رانت جویی و حذف ما از بازار رقابت جهانی خواهند بود و گارد کشورهای دیگر را نسبت به ما بسته تر خواهند کرد بنابراین حمایت از تولید داخلی به معنای بستن درها به روی جهان نیست بلکه به معنای تلاش برای ارتقا کیفیت کالای ایرانی و تسخیر بازارهای جهانی است. البته همه این ها مستلزم جایگزینی ناسیونالیسم عقلایی به جای ناسیونالیسم احساسی در میان ملت ایران است؛ اتفاقی که قبلا در ژاپن افتاد و این کشور را به یک برند لوکس و جهانی تبدیل نمود. به نظر می رسد ژاپنی ها کالاهای خود را در عمل و با تلاش ارتقا دادند نه در همایش ها و سمینارهای پر هزینه ای که در ایران بیشتر به سمی_ نهار شباهت دارند تا سمینار! به این معنا و بنا بر آن چه گفته شود.

به نظر شما وظیفه مسئولان برای تحقق شعار سال چیست؟

فلاحی: هم مردم و هم مسئولان باید به یک عزم ملی برای ارتقاء جایگاه اقتصادی کشور برسند و همه حمایت از اقتصاد کشور را از خود شروع کنند. تا این عزم به شکل واقعی شکل نگیرد نشستن در اتاق برنامه ریزی و تببین استراتژی هایی که معمولا روی کاغذ می مانند بی فایده است. به نظر من در شرایط کنونی ما به یک اتاق فکر نیاز داریم که بنشیند و استراتژی برای فرهنگ سازی تعلق خاطر ایرانی ها به ایران به شکل واقعی، ترسیم کند. مشکل ما در این است که خوب شعار می دهیم ولی در عمل ضد شعار خود عمل می کنیم. همین الان شما بررسی کنید ببینید همین مسئولانی که میان و در رسانه های مختلف از تلاش برای حمایت از کالای صحبت می کنند در عمل و در نهادها و وزارتخانه های تحت امرشان چقدر به عملیاتی شدن این شعار اعتقاد دارند. به نظر من یکی از قدم های اولیه تحقق شعار فوق حمایت عملی مسئولان از آن است.

مردم چگونه می‌توانند برای رسیدن به این هدف نقش خود را ایفاء کنند؟

فلاحی: مردم مهم ترین پاسداران وطن هستند. بدون مردم هیچ آرمانی محقق نمی شود. باید اعتماد مردم را جلب کرد. باید فرهنگ سازی نمود. اگر تولید کنندگان ما کالای با کیفیت تولید کنند مردم می خرند. صادقانه رفتار کردن با مردم مهم ترین عامل جلب اعتماد آن هاست. مردم وقتی ببینند بین شعار و عمل مسئولین تضادی نیست در همه صحنه ها حاضر می شوند. این هم یک صحنه حساس اقتصادی است وقتی مردم ببینند مسئولین به کالای ایرانی احترام می گذارند طبعا آن ها نیز در این مسیر حرکت می کنند. وقتی مردم حجم وسیع واردات کالاهای مشابه داخلی را می بینند اعتماد به کالای ایرانی را از دست می دهند. نگاهی به نوع و حجم کالاهای وارداتی خیلی بحث برانگیز است؛ مثلا سال گذشته ما فقط بیش از 31 میلیون دلار اسباب بازی (عروسک، ماشین کوچک، رو روئک ) از چین وارد کرده ایم و یا در رابطه با کالاهای مشابه داخلی در سال گذشته بیش از 30 میلیون دلار کره بسته بندی شده و بیش از 13 میلیون دلار عدس از امارات وارد کردیم! این فقط نمونه ای از فاجعه واردات کالاهای مشابه در کشور است! اگر بحث از حمایت کالای ایرانی می شود یکی از فرصت های مهم آن جلوگیری از واردات کالاهایی است که مشابه آن را با کیفیت بهتر در داخل داریم. بنابراین گام اول را اگر مسئولین بردارند و در تبیین سیاست های اقتصادی منافع ملی را لحاظ کنند مردم حتما کمک می کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 25 فروردین 97، کد مطلب: 1699825: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین