پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۳۰۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
به تازگی بخشنامه ای از سوی ابراهیم شیخ صادر شده است که حضور دو شغله ها را در شهرداری ممنوع کرده است در این بخشنامه اعضای هیات علمی نیز مشمول این قانون هستند اما حسن رسولی عضو شورای شهر تهران می گوید: اعضای هیات علمی از این قانون مستثنی هستند. توضیحات تکمیلی ارایه شده در خبر، به برخی از مصدایق اجرایی و تفسیر مفهومی از دوشغله بودن پرداخته است.

شعار سال: به تازگی بخشنامه‌ای از سوی معاونت توسعه منابع انسانی به معاونان، مشاوران، شهرداران مناطق و مدیران واحدهای ستادی و ادارات کل صادر شده و در آن تأکید شده است که تصدی بیش از یک شغل در شهرداری ممنوع است.

در این بخشنامه تأکید شده با توجه به حساسیت و ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل برای هر شخص و مجازات‌های در نظر گرفته در قوانین و نظر به اینکه عضویت هیئت علمی به صورت تمام وقت نیز شغل محسوب شده و اشتغال آنان به هر نحوی در شهرداری تهران از مصادیق تصدی بیش از یک شغل است (به استثنای کارمندان مأمور به خدمت در شهرداری)، این موضوع مجدداً به کلیه مدیران و کارمندان مورد تأکید قرار می‌گیرد.

این در حالی است که همچنان مدیرانی هستند که هم عضو هیات علمی هستند ،هم رییس سازمان و هم معاون شهردار تهران. برخی مدیران و کارکنان شهرداری نیز در ترکیب هیات مدیره چندشرکت ها و سازمان ها حضور دارند .

حسن رسولی عضو شورای شهر تهران در این رابطه توضیح می‌دهد که در سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری، دو نوع عضویت وجود دارد؛ یک عده که عضو موظف هیئت مدیره‌ها هستند و یک عده اعضای غیرموظف هستند. اعضای موظف پست سازمانی دارند و در صورت آنکه شغلی در کنار این سِمَت داشته باشند، دوشغله محسوب می‌شوند اما اعضای غیرموظف هیئت مدیره‌ها برایشان شغلی محسوب نمی‌شود. بر اساس قانون، اعضای هیئت علمی معاف از تصدی همزمان بیش از یک شغل هستند.

رسولی در پاسخ به این پرسش که آیا یک مدیر می‌تواند همزمان مسئولیت یک سازمان و یک معاونت را بر عهده داشته باشد؟ می‌گوید: مدیریت یک سازمان به عنوان شغل محسوب می‌شود و این طبق بخشنامه و قانون، درست نیست.

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

*** بر اساس تبصره‌های ۲ و ۳ قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل، عضویت در هیات مدیره شرکت‌ها به‌صورت غیر موظف (یعنی فقط حضور در جلسات ماهانه هیات مدیره) شغل محسوب نمی‌شود. عضو غیرموظف هیات مدیره صرفاً نماینده شخصیت حقوقی سهامدار است و حقوق و مزایای مستمری برای این مسئولیت دریافت نمی‌کند.

*** مصوبه رفع ممنوعیت اشتغال دانشجویان دکتری در ساعات غیرتحصیلی به عنوان هیات علمی، قابل شمول به دستگاه‌های اجرایی و موسسات غیردانشگاهی نبوده و صرفا در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کاربرد دارد. استدلال اینکه مطابق ماده یک قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵ و قانون تشکیل هات امنای داتشگاه‌ها، دانشگاه‌ها از حیث مقرره گذاری اداری، مالی و آموزشی وپژوهشی مستقل و تابع هیات امنای خود می‌باشند؛ لذا بدون الزام به رعایت مقررات حاکم بر دستگاه‌های دولتی نظیر قانون محاسبات، قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون برگزاری مناقصات و غیره، صرفا در چارچوب مصوبات و آئین نامه‌های اداری و مالی و معاملاتی و استخدامی و تشکیلاتی مصوب هیات امنا و مورد تائید وزارت عتف و بهداشت، مجاز به فعالیت می‌باشند.

*** ابطال ممنوعیت اشتغال دانشجویان دکتری در خارج از اوقاتی که موظّف به حضور در دانشگاه هستند (دادنامه شماره ۱۰۳۶ مورخ ۸؍۶؍۱۴۰۱ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری)، ربطی به نوع رابطه استخدامی فرد با دولت (رسمی، پیمانی، آزمایشی، قراردادی و ...) نداشته و در هر حال شامل بحث مدیریت و پست‌های مدیریتی نمی‌شود.

*** ماده ۹۴ قانون مدیریت خدمات کشوری بیان می‌دارد که، تصدی بیش از یک پست سازمانی برای کلیه کارمندان دولت ممنوع می‌باشد. در موارد ضروری با تشخیص مقام مسوول مافوق تصدی موقت پست سازمانی مدیریتی یا حساس به صورت سرپرستی بدون دریافت حقوق و مزایا برای حداکثر چهار ماه مجاز می‌باشد(مثلا دانشجوی دکتری بعنوان سرگرست اداره کل).

*** اصل ۱۴۱ قانون اساسی بیان می‌دارد که «رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزیران و کارمندان دولت نمی ­توانند بیش از یک شغل دولتی داشته باشند و داشتن هر نوع شغل دیگر در موسساتی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت یا مؤسسات عمومی است و نمایندگی مجلس شورای اسلامی و وکالت دادگستری و مشاوره حقوقی و نیز ریاست و مدیریت عامل یا عضویت در هـیأت مدیره انواع مـختلف شرکت­‌های خـصوصی جز شرکت­‌های تعاونی ادارات و موسسات برای آنان ممنوع است. سمت­های آموزشی در دانشگاه­ها و موسسات تحقیقاتی از این حکم مستثنی است».

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ 25 دی 97، کد مطلب: 17013:www.eskannews.com/ سایر منابع.

اخبار مرتبط
برچسب ها: ابراهیم شیخ ، دوشغله ها ، هیات علمی دانشگاه ، معاونت توسعه منابع انسانی ، شهرداری تهران ، شهردار تهران ، شورای شهر تهران ، حسن رسولی ، ممنوعیت دو شغله بودن ، مصداق دو شغله بودن ، مصادیق دو شغله بودن ، شناسایی دو شغله ها ، دوشغله ها در شرکت های دولتی ، دو شغله ها در دولت ، مدیران دولتی دوشغله ، شروط اثبات دو شغله بودن ، دانشجویان دکتری دوشغله ، مدیران دانشجوی دکتری ، برخورد با دوشغله ها ، جرائم دو شغله بودن ، اعضای هیات علمی دوشغله ، مامور به خدمت دوشغله نیست ، حضور در هیات مدیره چند شرکت ، عضو هیات مدیره چند شرکت ، قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل ، قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت ، رفع ممنوعیت اشتغال دانشجویان دکتری در ساعات غیرتحصیلی ، شروط رفع ممنوعیت اشتغال دانشجویان دکتری در ساعات غیرتحصیلی ، ماده ۹۴ قانون مدیریت خدمات کشوری ، تصدی موقت پست سازمانی مدیریتی یا حساس به صورت سرپرستی بدون دریافت حقوق و مزایا ، قانون منع مداخله ، معامله و داوری بر اساس قانون منع مداخله ، قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان ، مدیران دو شغله ، دانشجویان دوشغله
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
0
2
آقای جهرمی در خیلی از سازمان‌ها هیئت علمی دانشگاه با حفظ سمت آموزشی به دولت مامور شده اند و عملا هم استاد دانشگاه هستند و هم مدیر کل ،هم از دانشگاه حقوق می گیرند و هم از دستگاه اجرایی ماهیانه ۱۷۵ ساعت اضافه کار می گیرند !!!اگر استادی با حفظ سمت آموزشی به دستگاه اجرایی مامور شده است یعنی اینکه صبح تا ظهر در اداره و دستگاه اجرایی حضور دارد و برای انجام وظایف آموزشی از ظهر تا عصر به دانشگاه می رود خب این شخص کجا برای دستگاه اجرایی اضافه کار انجام داده است که ماهیانه ۱۲ میلیون تومان اضافه کار بگیرد ؟و ماهی ۷ میلیون تومان رفاهیات!؟در همین حال حاضر ۵۰ نفر هیئت علمی بعنوان معاونین سازمان ملی استاندارد ایران و همچنین مدیران کل این سازمان در استان‌ها به همین شکل مامور شده اند و از دو منبع دارند حقوق می گیرند که غیرقانونی است زیرا برای اضافه کار نکرده پول می گیرند ..در ثانی اگر ساعات آموزشی و برنامه درسی این افراد از دانشگاه گرفته شود در ساعات اداری در دانشگاه مشغول تحصیل هستند ....تنها راه این افراد ماموریت دائم از دانشگاه به دولت است که بخاطر منافع آن اکثرا نمی پذیرند و غیر قانونی همزمان دو شغل تمام وقت دارند که در تداخل صد در صد هستند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
0
0
چقدر مصادیق دو شغله بودن زیاد بود ما خبر نداشتیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین