پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۸۴۷۴۲
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
وزیر آموزش و پرورش دو روز پیش در حساب کاربری توئیتر خود به انتخاب سه معلم در شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد و نوشت: «بعد از انتخابات صندوق ذخیره گام مهم دیگری در افزایش مشارکت معلمان در تصمیم‌سازی‌ها برداشته شد. سه نفر از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش که پیش از این با نظر وزیر انتخاب می‌شدند، اینک با رأی مستقیم جامعه فرهنگیان انتخاب می‌شوند.» این توییت مهم سید محمد بطحایی درباره حضور معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش بود. شورایی که با حضور رئیس جمهوری هر 15 روز یکبار تشکیل جلسه می‌دهد.

شعار سال: وزیر آموزش و پرورش دو روز پیش در حساب کاربری توئیتر خود به انتخاب سه معلم در شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد و نوشت: «بعد از انتخابات صندوق ذخیره گام مهم دیگری در افزایش مشارکت معلمان در تصمیم‌سازی‌ها برداشته شد. سه نفر از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش که پیش از این با نظر وزیر انتخاب می‌شدند، اینک با رأی مستقیم جامعه فرهنگیان انتخاب می‌شوند.» این توییت مهم سید محمد بطحایی درباره حضور معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش بود. شورایی که با حضور رئیس جمهوری هر 15 روز یکبار تشکیل جلسه می‌دهد. سابق بر این وزیر آموزش و پرورش سه نفر از فرهنگیان را انتصابی به این شورا معرفی می‌کرد. این توییت وزیر آموزش و پرورش حالا به این معناست که از این پس دیگر هیچ انتصابی در زمینه حضور معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش انجام نمی‌شود و سه معلمی که طبق قانون مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش باید در این شورا حضور داشته باشند با رأی خود معلمان انتخاب می‌شوند. این موضوع از سال‌های پیش مورد درخواست معلمان بوده است و بسیاری از فرهنگیان می‌خواستند که در تصمیم گیری‌های کلان آموزش و پرورش مداخله کنند حالا با این اظهار نظر وزیر این حضور فراهم شده است و معلمان هم می‌توانند برای بهبود کیفیت آموزشی برنامه‌های خاص خود را داشته باشند.با این حال از اهداف مهم شورای عالی آموزش و پرورش، تعیین خط مشی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، بررسی و تصویب اهداف و نظام آموزشی جهت ارائه به مجلس شورای اسلامی، بررسی و تصویب برنامه‌های درسی و تربیتی همه مؤسسات آموزشی کشور که در حوزه وزارت آموزش و پرورش قرار دارند و بررسی طرح‌ها و لوایح قانونی مربوط به آموزش و پرورش قبل از طرح در مجلس شورای اسلامی است. تصمیماتی مهم که برای معلمان بسیار تأثیرگذار بود. به گفته برخی از فعالان صنفی معلمان حضور سه دبیر در شورای عالی آموزشی می‌تواند فعالیت این شورا را شفاف‌تر کند و تصمیمات گرفته شده برای معلمان از سوی خود معلمان باشد. موضوعی که اصغر حصیری مشاور وزیر آموزش و پرورش بر آن تأکید می‌کند و می‌گوید: قانون شورای عالی آموزش و پرورش به صراحت اشاره کرده است سه نفر از معلمان مدرسه باید در این شورا حضور داشته باشند این اتفاق در سال‌های پیش هم می‌افتد و وزیر سه نفر از افرادی را که خود انتخاب می‌کرد عضو اصلی شورای عالی آموزش و پرورش قرار می‌داد البته طبق قانون از این سه نفر، یک نفر باید خانم باشد. چندی پیش وزیر آموزش و پرورش تصمیم گرفت تا اینگونه انتصاب‌ها را دیگر انجام ندهد و کار را به دست خود معلمان بسپارد بر اساس این وزیر موضوع انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش را مطرح کرد تا هر معلمی که صلاحیت دارد بتواند در این شورا عضو شود.

وی درباره شرایط نامزدی فرهنگیان تأکید می‌کند: مدیر و معلمان رسمی شاغل در آموزش ‌و پرورش با حداقل 12 و حداکثر 31 سال سابقه خدمت، حداقل مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس یا معادل آن، نداشتن سوءپیشینه یا حکم محکومیت قطعی از مراجع قضایی یا هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری با هر درجه از محکومیت، داشتن حداقل یک مورد از سوابق کاری نمایندگی معلمان در شورای آموزشی مدرسه، سرگروه آموزشی منطقه یا استان از جمله شرایط مهم فرهنگیان در این شورا است.حصیری با اشاره به اینکه در این انتخابات یک میلیون فرهنگی و بیش از 700 هزار بازنشسته فرهنگی حق رأی دارند اظهار می‌کند: بازنشستگان و دانشجومعلمان فقط می‌توانند به عنوان رأی‌دهنده در این انتخابات شرکت کنند. البته ابتدا اعلام شد که 125 هزار نفر از فرهنگیان واجد شرایط نامزدی در این انتخابات هستند اما بنا به دستور وزیر مبنی‌بر اینکه نیروهای ستادی امکان نامزد شدن در این انتخابات را ندارند، این عدد به 118 هزار نفر کاهش یافت. بنابراین 118 هزار نفر افرادی هستند که فقط در مدرسه فعالیت دارند.

وی بابیان اینکه شورای عالی آموزش‌ و پرورش بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در آموزش‌وپرورش است، می‌گوید: برنامه‌های وزیر آموزش‌وپرورش بر اساس سند تحول بنیادین و مشارکت فرهنگیان در نظر گرفته‌شده است و وزیر آموزش و پرورش تأکید دارد حضور مؤثرتر و مفیدتر فرهنگیان انجام بگیرد و تفویض اختیار به مدارس، انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان و شورای عالی آموزش‌وپرورش ازجمله برنامه‌های وزیر آموزش‌وپرورش درباره حضور و مشارکت بیشتر فرهنگیان در برنامه‌های آموزشی و پرورشی است.

رأی همکارانی که در شورای عالی عضو خواهند شد، قانونی است و درگذشته مدیران آموزش‌وپرورش این افراد را انتخاب می‌کردند که با نظر وزیر آموزش‌وپرورش تمامی همکاران در کشور می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و مدت عضویت در شورای عالی چهار سال است.مشاور وزیر آموزش و پرورش تأکید می‌کند: این شورا هر 15 روز یکبار با حضور رئیس جمهوری، معاون رئیس جمهور و شش وزیر تشکیل جلسه می‌دهد و سه نماینده فرهنگی رأی‌شان با حاضرین در جلسه هم برابر است.

به گفته حصیری تا پایان این هفته تمامی فرهنگیان می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند و از هفته آینده انتخاب معلمان به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد . هدف از برگزاری انتخابات در آموزش و پرورش این است که همکاران فرهنگی در تمامی سطوح نظام تعلیم و تربیت نقش داشته باشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 3 بهمن 97، کد مطلب: 498683:www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین