پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۵۲
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴
معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نمونه گیری از مبتلایان به بیماری وبا گفت: سالانه 400 تا 500 هزار نفر در کشور به علت ویروس و مسمومیت های غذایی به اسهال حاد مبتلا می شوند.

شعارسال: محمود نبوی روز یکشنبه در آیین آغاز بکار کارگاه کشوری مدیریت بیماریهای منتقله از آب و غذا در یزد افزود: شبکه درمانی ایران در پیشگیری و کنترل بیماری های واگیر مانند وبا و حصبه موفق عمل کرده است.

این مسئول اظهار کرد: طبق آمار تا پیش از دهه 60 و 70 سالانه 20 هزار نفر به بیماری وبا و حصبه مبتلا می شدند که اکنون این رقم کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در سالجاری هیچ موردی از وبا در کشور گزارش نشده است خاطرنشان کرد: در سال گذشته فقط سه مورد ابتلا به این بیماری گزارش شد.

نبوی با اشاره به اینکه نخستین همه گیری وبا در سال 44 در ایران مشاهده شد یادآور شد: آخرین همه گیری وبا مربوط به سال 90 بود.

این مسئول اضافه کرد: همچنین در برخی موارد خطر ورود وبا به ایران از کشورهای شرقی مانند پاکستان و عراق وجود دارد که این بیماریها در همان استانهای مرزی کنترل و پیشگیری می شود و شبکه بهداشت ما در حدی است که همه گیری های مرزی، هیچ وقت همه کشور را آلوده نکرده است.

وی با بیان اینکه گزارش نکردن مسمومیت غذایی از سوی برخی کشورها نشان از ضعف شبکه مراقبتی آنان است اعلام کرد: کشورهای پیشرفته خیلی بیشتر مسمومیت های غذایی را گزارش می کنند.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مهمترین علت انتقال بیماری وبا را آب آلوده اعلام و تصریح کرد: اکنون 98 درصد آب کشور کلرزنی و تصفیه می شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در کشور، هیچ نوع بیماری از طریق آب منتقل نمی شود افزود: با این وجود ابتلا به بیماری های فراگیری از طریق شبکه فاضلاب وجود دارد.

نبوی با توصیه به اینکه شهروندان، میوه های بوته ای چون انگور، توت فرنگی، سبزی و کاهو را ضد عفونی کنند تا باکتری موجود در آن از بین برود، بر مصرف مداوم سبزی و میوه ها برای پیشگیری از سرطانهای گوارش روده تاکید و اظهار کرد: البته میوه و سبزی هم باید ضدعفونی شوند تا از بیماریهای ویروسی جلوگیری شود.

رئیس اداره بیماریهای منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی هم در این آیین گفت: یکی از مهمترین اقدام های وزارت بهداشت کنترل و پیشگیری از گسترش و طغیان‌ بیماری ها در جامعه است.

بابک عشرتی بر اقدامات پیشگیرانه و کنترل بهداشتی در مورد بیماری واگیر تاکید و اظهار کرد:

مهمترین توصیه وزارت بهداشت به مردم در مورد بیماریها بویژه وبا پرهیز از مصرف آبهای آشامیدنی غیر مطمئن است بطوری که اگر افرادی از آب سطحی استفاده می کنند آن را بجوشانند.

وی بر شستن مداوم دستها با آب و صابون بخصوص قبل از غذا خوردن و ضد عفونی کردن سبزی و صیفی ها تاکید کرد.

کارگاه کشوری مدیریت بیماری های منتقله از آب و غذا با حضور 160 نفر از کارشناسان و مسئولان گروه بیماریهای بهداشت محیط و آزمایشگاه 28 دانشگاه علوم پزشکی کشوردر سالن همایش های باقرالعلوم یزد آغاز بکار کرد و دو روز ادامه دارد.

حساس سازی در زمینه بیماری وبا و تبادل تجربه و هماهنگی درون بخشی و برون بخشی از اهداف کارگاه یاد شده اعلام شد.

مبارزه با بیماری وبا، مدیریت احتمالی در زمینه وقوع اپیدمی های ناشی از آن و همچنین طغیان های ایجاد شده ناشی از آب و غذا از محورهای مورد بحث کارگاه یاد شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 9خرداد1395، کدخبر: 82092691: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین