پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۶۷۴
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸
«راه درازي آمده‌ايم و اگر با هم دوست مي‌بوديم و به اسم دوستي و اسلام و انقلاب، ريشه هم را نمي‌زديم، امروز خيلي بهتر از اين هم مي‌توانستيم باشيم». ‌اين جمله‌اي بود كه بيژن زنگنه، وزير نفت چهار دولت جمهوري اسلامي ايران، در واكنش به 40سالگي انقلاب مطرح مي‌كند. تبيين آنچه را او بيان كرده در تك‌تك بخش‌های كلام او مي‌توان رديابي كرد. از واكنشي كه به خبرنگار يكي از روزنامه‌هاي اصولگراي كشور داشت تا دغدغه 72 نماينده مجلس در نامه به سران سه ‌قوه در نقد او كه هم‌زمان با اين نشست، به امضاي 164 نماينده در تقدير از عملكرد او تبديل شد.

شعار سال: پشت‌پرده كرسنت، مذاكرات ايران با روسيه، برخورد دو كشور اروپايي با وجود معافيت نفتي با ايران، برجام، سرنوشت بنزين، و بدهي شركت ملي نفت از مهم‌ترين بخش‌هاي اين نشست خبري بود.

ما براي دشمنان اتاق تاريک داريم
زنگنه بار ديگر بر موضع خود پافشاري كرد تا نشان دهد، اطلاعات نفت قابل فاش‌كردن نيست، او گفت: ما نمي‌توانيم همه‌چيز را به مردم بگوييم. مردم غريبه نيستند، اما آنچه منتشر مي‌شود تنها به گوش مردم نمي‌رسد، بلکه اسرائيل و اشرار منطقه و آمريکا نيز مي‌شنوند، بنابراين من نبايد اطلاعات خودم را به آنها بدهم و بگويم چگونه تحريم را دور مي‌زنم. من نبايد دراين‌باره زياد صحبت کنم و پيش از اين نيز گفته‌ام که حتي يک کلمه حرف نمي‌زنم که آمريکا از آن استفاده کند. آقاي پمپئو هم اين روش را از من ياد گرفته است و در پاسخ به يکي از پرسش‌هايي که از او پرسيده شد، گفت من چيزي نمي‌گويم که ايران از آن استفاده کند.
وزير نفت ادامه داد: اينکه برخي مي‌گويند شما اتاق تاريک داريد‌، بايد بگويم بله، ما براي دشمنان ايران اتاق تاريک داريم و بسياري از اين موضوع ناراحت هستند که من تلاش مي‌کنم سطح حفاظت اطلاعات بالا باشد، اما همه موارد براي نظام، شفاف و روشن است و ما به‌گونه‌اي عمل مي‌کنيم که سرانجام شفافيت و روشني براي نظام باشد و روزي که سختي‌ها برطرف شود، به مردم نيز خواهيم گفت که چه کارهايي انجام داده‌ايم، اما اکنون مانند همان سربازان گمنامي هستيم که کسي نمي‌داند چه کاري انجام مي‌دهيم. خيلي‌ها به ما حرف‌هايي مي‌زنند و کاري مي‌کنند تا ما را تحريک کنند حرف بزنيم، اما هيچ حرفي نمي‌زنيم.

اروپايي‌ها جواب تماس‌هاي ما را نمي‌دهند
وزير نفت در پاسخ به پرسشي مبني بر صادرات نفت ايران به اروپا گفت: بعد از تحريم فقط کشور ترکيه است که از جمع کشورهاي اروپايي از ما نفت مي‌خرد و اروپايي‌ها به‌هيچ‌عنوان از ايران نفت برداشت نمي‌کنند. با اينکه دو کشور اروپايي عملا مجوز خريد نفت از ايران را دارند و ما بارها با آنها تماس گرفته‌ايم اما جواب تماس ما را نمي‌دهند. اشاره او در بخش‌هاي ديگري از اين نشست نيز در رابطه با كشورهاي ديگر، تكرار شد. او درباره ادعاهايي كه در نامه 72 نماينده مجلس مطرح شده بود، به چند پرسش خبرنگاران نيز پاسخ داد.

وزير نفت: براي خوشايند ديگران از منافع ملت نمي‌گذرم
وزير نفت در پاسخ به پرسشي درباره همکاري‌‌نکردن با کشورهاي چين و روسيه در پروژه‌هاي نفتي گفت: تنها قراردادي را امضا مي‌کنم که با عزت باشد و به‌هيچ‌وجه براي خوشايند ديگران از منافع ملت ايران نمي‌گذرم. زنگنه درباره نامه ۷۲ نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي درباره ادعاي بي‌ميلي وزارت نفت براي مذاکره با کشورهاي چين و روسيه درباره پروژه‌هاي نفتي ايران گفت: برخي ادعاهايي مي‌کنند، اما هيچ دليلي براي آن ارائه نمي‌کنند، مانند اين موضوع که من درباره FATF به مقام معظم رهبري نامه نوشته‌ام که هرقدر تکذيب مي‌کنم، مورد قبول واقع نمي‌شود. او در ادامه با اشاره به وضعيت قرارداد فروش نفت ايران به روسيه گفت:‌ ما با روسيه قرارداد تهاتر نداشتيم و يک قرارداد فروش نفت داشتيم که قرار بود براساس اين قرارداد 50 درصد به‌صورت پول نقد و 50 درصد به‌صورت کالا از منطقه اوراسيا دريافت کنيم. درباره اينکه آيا اين قرارداد هماکنون در حال اجراست يا خير، نمي‌توانم توضيح بدهم.

طلب دو ميليارددلاري ايران از عراق براي صادرات گاز و برق
زنگنه در توضيح اينکه در نامه ۷۲ نماينده مجلس شوراي اسلامي آمده است که دولت عراق مصرانه به‌دنبال قراردادي مشترک براي استخراج، توليد و صادرات نفت با ايران بوده است، با بيان اينکه آيا کشوري که تحريم نيست و هيچ محدوديتي در انتخاب شرکت‌هاي خارجي ندارد، قرارداد مشترک با کشوري که تحريم است امضا مي‌کند که تحريم شود، افزود: عراق اگر از اين فداکاري‌ها مي‌خواهد انجام دهد، راه‌هاي بسيار ساده‌تري وجود دارد! عراق ۱۱ هزار بشکه نفت کرکوک را از طريق ايران سوآپ مي‌کرد که پس از تحريم‌ها قطع کرد. حالا اين کشور براي ايران ۳۰۰ هزار بشکه نفت ميفروشد؟ هماکنون ماهانه بيش از ۲۰۰ ميليون دلار گاز به عراق صادر مي‌شود که پول آن را به‌دليل تحريم نمي‌دهند. ما دو ميليارددلار بابت گاز و برق از عراق طلب داريم، اين پول‌ها را بدهند.

پاسخ تند زنگنه به يك روزنامه دلواپس
نشست روز گذشته وزير نفت با خبرنگاران با حاشيه‌هايي نیز همراه بود. زنگنه در پاسخ به پرسش خبرنگار يكي از روزنامه‌هاي دلواپس که پرسيد: «بعد از سه سال از اجراي برجام قرار بود به نفت در برابر غذا برسيم؟» گفت: «شما برجام را به هم زديد. برجام که آمد من توليد نفت را در چهار ماه يک ميليون بشکه اضافه کردم. صحبت‌هاي رهبري را بخوانيد، بعد حرف بزنيد. مواظب باشيد از رهبري جلو نزنيد
زنگنه افزود: اگر برجام نبود، هرگز پالايشگاه ستاره خليج‌فارس راه‌اندازي نمي‌شد و ما امروز کمبود بنزين داشتيم، اما اينکه خوشبختانه امروز مي‌توانيم روزانه ۳۷ ميليون ليتر بنزين يورو توليد کنيم، به خاطر برجام بود.

ادعاهاي مطرح‌شده از سوي دلواپسان به نفع کرسنت است
زنگنه افزود: کرسنت پرونده‌اي زنده است که عده‌اي با لجبازي و ندانستن قواعد بين‌المللي در اين موضوع ما را در يک چاه عميق انداختند و من در اين سال‌ها با تلاش بسيار سعي کردم کشور را از اين چاه عميق بيرون بياورم. ما در فرايند داوري بسيار خوب عمل کرديم تا جايي که داوري نزديک به صدور رأي بود، اما کارشکني‌هايي انجام شد که صدور رأي براي چند ماه به تأخير افتاد و من مجاز نيستم اين جزئيات را شرح دهم، اما اميدواريم با اقدام‌هاي حقوقي‌ای که دنبال مي‌کنيم، وضع اين پرونده دوباره به نفع ما شود و اين اعدادي که برخي مطرح مي‌کنند، به نفع طرف کرسنت است. متأسفانه ما تا به موفقيت نزديک مي‌شويم، عده‌ای اين اعداد را مطرح مي‌کنند. اين مقام مسئول همچنين در پاسخ به این سوال مبني بر آنكه سمت‌وسوي اين ادعاها درباره زيان كرسنت چيست، ادامه داد: معمولا در موارد مختلف يک‌بار درباره داوري و دادگاه کرسنت ممکن است ادعاهايي مطرح شود، اما اگر اين ادعاها 10 ‌بار تکرار شود، آنگاه بايد پرسيد دليلش چيست و چرا از جريان‌هاي مختلف سعي مي‌کنند که اين ادعاها مطرح شود؟

بنزين يا بايد گران شود يا سهميه‌بندي
وزير نفت همچنين در پاسخ به سؤالي مبني بر وضعيت عرضه بنزين در سال آينده، گفت: بنزين يا بايد افزايش قيمت پيدا کند يا سهميه‌بندي شود. من در هفته‌هاي اخير درباره اين موضوع صحبت کرده بودم و ديدم در فضاي مجازي برخوردهاي بدي با صحبت‌هاي من شد و ظاهرا صحبت‌هاي من را متوجه نشده بودند. منظورم از افزايش قيمت اين بود که قيمت را اگر مردم قبول دارند، بالا ببريم و اگر قبول ندارند که دست به آن نخواهيم زد. درباره نحوه عرضه بنزين در سال 98 تاکنون 10 سناريوي مختلف در کميسيون تلفيق مطرح شده که هيچ کدام نيز رأي نياورده است. ديروز هم طرح ديگري در کميسيون انرژي مجلس رأي‌گيري شد که با بيش از ۹۰ درصد مخالف رد شد.

احتمال تحريم شرکت‌هايي که از بورس نفت مي‌خرند، زياد است
او با اشاره به اينکه برخي مي‌گويند وزارت نفت عمدا مانع از فروش نفت در بورس مي‌شود که مقاومت مردم را در هم بشکند که اين ادعای اشتباهي است، گفت: حداکثر کاري که وزارت نفت مي‌توانست انجام دهد، اين بود که اعلام کند خريد به‌صورت ريالي انجام شود. خريد به‌صورت ريالي هم به معني خروج سرمايه است اما سران سه قوه با اين موضوع موافقت کرده و ميزان عرضه را محدود کردند. پيشنهاد ما، ۱۰ ميليون بشکه بود ولي به علت مخالفت بانک مرکزي به همين دليلي که گفتم، با مجوز عرضه سه ميليون بشکه‌اي موافقت شد.
زنگنه گفت:‌ در فروش نفت خارج از بورس فقط يک شرط دارم که پول نفت حتما برگردد. در مورد بورس نفت نيز من بارها گفته‌ام که مشتريان ما در بورس نبايد بازار سنتي ما را خراب کنند، اما همين‌جا هم اعلام مي‌کنم شرکت‌هايي که از طريق بورس خريد نفت مي‌کنند احتمال تحريم‌شان در مقايسه با شرکت‌هايي که با مذاکره مستقيم از امور بين‌الملل خريد مي‌کنند، به‌مراتب زيادتر است زيرا به‌راحتي شناسايي مي‌شوند بنابراين آنها بايد هر سري به‌عنوان يک شرکت جديد ثبت کنند و در بورس حضور پيدا کنند و از ما نفت بخرند.

اينستکس ارتباطي به افزايش فروش نفت ايران ندارد
در ادامه اين نشست خبري، وزير نفت در پاسخ به سؤال ديگري درباره اينستکس گفت: آن‌قدري که مي‌دانم، اين سازوکار اروپايي‌ها، ارتباطي به افزايش فروش نفت ايران ندارد و صرفا به جابه‌جايي پول ارتباط دارد. بانک مرکزي در اين زمينه اطلاعات دقيق‌تري دارد و اميدوارم گشايشي حاصل شود. او درباره قرارداد EPCF که به‌تازگی با شرکت‌هاي داخلي امضا شد، اظهار كرد: زمان اجراي اين قرارداد را عمدا به تأخير انداختيم چون فروش نفت کشور با مشکل مواجه است و تسريع در توليد نفت جديد منطقي نيست، زيرا بايد از منابع دولت بدهيم و در بازپرداخت دچار مشکل مي‌شويم.

صندوق توسعه ملي حساب داخلي دولت است
اما نكته منفي‌ای كه مي‌توان در اين نشست خبري از صحبت‌هاي وزير نفت برداشت كرد، اظهارنظر او درباره صندوق توسعه ملي بود. او در واكنش به پرسش خبرنگاري درباره بدهي‌ 50 ميليارددلاري شركت‌ ملي نفت ايران، گفت: اظهارات پدرام سلطاني درباره بدهي‌هاي شرکت ملي نفت، اظهارات بسيار خلاف و نامناسبي بود و از اين قضيه خيلي تعجب کردم. بخشي از بدهي‌هاي شرکت نفت که عمدتا مربوط به قبل از دوره ماست، از صندوق توسعه ملي وام گرفته‌اند و در پارس‌جنوبي مصرف کرده‌اند و کار خوبي انجام داده‌اند. او با تأکيد بر اينکه بدهي شرکت ملي نفت به صندوق توسعه ملي، جزء حساب‌هاي داخلي دولت است، اظهار كرد: بدهي شرکت ملي نفت به صندوق توسعه ملي که بدهي خارجي و بدهي به معناي مرسوم نيست و به معناي ورشکستگي نيست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 17 بهمن 97، شماره: 3362


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین