پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۸۶۵۱
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹
سید محمدجواد ابطحی با اشاره به موضوع ازدواج یک دختر 11 ساله با مردی حدودا پنجاه ساله در ایلام گفت: متاسفانه ازدواج کودکان در میان عشایر کشور طبیعی است و خیلی راحت دختر 10،11 ساله را به عقد پیرمرد 80 ساله در می‌آورند در حالی که اگر شرع به صیغه دختربچه اجازه داده برای محرم شدن فردی با یک خانواده بوده است، نه نکاح واقعی.

شعارسال: عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به اینکه برخی ازدواج‌ها باعث مفسده اخلاقی خواهد شد، بر لزوم فرهنگ‌سازی درخصوص تبعات کودک‌همسری تاکید کرد.

سید محمدجواد ابطحی  با اشاره به موضوع ازدواج یک دختر 11 ساله با مردی حدودا پنجاه ساله در ایلام گفت: متاسفانه ازدواج کودکان در میان عشایر کشور طبیعی است و خیلی راحت دختر 10،11 ساله را به عقد پیرمرد 80 ساله در می‌آورند در حالی که اگر شرع به صیغه دختربچه اجازه داده برای محرم شدن فردی با یک خانواده بوده است، نه نکاح واقعی.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: طبق مسائل شرعی و مصلحت اجازه داده می‌شد تحت این عنوان که فردی به دلیل رفت و آمد خانوادگی با خانواده‌ای محرم شود، صیغه صورت گیرد ولی نه به دلیل ازدواج جنسی لذا این امر یک راه حل بود که هم شرع رعایت شود و هم مشکلات اخلاقی و فرهنگی به وجود نیاید.

حرمت ازدواج دختربچه‌ها از نظر برخی علما

وی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام نظر فقها دختر کمتر از 9 سال صغیره است و حتی برخی علما بر حرمت این ازدواج نظر دادند، ادامه داد: در مورد ازدواج واقعی و اینکه حقیقت نکاح صورت گیرد، برخی علما با اشاره به توانایی جسمی دختر در مورد ازدواج او حرمت قائل هستند؛ یعنی ممکن است دختربچه‌ای 13 ساله باشد ولی توانایی هم‌بستری نداشته باشد لذا برخی علما این را حرام می‌دانند.

ابطحی با اشاره به قانون مدنی توضیح داد: قانون مدنی می‌کوشد ولیّ شرعی باید رعایت مصلحت کند؛ در غیر این صورت ازدواج به ثبت نمی‌رسد و دادگاه هم جلوی آن را می‌گیرد.

بر فرهنگ و سنت برخی مناطق و عشایر کار شود

وی با اشاره به ازدواج دختر 11 ساله ایلامی، گفت: خوشبختانه در جریان این مورد دادستان ورود کرده و جلوی این کار را گرفته؛ لذا راه حل وجود دارد و جای نگرانی نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: باید بر فرهنگ، سنت و آداب و رسوم در برخی مناطق و عشایر کار شود؛ رسانه‌ها، آموزش و پرورش، ائمه جمعه و جماعات که ذی‌نفوذ هستند باید وارد میدان شوند زیرا این کار ظلم به دختر 11 ساله است که به عقد پیرمرد چند برابر سن خود درآید.

ازدواج‌هایی که باعث مفسده اخلاقی خواهد شد

وی بیان کرد: این کار باعث مفسده اخلاقی خواهد شد؛ من در زمان قضاوتم در اصفهان نمونه داشتم که مردی در سن 80 سالگی دختر 28 ساله‌ای را به عقد خود در آورده بود و این دختر به فساد کشیده شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر فرهنگ‌سازی و توجیه والدین افزود: گاه حتی دیده شده که خانواده‌ای به دلیل بدهکاری، دختر خود را در قبال مبلغ بدهی به عقد طلبکار درمی‌آورد.

صداوسیما فرهنگ‌سازی کند

ابطحی با بیان اینکه چنین مسائلی روح را آزار می‌دهد، گفت: من به عنوان یک پدر نمی‌توانم چنی تصوری داشته باشم؛ این است که می‌گویند وقتی ارزش‌ها عوض شوند، عوضی‌ها با ارزش می‌شوند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه در گوشه و کنار جامعه ما از این مسائل است در حالی که اصول کلی قانون اساسی درباره نظام خانواده رعایت نمی‌شود؛ صداوسیما باید با ساخت سریال، برگزاری گفت‌وگوها و مناظره‌ها کارهای پُرباری در کشور انجام دهد و در راستای فرهنگ‌سازی بیشتر گام بردارد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری خانه ملت، تاریخ انتشار: 23بهمن 1397 ، کدخبر: 418048، www.icana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین