پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۸۸۱۷
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد هر سال بیش از ۳۰۰ هزار زن بر اثر ابتلا به سرطان دهانه رحم جان خود را از دست می‌دهند.

شعار سال: سرطان دهانه رحم یکی از بزرگ‌ترین خطراتی است که سلامت زنان را تهدید می‌کند و این بیماری در هر دقیقه در یک زن تشخیص داده می‌شود.

سرطان دهانه رحم در بسیاری از زنان به موقع تشخیص داده نمی‌شود یا این‌که دسترسی آنان به روش‌های درمانی مطلوب میسر نیست. این در حالی‌ست که مطالعات نشان می‌دهد پیش‌گیری و درمان زودهنگام این نوع سرطان بسیار اثربخش است.

از هر ۱۰ زنی که بر اثر ابتلا به این نوع سرطان جان خود را از دست می‌دهند نه زن ساکن کشورهای فقیر هستند و می‌توان گفت بیشتر زنان آسیب‌پذیر در سراسر جهان بی‌دلیل جان خود را از دست می‌دهند. افزایش موارد مرگ و میر زنان بر اثر ابتلا به سرطان دهانه رحم، پیش‌رفت‌های به دست آمده در حوزه سلامت مادران و پیش‌گیری از ابتلای آنان به HIV را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سرطان دهانه رحم یکی از قابل پیش‌گیرانه‌ترین و درمان‌پذیرترین انواع سرطان‌هاست، اما این در صورتی است که به موقع تشخیص داده شود و تحت کنترل قرار بگیرد. واکسیناسیون HPV و معاینه گردن رحم و رسیدگی به هر گونه تغییر پیش از ظاهر شدن علائم سرطان از جمله راه‌کارهای موثر در کنترل این بیماری هستند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر در بیشتر زنان مبتلا به این نوع سرطان، بیماری به مراحل پیش‌رفته رسیده و احتمال درمان آن بسیار پایین است.

به گزارش ایران پزشک،سرطان دهانه رحم یا سرویکس زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های دهانه رحم به طور غیر طبیعی رشد می‌کنند و به دیگر بافت‌ها و اندام‌های بدن حمله می‌کنند. هنگامی که تهاجمی است، این سرطان بافت‌های عمیق‌تر دهانه رحم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است به سایر قسمت‌های بدن (متاستاز)، به ویژه ریه‌ها، کبد، مثانه، واژن و رکتوم گسترش یابد. با این حال روند رشد سلول‌های سرطان دهانه رحم آهسته است، بنابراین پیش‌رفت آن از مرحله تغییرات پیش سرطانی، فرصتی برای پیش‌گیری، تشخیص زود هنگام و درمان فراهم می‌آورد. روش‌های بهتر تشخیصی به کاهش سرطان دهانه رحم در طول چندین دهه کمک کرده است. اکثر زنانی که تغییرات پیش از سرطانی در دهانه رحم آن‌ها تشخیص داده می‌شود در سن ۲۰ و ۳۰ سالگی خود هستند، اما سن متوسط زنان هنگام تشخیص سرطان دهانه رحم در اواسط دهه ۵۰ است. این تفاوت در سنی که در آن تغییرات پیش سرطانی اغلب تشخیص داده می‌شود و سنی در آن سرطان تشخیص داده می‌شود، روند پیش‌رفت کُند این بیماری و دلیل این‌که چرا این بیماری می‌تواند در صورت انجام اقدامات مناسب پیش‌گیری شود را مشخص می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت ایران پزشک، تاریخ 17 بهمن 97، کد مطلب: 11033: www.iranmd.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین