پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین هر تن فروش داخلی محصولات شرکت پتروشیمی غدیر بالاتر از نرخ فروش صادراتی در سال‌های 96 و 97 بوده است.

شعارسال: بر اساس این گزارش، این شرکت PVC را به شرکت‌های خارجی ارزانتر از شرکت‌های ایرانی داده هر چند که در سالجاری بازار پی وی سی به شدت تحت تاثیر همین اقدامات پتروشیمی‌ها بود .

این گزارش حاکیست: نکته عجیب تر اینکه فروش‌های ارزی سال 97 علیرغم تبدیل آن به ریال،(به جای دریافت اصل ارز ) معادل ریالی آن با نرخ 4200 الی 4950 تومان محاسبه و از خریداران دریافت شده است.

با توجه به نوسانات روبه افزایش نرخ ارز در کشور و افزایش نرخ روز افزون ارز می‌توانست فروش ارزی هم به نفع کشور باشد.

در حالیکه این پتروشیمی انگار محصولات داخلی را با یارانه به طرف‌های خارجی داده است.

علت عدم دریافت اصل ارز از خریداران خارجی نامعلوم است حال انکه در بحران ارزی در حالی که کشور به ارز نیاز داشت معادل ریالی آن آنهم با نرخ 4200 تومانی گرفته شد!

پسته ایرانی در خارج کشور ۱۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از داخل ایران

در ۲۰ روز اول بهمن ۱۲۸ هزار تن پسته با پوست و ۶۴ هزار تن مغز پسته به کشورهای مختلف صادر شده که هر کیلو پسته با پوست به قیمت ۷۳ هزار تومان و مغز پسته نیز هر کیلو به قیمت ۱۱۲هزار تومان صادر شده‌اند.
قیمت ۱۱۲ هزار تومانی مغز پسته صادراتی درحالی است که هم اکنون مغز پسته به قیمت ۲۵۰هزار تومان در داخل به فروش می‌رسد.

 نابودی بخش کشاورزی با تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی

عباس هادوی کارشناس اقتصادی: هزینه تولید در تمام بخش‌ها ازجمله صنعت کشاورزی به دلیل تورم قیمت نهاده‌ها افزایش پیدا کرده است.  در این شرایط، تخصیص ارز ارزان به واردات محصولات کشاورزی، صنعت کشاورزی کشور را نابود می‌کند زیرا ارز ارزان تخصیص یافته در بخش بازرگانی برای واردات نهاده‌های تولید به سبب ایجاد رانت و فساد اقتصادی منحرف شده و تأثیری هم بر قیمت مصرف‌کننده ندارد. به عبارت دیگر، دولت هم پیاز را خورده و هم چوب را.

حال اگر ارز بر روی قیمت 8000 تومان (قیمت نیمایی) تک‌نرخی می‌شد و به‌جای تخصیص ارز ارزان به واردات محصولات کشاورزی، یارانه نقدی هر نفر به 100 هزار تومان افزایش پیدا می‌کرد؛ هم تولیدات کشاورزی رونق می‌گرفت، هم قدرت خرید مردم تقویت می‌شد و درعین‌حال انگیزة قاچاق هم کاهش پیدا می‌کرد.

این کارشناسی اقتصادی با انتقاد از سیاست اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی گفت: این چه منطقی است که با ارز ارزان غذایی که مشابه داخلی دارد، وارد کشور شود، تولید محصولات کشاورز ایرانی سرکوب شود، غذای کشور مجدداً قاچاق شود و همچنان بازار محصولات کشاورزی نابسامان باشد.

هادوی در پایان پیشنهاد داد: دولت به جای فرار از پاسخگویی و انداختن مسئولیت خود به دوش مجلس شورای اسلامی و مطرح کردن پیشنهادات پر هزینه از جمله تشکیل #وزارت_بازرگانی، موضوع تغییر یارانه ارزی به یارانه ریالیِ نقدی را در اسرع وقت در دستور کار قرار دهد.

 هر کیلو رب گوجه فرنگی صادراتی ۱۰هزار تومان ارزان‌تر از داخل!

 بررسی آماری خبرنگار «نود اقتصادی» نشان می‌دهد طی ۲۰ روز اول بهمن ماه سال جاری نزدیک به ۶۴ هزار تن گوجه فرنگی و نزدیک به ۳هزار تن رب گوجه فرنگی به کشورهای مختلف ازجمله کشورهای همسایه ایران صادر شده است.

 نکته قابل تامل، قیمت گوجه و رب گوجه فرنگی صادراتی است، به طوریکه هر کیلو گوجه فرنگی تازه به قیمت ۴۲۰۰ تومان و هر کیلو رب گوجه فرنگی به قیمت ۱۰هزار و ۵۰۰ تومان صادر شده است. این درحالی است که قیمت هر کیلو گوجه در داخل کشور بیش از ۶هزار تومان و هر کیلو رب نیز حدود ۲۱هزار تومان است.

حال مسئله اصلی این است که چرا صادرکنندگان ارزان‌فرشی می‌کنند؟ آیا ارزان‌فروشی به دلیل کم‌اظهاری صادرکنندگان  است یا اینکه  ممکن است دست‌هایی پشت پرده بوده باشند تا با خالی کردن بازارها، هم قیمت‌های داخلی را افزایش داده و هم موجب نارضایتی مردم شوند؟!


اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین