پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۱۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نامه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری به موضوع طرح شده در این نامه مبنی بر ضرورت برطرف کردن عیوب اقتصادی بویژه وابستگی بودجه به نفت پرداخت.
شعارسال: حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به بیانیه اخیر مقام معظم رهبری معروف به "گام دوم انقلاب" با تاکید بر بخش اقتصادی این نامه اظهار کرد: عیوب و اشکالاتی در اقتصاد ما رخ داده که نتیجه دهه‌های گذشته بوده و امروز مشاهده می‌شود؛ جهت اصلاح آن ایرادات رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست‌گذاری‌هایی کرده است، از جمله آن سیاست‌ها برنامه‌های سوم، چهارم و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و همچنین سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی بوده است. این سیاست‌ها برای این بوده که ما با اصلاح ساختارها و اصلاح بودجه روبه‌رو بشویم و از مشکلاتی که ظهور و بروز پیدا می‌کند خصوصاً برای شرایط تحریم پیشگیری کنیم؛ اما متأسفانه اقداماتی که تاکنون صورت گرفته، باعث شده تا این پیشگیری‌ها به نتیجه نرسد.

وی ادامه داد: از جمله نکاتی که باید به اجرایی شدن آن توجه می‌شد و خیلی زودتر از این‌ها صورت می‌گرفت؛ اما تاکنون انجام نشده است، نگاه به اقتصاد داخلی در اقتصاد مقاومتی است. درون گرایی و برون‌نگری مسأله‌ای است که دولت محترم باید به آن توجه کند. نگاه دولت باید بر این باشد تا ببیند ما در درون چه توان‌هایی داریم.

مصباحی مقدم ابراز عقیده کرد: متأسفانه نگاه دولت ما همواره به بیرون است. مثل بهبود رابطه ایران با اروپا یا بهبود روابط ایران و آمریکا. دولت به دنبال این است که از طریق سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی مشکل اشتغال کشور را حل کند. دولت می‌خواهد از این طرق مشکلات اشتغال و تورم را برطرف کند و متأسفانه چنین دیدگاهی باعث شده تا دولت از توجه به داخل غافل بماند.

وی با اشاره به تاکید رهبری بر کاهش وابستگی بودجه کشور به فروش نفت گفت: در سیاست‌های برنامه‌های گذشته مثل برنامه ششم و هم در اقتصاد مقاومتی قطع وابستگی بودجه به نفت به عنوان یک سیاست ابلاغ شده، اما در شرایط تحریم شاهد هستیم که این وابستگی بیشتر هم شده است؛ تا جایی که برای بودجه سال آینده، دولت به مجلس لایحه می‌دهد و به جای واریز ۳۴ درصد از سود ناشی از صادرات نفت و گاز آن را تقلیل می‌دهد و ۱۴ درصد از این درآمد را هم استقراض می‌کند. قطعاً معنایش این است که بودجه بیش از همیشه وابسته به به نفت است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "وابستگی بودجه به نفت یک عیب بزرگ است" گفت: یکی از اشکالات این موضوع این است که در شرایط تحریم تعیین قیمت نفت و مقدار صادرات نفت در اختیار ما نیست؛ بلکه بیگانگان هستند که برای ما حد و حدود مقدار صادرات را تعیین می‌کنند. سهمیه تعیین می‌کنند و می‌گویند باید بر اساس این سهمیه افزایش یا کاهش صادرات نفت داشته باشیم. حالا در چنین شرایطی ما باید شاهد ضرر هم باشیم.

وی در ادامه گفت: همین موضوع در مورد بودجه جاری کشور هم وجود دارد. هزینه‌های جاری طی سال‌های اخیر به شدت رشد کرده است و طبعاً منابع لازم برای سرمایه گذاری عمرانی با افزایش تولید و اشتغال روبرو نشده است. ما در این شرایط نیازمند افزایش تولید هستیم. بنابراین باید سهم بیشتری به تولید اختصاص دهیم. در همین راستا برداشت‌ها از صندوق توسعه ملی کنترل شوند. دولت باید روند بودجه‌ریزی را که روند معیوبی است تغییر دهد.

مصباحی مقدم در بخش دیری از این مصاحبه با اشاره به ضرورت تغیر مدیریت در حوزه بنزین نیز گفت: در مورد مدیریت بهینه‌سازی انرژی برای ایران آمده که ۶ برابر مقدار جهانی بنزین مصرف می‌کنیم. چرا باید در شرایطی که در یک جنگ اقتصادی هستیم ۶ برابر بنزین جهانی مصرف داشته باشیم. نمی‌شود یک طوری مدیریت کنند که این مساله برطرف شود. قطعاً امکانش هست. اما می‌بینیم طی چند سال اخیر مقدار مصرف ما به ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین رسیده و سالانه ده درصد رشد مصرف بنزین را شاهد هستیم.

وی افزود: شبیه به این موضوع در مورد مصرف گازوئیل و گاز هم وجود دارد؛ اینها نشان می‌دهد که ما هر چه بنزین تولید می‌کنیم در داخل مصرف می‌کنیم. حال آنکه اگر مدیریت بهینه سازی مصرف داشتیم می‌توانستیم با قیمت‌های جهانی بنزین و نفت و گاز را صادر کنیم و درآمد ارزی جدید به دست بیاوریم. اگر درست مصرف کنیم سالانه میلیاردها دلار از این طریق صادرات خواهیم داشت. دولت محترم نسبت به اصلاح ساختار بودجه باید توجه کند اما مدیریت لازم را ندارد.

وی در پایان گفت: همه نکاتی که توضیح دادم به خوبی نشان می‌دهد که اگر اصلاحات در مدیریت کشور صورت بگیرد یقیناً شرایطی رخ می‌دهد که به راحتی می‌توانیم دوران تحریم‌های سختی که به کشورمان تحمیل شده است را پشت سر بگذاریم. و مردم ما از این تحریم‌ها رنج کمتری ببرند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 30 بهمن 1397 ، کدخبر: 97112915368 ، www.isna.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
0
به نظر شما دولت اگه کاری انجام داده بود اوضاع کشور این بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین