پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۸۸
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
محقق جوان ایرانی در تلاش است با تغییراتی در برنامه غذایی مادران بارداری که شیوع سرطان و برخی دیگر از بیماری ها در خانواده های آنها ارثی است، از انتقال سرطان به جنین جلوگیری کند و یا حداقل این بیماری به صورت خفیف در نوزاد ظهور و بروز یابد.
شعار سال:
'الهام خزایی' که دانشجوی دکتری شیلات یکی از دانشگاه های آمریکا و دانش آموخته کارشناسی ‌ارشد دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است روز دوشنبه  به مشارکت خود به عنوان پژوهشگر در طرح تحقیقاتی 'Thousand Days' (هزار روز) اشاره کرد.

وی اظهار داشت: در این طرح، خانواده هایی که امکان ابتلا به تالاسمی ماژور، میکروسفالی و یا تعدادی از سرطان ها در آنها به صورت ژنتیکی و وراثتی وجود دارد شناسایی می شوند تا انتقال بیماری های ارثی آنها به نسل های آینده تا حدود زیادی کنترل شود.
این محقق جوان ایرانی ادامه داد: با توجه به اهمیت تغذیه مادر در دوران بارداری بر سلامت نوزادان، در این طرح، کنترل تغذیه مادران در خانواده های مشکوک به بیماری های ارثی به محض اطلاع مادر از بارداری، آغاز می شود و تا به دنیا آمدن نوزاد و حتی تا سن دو و نیم تا سه سالگی کودک ادامه می یابد که مدت آن در مجموع حدود هزار روز خواهد بود.
خزایی خاطرنشان کرد: متاسفانه اغلب خانواده های مبتلا به بیماری های ارثی، از نظر مالی ضعیف هستند و نمی توانند تغذیه مناسبی در دوران بارداری داشته باشند بنابراین طرح های حمایتی می تواند کمک زیادی به آنها بکند.
این پژوهشگر جوان در ادامه توضیح داد: در دوران بارداری، مکمل های غذایی با میزان مشخصی از مواد معدنی و ویتامین های مختلف که هم برای رشد سلولهای مغزی نوزاد موثر است و هم ویژگی ضدسرطان دارد به غذای مادران اضافه می شود.
به گفته وی، مادران باردار با مصرف اینگونه محصولات 'غذا - دارو' هم مواد مغذی لازم را دریافت می کنند و هم از اضافه وزن آنها براثر مصرف کربوهیدرات جلوگیری خواهد شد؛ درنتیجه، علاوه بر داشتن زایمان راحت تر، نوزادان آنها فقر غذایی نخواهند داشت.
خزایی یادآور شد: در این طرح، بلافاصله پس از تولد نوزاد، متخصصان اطفال از آنها آزمایش می گیرند که نتایج نشان می دهد این نوزادان با بیماری خفیف تر به دنیا می آیند و درصورت لزوم تا زمانی که ارتباط کودک با مادر از طریق شیر دادن، برقرار است برنامه تغذیه ای هم ادامه خواهد داشت.
وی بیان داشت: تاکید ما در این طرح بر روی مقابله با سرطان است و امیدواریم بتوانیم این بیماری را در سرطان هایی که جنبه ارثی دارند ازجمله سرطان مغز استخوان یا خون، تا حدود زیادی در نسل های آینده کنترل کنیم.
خزایی، کاهش هزینه های درمان، داشتن نسلی سالم تر و کاستن از دردهای انسانی را از جمله نتایج این طرح درصورت موفقیت نهایی آن برشمرد.
این پژوهشگر همچنین به افراد توصیه کرد نسبت به عوامل ایجاد سرطان های اکتسابی حساسیت نشان دهند و گفت: چاقی و اضافه وزن، یکی از مهم ترین عوامل سرطان است و در کنار آن، عواملی همچون تغذیه ناسالم یا مصرف الکل و دخانیات تاثیر بسیار زیادی دارند که افراد باید از آنها بپرهیزند و تحرک و ورزش و خوردن غذاهای سالم به ویژه محصولات دریایی و سبزیجات و میوه جات را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 17 خرداد 1395، کد مطلب:82101957 : www irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین