پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۴۵
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۱
روزنامه آرمان درشماره دوشنبه 17 خرداد در یادداشتی به قلم فریدون مجلسی نوشت: دو جناح جمهوریخواه و دموکرات آمریکا درسیاست‌های خود درخاورمیانه چندان متفاوت با یکدیگر عمل نمی‌کنند.

شعارسال:در این یادداشت می خوانیم: شرایط خاورمیانه به شکلی است که آمریکایی‌ها از قدرت گرفتن یک دولت کم مسئولیت مانند عربستان نگران شده و قبل از آن ‌هم از سیاست‌های ایران در منطقه نگران بودند. البته آنها در این گمان بودند که در ایران باگذشت 37 سال روند عادی به وجود آید که بتوانند از آن درحالتی که از عربستان رویگردان می‌شوند، بهره‌برداری کنند نوع سیاست‌های ایران بر عدم تغییر تکیه کرد.

لذا سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا بالاتر از جناح‌بندی‌های سیاسی است. درآمریکا اتاق‌های فکر و دستگاه‌های برنامه‌ریزی مشغول تحقیق و بررسی در زمینه‌های گوناگون هستند و خروجی آن بر روی سیاست‌گذاری آنها اعمال می‌شود این درحالی است که در خاورمیانه سلایق شخصی حاکم است.

عربستان نیز دو مولفه مهم را تبدیل به سیاست‌های خودکرده است. نخستین مولفه دشمنی ورزیدن با ایران در سیاست‌های منطقه‌ای است. در طول سال‌های گذشته عربستان توانسته در قالب کشمکش مذهبی این سیاست را اعمال کند. همچنین عربستان از عدم حضور ایران در عرصه بین‌المللی کمال استفاده را کرد به همین علت با لغو تحریم‌ها مخالفت می‌کردند.

عربستان تا قبل از لغو تحریم‌ها دشمنی خود را با ایران به‌صورت غیرمستقیم اعمال می‌کرد اما زمانی که توافق صورت گرفت با وضعیت آشفته‌ای با رژیم حاکم بر تلاویو هم‌دست شد و دشمنی خود را با ایران علنی‌تر از گذشته کرد. از سوی دیگر بعد از لغو تحریم‌های هسته‌ای نمی‌توان امیدی به برداشته شدن تحریم‌های غیرهسته‌ای آمریکا نسبت به ایران داشت. در این دشمنی آمریکا با ایران آنها نگران عربستان هستند.

آنها نگران‌اند که یک کشور بی‌ثابت مانند عربستان با این‌همه تجهیزات جنگی و دلارهای نفتی در آینده به دست چه افرادی خواهد افتاد. لذا به نظر می‌رسد فعلا از سیاست قدیمی«تحلیل خاورمیانه از امکانات مالی» را دنبال می‌کنند.

آنها این سیاست را با جنگ ایران و عراق، عراق و کویت و برانگیختن رقابت میان ایران و عربستان و جنگ عربستان و یمن اجرایی می‌کنند. این‌ سیاست فرسایشی آمریکا در برابر قدرت‌های منطقه است تا از این طریق خطر در مقابل خود را خنثی کنند. حکام خاورمیانه نیز به‌ جای اینکه مسائل خود را با بلوغ سیاسی حل کنند در جهت هدف غربی‌ها حرکت می‌کنند و دلار‌های خود را صرف ویران‌سازی خود می‌کنند.

وقتی سیاست آمریکا از جهات همکاری‌های بین‌المللی با سدی مواجه شود با حذف صورت‌مساله وارد ماجرا می‌شود. با وضعیت موجود خاورمیانه، شایدآمریکایی‌ها مسائل را حل نکنند صورت‌مساله را پاک کنند یعنی کشورهای بزرگ منطقه را چنان از نظر مالی فرسوده سازند که برای آمریکا یا متحد بزرگ آمریکا مشکلی ایجاد نشود. هر حزبی در آمریکا در قدرت قرار بگیرد همین موارد را اعمال خواهد نمود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 17خرداد1395، کدخبر: 82102326: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین