پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۲۹۲
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
جالب است که نوبخت با افزایش 20 درصدی حقوق بگیران موافق است اما با افزایش 400 هزار تومانی همه حقوق بگیران مخالفت و بیان می کند این طرح قابل اجرا نیست.
شعارسال: در حالی که دولت در قالب لایحه بودجه سال آینده افزایش ۲۰ درصدی حقوق را پیش‌بینی کرده بود، کمیسیون تلفیق در پیشنهادی مصوب کرد میزان افزایش حقوق برابر با ۴۰۰ هزار تومان برای تمامی حقوق بگیران به علاوه ۱۰ درصد در اختیار دولت باشد.

برخی از نمایندگان از جمله اعضای فراکسیون ولایی مجلس نسبت به افزایش هماهنگ حقوق کارمندان دولت به 20 درصد مخالف بودند و آنرا ناعادلانه توصف کردند.

حاجی بابایی: تصویب افزایش 20 درصدی برای تمام حقوق بگیران ناعادلانه است

در همین رابطه، «حمید رضا حاجی بابایی»، رئیس فراکسیون ولایی مجلس در همایش گرامیداشت روز پرستار اظهار داشت: «افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان در لایحه بودجه 98 دیده شده است که شمولیت این درصد به تمامی کارکنان عاقلانه نیست.»

وی توضیح داد: «باید بین درصد افزایش دریافتی کارمندی که کمترین حقوق را دریافت می کند با کسی که ماهانه 200 میلیون ریال دریافتی دارد تفاوت قائل شد.»

نماینده همدان و فامنین در خانه ملت بیان کرد: «اینکه تمامی کارمندان با هر سطح حقوقی ، 20 درصد دریافتی اشان برای سال آینده افزایش یابد مورد قبول نیست بنابراین نمایندگان مجلس باید هنگام بررسی بودجه به این موضوع توجه داشته باشند.»

وی افزود: « تصویب افزایش 20 درصدی برای تمام حقوق‌بگیران یک ظلم آشکار و به ضرر افرادی است که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند و معلمان نیز جزو این گروه هستند.»

نوبخت: دولت نمی تواند مصوبه افزایش 400 هزار تومانی را اجرا کند/ لاریجانی: مگر کسی می تواند قانون را اجرا نکند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز شنبه و در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در بخش هزینه‌ای با ۱۲۱ رای موافق، ۷۷ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که حقوق همه کارکنان و بازنشستگان دولتی در سال آینده ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

اما رئیس سازمان برنامه و بودجه در مقابل این مصوبه مجلس آنرا غیر قابل اجرا دانست و گفت: « دولت نمی‌تواند مصوبه خانه ملت درباره افزایش حقوق به میزان ۴۰۰ هزارتومان را اجرایی کند.»

این موضوع مورد انتقاد جدی «سید ناصر موسوی لارگانی» نماینده مردم فلاورجان قرار گرفت و وی خطاب به رئیس مجلس گفت: « مبلغی برای اضافه شدن حقوق مزایا برای کارکنان دولت در نظر گرفته شده، مجلس آمد راهکاری را ارائه داد که با عدالت تناسب داشته باشد؛ یعنی کسی که بیست میلیون حقوق می گیرد چهار میلیون به حقوقش اضافه نشود و کسی که یک میلیون حقوق می گیرد دویست هزار تومان. این موضوع را مجلس مصوب کرد متاسفانه دولت هنوز جلسه مجلس تمام نشده عنوان می کند که من عمل نمی کنم.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس در واکنش به صحبت های نوبخت درباره امتناع از افزایش 400 هزار تومانی حقوق کارکنان دولت، گفت: « مگر کسی می‌تواند قانون را اجرا نکند؟ هرکسی هر حرفی زد بر روی آن حساب باز نکنید. وقتی قانون تصویب می‌شود باید اجرا شود.»

عقب نشینی رئیس سازمان برنامه و بودجه از اظهاراتش

پس از این سخنان رئیس مجلس بود که «محمدباقر نوبخت»، رئیس سازمان برنامه و بودجه در توئیتی بیان کرد: «با وجود کارشناسی بودن طرح دولت برای افزایش حقوق کارمندان و اشکالات متعدد اجرایی در مصوبه مجلس، اگر این مصوبه به قانون تبدیل شود، دولت با جدیت آن‌را اجرا خواهد کرد.»

وی افزود: « احترام به قانون افتخار دولت و ارایه لوایح بودجه در وقت قانونی، نماد این احترام تام و تلاش بیشینه برای اجرای آن است.»

رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو نیز گفت: «در صورت نهایی شدن پیشنهاد مجلس، افزایش حقوق ۴ میلیون نفر از ۵ میلیون نفر حقوق بگیر دولت، کمتر از پیشنهاد دولت در لایحه بودجه۹۸ خواهد بود.»

وی افزود: «بنده از رسانه‌ای شدن نامه‌ی خودم که به هیات رییسه مجلس ارسال کرده بودم تعجب کردم. دولت با استفاده از اختیارات خود ۵ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۸ اختصاص داده است.»

وقتی نوبخت از یک نجومی بگیر تقدیر کرد

گفتنی است، این مصوبه برای اجرایی شدن باید به تصویب شورای نگهبان برسد.حالا باید دید که شورای نگهبان سرنوشت حقوقها را چگونه تعیین میکند.آیا 400 هزار تومان می ماند یا 20 درصد دولت؟

نوبخت درحالی از تصویب افزایش 400 هزار تومانی حقوق کارمندان و بازنشستگان ناراضی است که پس از افشای حقوق های نجومی و استعفای اجباری نجومی بگیرانی چون «صفدرحسینی» از وی تقدیر و این مدیر سابق دولتی را سرمایه نظام توصیف کرد.

بر اساس گزارش صندوق توسعه ملی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از سید صفدر حسینی به عنوان یکی از ذخیره های نظام یاد کرد و گفت: « گذشته از ارادت شخصی بنده به دکترحسینی، سایر اعضاء هیأت عامل سابق صندوق توسعه ملی نیز از بزرگان اقتصاد کشور هستند و الحق در دوران مسوولیت خود امانتداران بزرگی برای کشور بودند.»

صفدر حسینی طبق اسناد و مدارک موجود، از فروردین تا اسفند سال 94 به‌طور میانگین، 57 میلیون و 400 هزار تومان بابت حقوق آن هم فقط از این صندوق دریافت کرد؛ به‌ عبارت دیگر حسینی در این سال جمعاً حدود 686 میلیون تومان بابت حقوق از صندوق توسعه ملی گرفته بود، جالب اینکه رئیس صندوق توسعه ملی 300 میلیون تومان نیز تسهیلات وام آن هم با نرخ سود چهار درصد دریافت کرد. کمک‌‌هزینه ورزش، خرید کتاب و اوقات فراغت فرزندانش نیز در فیش حقوقی وی لحاظ می‌شد.

با این اوصاف جالب است که نوبخت با افزایش 20 درصدی حقوق بگیران موافق است اما با افزایش 400 هزار تومانی همه حقوق بگیران مخالفت و بیان می کند این طرح قابل اجرا نیست.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 14 اسفند 1397 ، کدخبر: 1464939 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین