پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۹۶۷۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
این روزها با گسترش بی‌وقفه اینترنت در جهان و در پی آن در ایران یادگیری الکترونیکی روبه فزونی است به طوریکه امروزه بسیاری از دانشگاه‌های کشور بخش الکترونیکی را نیز راه‌اندازی کرده‌اند.
شعار سال : آموزش الکترونیکی در حالی در مسیر توسعه قرار گرفته که همچنان با مشکلاتی مواجه است و راه‌حل مشخصی برای آنها اندیشیده نشده است.
 این روزها با گسترش بی‌وقفه اینترنت در جهان و در پی آن در ایران یادگیری الکترونیکی روبه فزونی است به طوریکه امروزه بسیاری از دانشگاه‌های کشور بخش الکترونیکی را نیز راه‌اندازی کرده‌اند.
اکنون دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام‌نور و غیرانتفاعی دانشجویان الکترونیکی دارند. حتی دانشگاه‌هایی نظیر تهران و تربیت مدرس نیز دانشجویانی در مقاطع تحصیلات تکمیلی به صورت الکترونیکی دارند.
در حال حاضر ۴۰۰ رشته به صورت مجازی در کشور مجوز دارند و ۱۰۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در دوره‌های مجازی درس می‌خوانند. همچنین ۶۵۰ استاد که مرتبه دانشیاری دارند در قالب ۷۰ کارگروه به موضوع آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌ها می‌پردازند. با وجود این ظرفیت در کشور آموزش الکترونیکی با نواقصی همراه است.
مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم در اسفند ۹۶ مشکل اصلی دوره‌های مجازی را زیرساخت‌ها اعلام کرد و ادامه داد: دانشگاه پیام‌نور می‌تواند در مقاطع مختلف تحصیلی در دوره‌های آموزش مجازی ورود کند و دانشجو بپذیرد. سایر دانشگاه‌ها نیز می‌توانند در این زمینه فعال باشند باید با خرد جمعی و مشارکت عمومی و تجربه کشورهای دیگر به سمت جلو گام برداشت.

کلاس‌های الکترونیکی و مشکلات اتصال به آن
اما با وجود گذشت بیش از یکسال همچنان مشکلات زیرساختی در دانشگاه‌ها وجود دارد آنچنانکه مریم، دانشجوی دانشگاه پیام‌نور رشته مدیریت در این باره به آنا گفت: اصرار بر امتحانات میان ترم به‌صورت الکترونیکی که گاهی اوقات برای حتی یک یا دو نفر هم سیستم دچار اختلال می‌شود به چه معناست. بسیاری از استادان فقط به امتحان اکتفا می‌کنند و آن را ملاک نمره میان ترم قرار می‌دهند. در این موارد استاد و دانشگاه مشکل دانشجو را درک نمی‌کنند و دانشجو را دروغگو فرض می‌کنند، انگار که در امتحان شرکت نکردیم و بهانه می‌آوریم. در صورتی که برای این دست از دانشجویان باید جایگزین‌هایی طراحی شود و نگذارند که نمره میان‌ترم دانشجویان از بین رود. شرکت در کلاس‌های الکترونیکی نیز از دیگر مسائل ماست. مثلا ترم پیش من هر روز کلاس اینترنتی داشتم که نه با گوشی و نه با کامپیوتر امکان اتصال نداشتم. برخی از استادان هم حضور در کلاس و مشارکت در بحث‌ها را ملاک میان‌ترم قرار می‌دهند که باعث شد در برخی از دروس میان‌ترم را از دست بدهم.
این اظهار نظرها نشان می‌دهد که دانشگاه متولی در این زمینه نتوانسته قدم محکمی بردارد.

یونسکو و آموزش الکترونیکی
البته آموزش الکترونیکی در کشور وجهه دیگر دارد که کمتر به آن توجه شده و برنامه مشخصی برای آن تدوین نشده است و آن تسری آموزش‌های الکترونیکی به سطوح مختلف جامعه است.
از آنجاکه یونسکو پیشرو آموزش‌های همگانی اجتماعی در جهان است کرسی‌های مختلفی در حوزه‌های متنوع در کشورهای جهان دارد. یکی از این کرسی‌ها کرسی آموزش الکترونیکی است و این کرسی در موسسه آموزش عالی مهر البرز که یک موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی است قرار دارد. از آنجائیکه این موسسه اولین موسسه آموزش عالی تمام الکترونیکی در کشور است میزبانی این کرسی را به دست گرفته است.
این کرسی از سال   شکل گرفته و به دنبال اتصال مراکز آموزشی عالی الکترونیکی کشور به یکدیگر و با رهبری این کرسی است. مسئولان این کرسی از عدم همراهی و هماهنگی متولیان آموزش عالی الکترونیکی با این کرسی گله دارند و معتقدند که با همکاری این مراکز می‌توان آموزش عالی مجازی را به سطوح مختلف جامعه تسری داد.
این کرسی البته تاکنون فقط توانسته دو برنامه را طرح‌ریزی و عملیاتی کند که شامل جایزه یادگیری الکترونیکی و جایزه دیجیتال در آموزش تفکیک زباله از مبدأ است. این کرسی قصد دارد با کمک و حمایت بیشتر متولیان آموزش الکترونیکی موضوعات بیشتری را تحت پوشش قرار دهد و از این طریق با کمک استادان دانشگاهی در حوزه‌های مختلف بسته‌های آموزشی الکترونیکی برای عموم آماده کند. البته این هدف نیاز به هماهنگی در سطح کلان و خرد دارد تا هم محتوای خوبی تولید و به دست همگان در کشور از محروم و غیرمحروم برسد.

شعار سال،بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 2فرورین 1398، کدخبر:369348،ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
0
0
آموزش الکترونیک در مدارس ، فقط یک افه کلاسه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین