پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۱۰۱
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
بارش باران شدید و دور از انتظار باعث ایجاد سیل در خراسان شمالی شد که در پی آن ۹۹۵ خانه تخریب و به همراه آن تعدادی از دام‌های عشایر تلف شدند.

شعار سال: با آغاز بارندگی‌ها در خراسان شمالی و انتشار خبرهای وقوع سیل در مناطق شرقی کشور، بیم آن را می‌داد که ساکنین استان نیز با حجم قابل‌ملاحظه‌ای بارش روبرو شوند و خطر وقوع سیل و سیلاب در مناطق مختلف استان را اعلام می‌کرد.

پیش‌بینی‌ها با ادامه یافتن بارش‌ها محقق شد و سیل برخی از مناطق مختلف شهرستان‌های راز و جرگلان، مانه و سملقان و بجنورد را در برگرفت و نیروهای مختلف خدمات رسان و امدادی را در روزهای پایانی سال ۹۷ و نخستین ساعات سال ۹۸ به محل این واقعه کشاند.

پس از مسدود شدن تعدادی از مسیرهای مواصلاتی استان در این شهرستان براثر سیل و بازگشایی آن‌ها نخستین برآوردها و خسارت‌های وقوع این پدیده طبیعی اعلام شد.


کشف جسد یخ‌زده چوپان نخستین تلفات بارش‌های خراسان شمالی

محمودرضا معموری با تشریح وضعیت گذشته در شهرستان مانه و سملقان اظهار کرد: رگبار شدید از دوشنبه‌شب مشکلاتی در مناطق روستایی این شهرستان ایجاد کرد که در ابتدا با ناپدید شدن دو چوپان این موضوع جدیت پیدا کرد.

وی با اشاره به پیدا شدن جسد یخ‌زده یکی از چوپانان گفت: چوپان دیگر که برادر وی بود با اعزام تیم‌های امدادی به‌صورت زنده پیدا شد و برای مداوا به مراکز درمانی منتقل شد.

فرماندار مانه و سملقان در ادامه طغیان رودخانه‌ها در این شهرستان را غیرقابل‌تصور توصیف کرد و افزود: برخی از خانه‌های خشتی و گلی روستاها دچار آسیب شده و دسترسی به منطقه شیرین سو پس از روستای خرتوت به دلیل وقوع سیل فقط با خودروهای سنگین میسر شده است.

وی از توزیع اقلام ضروری در این روستاها به کمک وسایل نقلیه سنگین خبر داد و گفت: ۱۰۰ دستگاه چادر، ۱۵۰ تخته پتو، آب‌معدنی، ۲۰ کیسه آرد و دو هزار و ۶۰۰ قرص نان به همراه بسته‌های غذایی کنسرو در میان افراد ساکن در مناطق سیل‌زده توزیع‌شده است.

توزیع چادر، کنسرو و اقلام اساسی برای سیل‌زدگان

محسن نجات نیز در خصوص آخرین وضعیت امدادرسانی‌ها به مناطق سیل‌زده استان گفت: ۸۰ نفر از نیروهای در منطقه مانه و سملقان بسیج شده‌اند که دسترسی‌ها به خاطر نامناسب بودن مسیر سخت شده است.

وی بابیان بخشی از تخریب‌های ایجادشده در روستاهای مانه و سملقان گفت: در روستای سوخلی با ۲۰ خانوار به میزان ۹۹ درصد تخریب، در روستای شپلی نیز با هشت خانوار و مدرسه آن تا ۸۵ درصد تخریب ایجادشده است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همچنین از توزیع اقلام اضطراری و اولیه به این مناطق خبر داد و افزود: تاکنون در مناطق سیل‌زده استان ۲۲۸ تخته چادر، سه هزار و ۵۰۰ قرص نان، ۲۵ کیسه آرد، آب‌معدنی و ۵۵۰ قوطی کنسرو ماهی و انواع دیگر آن توزیع و بسته‌های یک ماهه شکر، قند، عدس، تن ماهی، نمک و لوبیا نیز توزیع‌شده است.

وی همچنین وضعیت موجودی کالاهای اضطراری در استان را مناسب و خوب ارزیابی کرد و گفت: یک دستگاه کامیون حاوی اقلام و بسته‌های یک ماهه از تهران به‌سوی خراسان شمالی ارسال‌شده است.


نبود پل، عامل قطع دسترسی به مناطق سیل‌زده

علی‌اصغر بدیعی مقدم نیز در خصوص اقدامات لازم همزمان با موضوع سیل در استان گفت: ۲۲ اکیپ راهداری استان در شهرستان‌های مختلف آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.

وی چالش جدی را در ۷۰ کیلومتر از مسیرهای شهرستان مانه و سملقان اعلام کرد و افزود: ۳۰ کیلومتر از مسیر در مناطق مختلف و ۴۰ کیلومتر نیز در مسیر کهنه جلگه دهستان شیرین سو است.

مدیرکل راهداری و امور جاده‌ای خراسان شمالی همچنین تصریح کرد: علت قطع دسترسی به روستاهای منطقه کهنه جلگه عدم ایجاد پل برای عبور سیلاب بوده است.

۹۴ تیر شکسته برق و اعزام نیرو به گلستان

علیرضا علیخانی با اشاره به آمادگی هفت اکیپ بحران اداره برق در استان گفت: یک اکیپ برای کمک‌رسانی به استان گلستان ارسال شد و سایر گروه‌ها نیز برای رفع مشکلات مناطق سیل‌زده اعزام‌شده‌اند.

وی بیشترین خسارت‌ها را در منطقه آرمادلو، رباط قره بیل، کهنه جلگه در مانه و سملقان عنوان کرد و افزود: در شهرستان‌های شیروان، راز و جرگلان و بجنورد نیز اتفاقات برق ازجمله قطع شدن و پارگی سیم‌های انتقال گزارش‌شده است.

قائم‌مقام شرکت برق خراسان شمالی از مجموع ۸۶ شکستگی تیرهای برق فشار متوسط و هشت تیر فشار ضعیف خبر داد و افزود: نهم تیر چوبی برق برای اعزام به روستاهای محروم از برق در منطقه خرتوت و کهنه جلگه آماده‌شده که در صورت دسترسی عملیات اتصال مجدد جریان برق در این روستاها تا هنگام ظهر انجام می‌شود.


تلف شدن دام‌های عشایر و قطع ارتباط با هزار و ۵۰۰ عشایر استان

محمدرضا قلی زاده نیز با ارائه گزارشی از وضعیت آسیب عشایر خراسان شمالی از بارندگی‌ها و سیل اخیر اظهار کرد: در منطقه مانه و سملقان ۵۰ مورد منزل مسکونی، ۱۰۰ مورد اماکن دامی و ۷۵ رأس دام تلف‌شده خسارت‌های ناشی از بارندگی و سیل به عشایر خراسان شمالی در استان است.

وی از بازگشایی موقت و اولیه مسیر دسترسی به عشایر استان نیز خبر داد و گفت: عشایر خراسان شمالی در استان گلستان خسارت‌های فراوانی دیده‌اند که می‌توان به قطع ارتباط مسیر دسترسی به ۲۰۰ محله عشایری و هزار و ۵۰۰ عشایر نشین این منطقه اشاره کرد.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی همچنین با اشاره به ارسال کالاهای اساسی برای عشایر استان گفت: ۱۰۰ تخته چادر، آب‌معدنی و نان توزیع‌شده و اکنون اولویت نخست عشایر استان در گلستان دریافت چادر و پتو است.

تخریب ۹۹۵ منزل روستایی در خراسان شمالی

علی محمدی نیز به برخی از آسیب‌های ایجادشده در مناطق شهری و روستایی استان براثر سیل و بارندگی‌های اشاره و اظهار کرد: عمده آسیب‌های ایجادشده در شهرستان‌های مانه وسملقان و شهرستان راز و جرگلان است که درصد بالایی از این خرابی‌ها مربوط به واحدها و منازل خشتی و گلی است که در اثر سیل یا بارش فراوان باران دچار ریزش شده‌اند.


وی با تشریح وضعیت خسارت‌های ایجادشده در منطقه گفت: ۴۰۹ واحد در شهرستان راز و جرگلان، ۹ واحد در شهرستان بجنورد، ۱۹۹ واحد در ۱۷ روستای مانه و سملقان تخریب و نیاز به بازسازی دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی همچنین از عدم دسترسی به ۱۵ روستای مانه و سملقان جهت اعزام ارزیابان خسارت خبر داد و اظهار کرد: بنا بر اطلاع از سوی افراد معتمد و دهیاران در این روستاها نیز ۳۶۰ واحد نیازمند بازسازی است که درمجموع ۵۷۷ واحد در شهرستان مانه و سملقان به ترمیم و مرمت احتیاج دارد.

وی در انتها مجموع واحدهای خسارات دیده و نیازمند مرمت و بازسازی را ۹۹۵ باب منزل مسکونی اعلام کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 2 فروردین 98، کد مطلب: 13980101000573: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین