پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۳۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
شاید علت سفر نتانیاهو، جلب موافقت پوتین با حمله نظامی سنگین به نیروهای ایرانی و مستشاران ایرانی باشد، تا امکان ترمیم قدرت بازدارندگی اسرائیل در مقابله های نظامی اخیر فراهم شود.

شعارسال: محمد النوباني در رای الیوم نوشت: روز سه شنبه دفتر نخست وزیر اسرائیل و سخنگوی کرملین از سفر نتانیاهو به مسکو در روز چهارشنبه خبر دادند، که در طی آن، پوتین و نتانیاهو در خصوص روابط دو جانبه و شرایط سوریه به گفتگو می نشینند.

در ادامه این مطلب آمده است: مساله قابل توجه در این سفر ان است که تنها چند روز پس از اعلام تصمیم ترامپ در مورد جولان و مخالفت واضح روسیه با این اقدام آمریکا انجام می شود.

اما مهمتر آنکه سفر مذکور چهار روز مانده به انتخابات زود هنگام در اسرائیل صورت می گیرد و رقابت شدیدی بین احزاب حاضر در این انتخابات وجود دارد. اما در شرایط حساسی که احتمال شکست حزب لیکود در انتخابات وجود دارد، چه مساله مهمی باعث این سفر ناگهانی نتانیاهو به مسکو شده است؟

پیش از تلاش برای پاسخ دادن به این سوال، ناچار باید به این موضوع اشاره کنیم که چند روز قبل، موشکهای فلسطینی دور برد به سمت شهرکفار سابا شلیک شده و منجر به از بین رفتن دو خانه و زخمی شدن 7 نفر شد. در ادامه، واکنش نظامی اسرائیل به این حمله محدود بود و حتی با واسطه مصر، آتش بسی برقرار شد. مخالفان نتانیاهو از این مساله برای انتقاد از او استفاده کرده و آن را به منزله تسلیم در برابر حماس دانستند.

این شرایط، باعث خواری نتانیاهو شده و او مورد تمسخر رقبایش قرار گرفت. مساله مهمتر آنکه این انتقادات باعث شد نخست وزیر اسرائیل نتواند از تصمیم ترامپ در مورد جولان بهره لازم را برده و از آن برای پیروزی در انتخابات استفاده کند.

بر این اساس، می توانیم چهار احتمال را بعنوان دلیل سفر نتانیاهو و زمان بندی حساس آن مطرح کرد؛ 1-شاید علت سفر نتانیاهو، جلب موافقت پوتین با حمله نظامی سنگین به نیروهای ایرانی و مستشاران ایرانی باشد، تا امکان ترمیم قدرت بازدارندگی اسرائیل در مقابله های نظامی اخیر فراهم شود.

2-ممکن است اطلاعاتی رسیده باشد مبنی بر اینکه محور مقاومت در سوریه قصد دارد یک پاسخ نظامی به حملات هوایی اسرائیل به این کشور عربی بدهد، تا در آستانه انتخابات اسرائیل، شانس موفقیت نتانیاهو را کم کند، از این رو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به روسیه رفته است تا پوتین را واسطه کند، همانطور که از مصریها برای میانجی گری با مقاومت در غزه استفاده کرد.

3-احتمالا زمان بندی این سفر رابطه مستقیم با جذب آراء رأی دهندگان روسی در اسرائیل است.

4-و احتمال آخر آن است که بنابر درخواست ترامپ باشد و هدف از آن، وساطت اسرائیل است تا به کمک آن، روسها از مخالفت با واگذاری جولان به تل آویو چشم پوشی کنند و در مقابل، آمریکایی ها از اختلافات خود با روسیه، بویژه در مورد ونزوئلا، بگذرند.

در هر حال، ساعتها و روزهای آتی علت واقعی حضور نتانیاهو در مسکو را روشن می کند. با اینکه ما معتقدیم نخست وزیر اسرائیل پاسخ قاطعی از پوتین دریافت نمی کند؛ البته نه به خاطر سیاهی چشم عربها، بلکه تنها برای حفظ منافع استراتژیک روسها.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت انتخاب، تاریخ انتشار:16فروردین1398 ، کدخبر: 468727: www.entekhab.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
0
0
همکاری روسیه با اسراییل قطعا از مهمترین موضوعات دولت اسراییل است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین