پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۸۵۰
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
بدهی های تل انبار شده دولت به شهرداری تهران علی الخصوص سهم آن در حوزه حمل و نقل شهری مسئله ای است که نمایندگان شورای شهر بارها به خلف وعده دولت در عدم پرداخت معوقات خود تاکید کرده اند که حالا شهرداری با تغییر نام پروژه های قدیمی و افتتاح های تکراری قصد دارد راهی برای وصول آنها پیدا کند.
شعار سال: بدهی های تل انبار شده دولت به شهرداری تهران علی الخصوص سهم آن در حوزه حمل و نقل شهری مسئله ای است که نمایندگان شورای شهر بارها به خلف وعده دولت در عدم پرداخت معوقات خود تاکید کرده اند که حالا شهرداری با تغییر نام پروژه های قدیمی و افتتاح های تکراری قصد دارد راهی برای وصول آنها پیدا کند.

اواخر بهمن ماه سال ۹۶ با فرمان رئیس‌جمهوری شکل جدیدی از نوسازی بافت قدیمی و فرسوده شهرها با عنوان برنامه ملی بازآفرینی شهر در دستور کار مشترک دولت و شهرداری قرار گرفت؛ طرحی که از همان ابتدا با مخالفت کارشناسان و مسئولان شهری مواجه شد.

 عکس برگردانِ مسکن مهر!

از همان ابتدای روی کار آمدن دولت روحانی، آخوندی وزیر پرحاشیه دولت با تمام توان و درهر مجالی بر بی فایده و بی ارزش بودن مسکن مهر  پافشاری می کرد؛ تا آنجا که تا آخر وزارتش آجری برای اتمام پروژه های نیمه تمام مسکن مهر روی آجر نگذاشت.

حالا شهرداری تهران درست در همان چاله ای افتاده است که دولت آن را مزخرف می دانست:


محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای پنجم شهر تهران درباره طرح مسکن امید گفت: طرح مسکن امید ترجمه مسکن مهر است و ما باید در مقابل این رویکرد آقای روحانی ایستادگی کنیم. وی با بیان اینکه روزی عده ای در مقابل مسکن مهر ایستادگی کردند و هر روز از آن به عنوان یک پروژه شکست خورده یاد می‌کردند، گفت: من برای مشاوران رئیس جمهور متاسفم که اگر او مشاورانی مناسب داشت، چنین تصمیمی نمی‌گرفت.

سیدهادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس هم با تاکید بر ضرورت شفاف سازی طرح مسکن امید از سوی دولت، گفت: ظواهر این طرح متاسفانه مشابه مسکن مهر است.

 
کاریکاتور نوسازی بافت های فرسوده

طرح جدید احیای بافت های فرسوده که شرکت عمران و بهسازی شهری ایران (شرکت بازآفرینی شهری) و ستادهای بازآفرینی شهری در سطوح ملی، استانی، شهرستانی و شهری متولی آن هستند، شکلی از نوسازی است که در حالت موفق به تخریب محلات و تبدیل آنها به ماکت منتج می شود. در چنین شرایطی است که افشانی شهردار جدید تهران وعده نوسازی 3 ساله بافت فرسوده را می دهد.

البته پیش از این محمد علی نجفی راه را برای توسعه گران گشوده بود تا بتوانند برنامه های تجمیع چندین بلوکی را اجرا کنند. طرح هایی چون طرح تجمیع 50 بلوکی محله تختی یا برنامه های تجمیع شرکت توسعه ایرانیان در محله نازی آباد از جمله برنامه تجمیع است. به همین دلیل نجفی میرصادقی، سازنده و پیمانکار را در سمت مدیرعاملی سازمان نوسازی شهرداری تهران منصوب کرد تا سازمان به عنوان واسطه سازندگان عمده برای طرح های ضربتی و جهادی ساخت و ساز ایفای نقش کند.

مشکل تمام طرح های نوسازی بافت فرسوده این است که به محله از زاویه کالبدی بی جان نگاه می کنند. تقلیل تاب آوری شهری به تاب آوری کالبدی مسئله اصلی در تمام اقدامات نوسازی بوده است. حتی در طرح های منظر شهری یا طرح بازآفرینی مسکن امید که روز گذشته در منطقه 18 تهران به عنوان احیای بافت فرسوده افتتاح شد، محله یک ماکت است که می شود بدون جامعه، آن را تخریب و طراحی کرده و ساخت.

 تغییر نام "بهاران شرقی" به "مسکن امید"

 پروژه‌ مسکونی که روز گذشته (18 فروردین) به صورت مشترک بوسیله روحانی و حناچی در قالب مرحله نخست اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری افتتاح شد «بهاران شرقی» نام دارد. نکته ای که قابل توجه است اینکه بی هیچ دلیل روشنی پروژه‌ای که سال ۹۱ در زمان دولت دهم(یعنی زمانی که طرح ملی بازآفرینی شهری تعریف نشده بود و مسکن مهر در جریان بود) کلنگ‌زنی شده است و به شکل عجیبی توسط شهرداری وقت به اسم طرح ملی بازآفرینی افتتاح شد.


پروژه ای که تا سال 96 تنها 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و شهرداری و دولت همه توانشان را گذاشتند تا به هر ضرب و زوری که شد آن را به افتتاح روحانی برسانند.


این پروژه در منطقه ۱۸ شهر تهران حوالی یافت‌آباد و در مجاورت بافت فرسوده، در زمینی به مساحت ۲۳ هزار و ۳۲۹ مترمربع، در قالب ۹ بلوک و ۳۲۴ واحد مسکونی و ۶۳ واحد تجاری اجرا شده است. مالکیت سند این پروژه به سازمان نوسازی شهرداری تهران تعلق دارد و در قالب یک قرارداد مشارکتی با بخش خصوصی ۳۵ به ۶۵ درصد ساخته شده است. مطابق با اطلاعات عنوان شده تاریخ شروع پروژه به اردیبهشت ماه سال ۹۱ با حجم سرمایه‌گذاری ۳۸ میلیارد تومان از سوی سازمان و ۶۷ میلیارد تومان از سوی شریک بازمی‌گردد.

 باجی که شهرداری به دولت داد

 از ابتدای روز کارآمدن شورای پنجم یکی از مواردی که اصلاح طلبان بارها به عنوان برگ برنده این دوره از مدیریت شهری تهران از آن یاد کرده اند همسویی دولت و شورای پنجم است؛ برنگ برنده ای که تا کنون نفعی برای شهر تهران نداشته است.

بدهی های تل انبار شده دولت به شهرداری تهران علی الخصوص سهم آن در حوزه حمل و نقل شهری مسئله ای است که نمایندگان شورای شهر بارها به خلف وعده دولت در عدم پرداخت معوقات خود تاکید کرده اند.



محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در مراسم افتتاح بخش جنوبی خط۶ مترو با حضور رییس جمهور هم گفت: سال ۹۵، شورای اقتصاد برای تکمیل خطوط متروی کلان‌شهرها ۲میلیارد یورو در نظر گرفت که یک میلیارد دلار آن برای متروی تهران برای خرید ۶۳۰واگن بود که اختصاص داده نشد. اگر دولت هزینه تجهیزات را پرداخت کند ما ماهانه یک ایستگاه افتتاح و ۴۰هزار سفر به مجموعه سفرهای مترو اضافه خواهیم کرد.

رییس شورای شهر ادامه داد: رییس جمهور یکی از بانیان ایجاد مترو است و از ایشان تقاضا داریم در تکمیل تجهیزات به شهرداری کمک کنند.

به نظر می رسد حناچی راه تازه ای برای وصول مطالبات شهرداری پیدا کرده است و آن هم بازی برد-برد شهرداری و دولت برای به نتیجه رسیدن مطالبات در حوزه‌های مختلف از جمله مترو است. باج دادن آن هم به صورت پروژه های تکراری برای پر کردن رزومه اجرایی دولت در شهر تهران راهی است که شورای پنجم برای ایجاد تعامل و ارتباط دوباره میان دولت و شهرداری در دوره جدید در نقش یک اهرم برای به وصول مطالبات شهرداری از دولت در پیش گرفته است.

 دست خالی روحانی در شوی نمایشی لیست امید

روحانی طی سال‌های اخیر به دنبال اجرای یک طرح بزرگ مقیاس برای ساخت مسکن ویژه اقشار کم‌درآمد با تاکید بر اجرای آن در محدوده بافت فرسوده شهری بود.

معرفی یک پروژه مسکونی ۳۲۴ واحدی (با مقیاس کم) و پیوند زدن آن به طرحی که ظرفیت تعریف شده برای آن در تهران سالانه حدود ۵۰ هزار واحد تعریف شده؛ فرضیه هیجان دولت برای خانه‌سازی از مسیرهای میانبر و البته غیرکارشناسی را تقویت می‌کند.

اگرچه تاکید اولیه اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری در محدوده بافت فرسوده شهرها است اما مطابق اطلاعات ارائه شده این پروژه در مجاورت بافت فرسوده اجرایی شده است نه در متن بافت های فرسوده.  .

نکته مهم دیگر درخصوص ویژگی پروژه بهاران شرقی آن است که کارشناسان شهری عنوان می‌کنند شکل اجرای این پروژه در قالب بلوک‌های ساختمانی چند طبقه با فرهنگ سکونتی غالب در این محدوده شهری همخوانی ندارد.

بخ نظر می رسد با محدودیت در ساخت و ساز مناطق شمالی تهران، این بازار می خواهد منافع خود را در بافت فرسوده، جبران کند و برای این سوداگری، در تدارک راه اندازی جنگی سه ساله در محلات بافت فرسوده است که نتیجه اش اخراج فقرا از این محلات است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: 19 فروردین 1398، کدخبر: 1474041 ، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین