پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۸۹۵
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
پس از حدود 7 سال پناهندگی جولیان آسانژ بنیان گذار ویکیلیکس، یکی از مشهورترین وب سایت های افشاگر اطلاعات محرمانه ، وی امروز در محل سکونت خود در سفارت اکوادور در لندن توسط پلیس بریتانیا دستگیر شد. این درحالی است که دولت اکوادور پیش از این پناهندگی این افشاگر استرالیایی را لغو کرده است
شعارسال:پس از حدود 7 سال پناهندگی جولیان آسانژ بنیان گذار ویکیلیکس، یکی از مشهورترین وب سایت های افشاگر اطلاعات محرمانه ، وی امروز در محل سکونت خود در سفارت اکوادور در لندن توسط پلیس بریتانیا دستگیر شد. این درحالی است که دولت اکوادور پیش از این پناهندگی این افشاگر استرالیایی را لغو کرده است.

زهرا چنگیز:به ادعای وب سایت ویکی لیکس، پلیس های بریتانیایی با دعوت و اطلاع قبلی وارد سفارت اکوادور شده و آسانژ را بازداشت کرده اند. پلیس بریتانیا همچنین از اعلام کرده است که در اولین فرصت ممکن آسانژ را به دادگاه منتقل خواهند کرد.

سال 2006 را می توان نخستین برخورد جهان با اسناد محرمانه در فضای اینترنت خواند. چرا که ویکی لیکس به افشای آنها پرداخته بود. وب سایتی که به گفته منابع گوناگون توسط مخالف‌ها و فعالان اجتماعی از چین همراه با روزنامه‌نگارها، ریاضی‌دانها و پیشگامان فناوری از ایالات متحدهٔ آمریکا، تایوان، اروپا، استرالیا و آفریقای جنوبی پایه‌گذاری شد و گاردین بعدها جولیان آسانژ، هکر استرالیایی را مسئول و رییس آن معرفی کرد. اکنون با گذشت حدود 13 سال از فعالیت ها و افشای مدارک حساسی چون پشت پرده حضور و دخالت آمریکا در جنگ افغانستان، آسانژ 47 ساله با اجازه سفارت اکوادور و توسط ماموران پلیس بریتانیا دستگیر شده است.

ما حکومت‌ها را شفاف سازی می‌کنیم
این شعاری بود که ویکی لیکس بر پایه آن شکل گرفت و به سرعت رشد کرد. گرچه در نخستین برخورد ویکی لیکس با اینترنت عده ای آن را انقلابی در خبرنگاری تحقیقاتی می دانستند اما عده ای نیز بودند که از همان ابتدا ردپای خطر را در اهداف آنها تشخیص دادند. تا سال 2010 فعالیت های این وبسایت با حمله های سایبری محروم کننده سرویس بسیاری روبه رو بود اما به سبب میزبانی وب شرکت سوئدی پی ار کیو امنیت ویکی لیکس کاملا تامین شده بود. چرا که پی آر کیو باوجود ذخیره سازی کمترین باگ اطلاعاتی از مشتریان خود بالاترین امنیت را در اختیار آنها قرار می داد. پس از پی آر کیو نیز آسانژ ادعا کرد که اکثر سرورهای وب سایت خود را در سوئد و کشورهایی که بیشترین حمایت از محرمانه بودن اینترنت را در قوانین خود لحاظ کرده بودند متمرکز کرده است. با این وجود در همان سال میان آسانژ و دولت سوئد درگیری جنجال برانگیزی صورت گرفت. چرا که آسانژ متهم به تجاوز به زنی در سوئد شده بود. دو سال پس از شدت گرفتن اتهامات، آسانژ برای پرهیز از استرداد به سوئد و درنتیجه تحویل داده شدن به آمریکا زمانی که در انگلیس به سر میبرد به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد. این درحالی بود که رافائل کورئا، رییس جمهور سابق اکوادور در نوامبر 2010 اعلام کرده بود که از وی حمایت می کند و از دادن پناهندگی به وی دریغ نمی کند. گرچه پس از این پناهجویی ناگهانی دادستان سوئد همچنان در پی بازجویی از وی در سفارت اکوادور بود اما در پایان بازجویی به صورت غیرمستقیم و توسط دادستان اکوادور صورت گرفت و سپس پرونده در سال 2013 مختومه اعلام شد. البته این برای آسانژ پایان ماجرا نبود چرا که بریتانیا اعلام کرده بود که آسانژ را در محوطه خارج از سفارت بی درنگ دستگیر خواهد کرد. درحالی که بریتانیا در حالت آماده باش برای بازداشت وی بود اما سفارت اکوادور از آسانژ به عنوان پناهنده سیاسی محافظت می کرد و این به دلیل افزایش تنش های سیاسی میان دو کشور بود.

اکوادور؛ رفیق دزد یا شریک قافله
20 اکتبر 2018. آسانژ با فراخواندن وکیل شخصی خود از مقررات جدیدی که اکوادور برای ادامه حضور او درنظر گرفته اظهار ناراحتی می کند. قوانینی که او را ملزم به پرداخت هزینه‌های مربوط به خدمات درمانی، تماس‌های تلفنی و نگهداری از گربه‌اش می کند. این درحالی بود که لنین مورنو، رییس جمهور منتخب اکوادور از حضور آسانژ در سفارت اظهار نگرانی و نارضایتی می کرد اما چندان مایل به اخراج وی از سفارت نیز نبود. اکنون حدود 7 سال از حضور آسانژ در سفارت اکوادور می گذرد و و فریادهای " انگلیس باید مقاومت کند" آسانژ درحالی که از اتاق خود در سفارت به بیرون کشیده می شد یکی از پربازدیدترین ویدئوهای ماه اخیر شده است. به ادعای وبسایت ویکی لیکس پلیس های بریتانیایی به دعوت سفارت اکوادور در محل حضو به عمل آورده و اقدام به دستگیری یکی از بزرگترین افشاگران تاریخ کرده اند. گرچه همچنان سرنوشت آسانژ نامعلوم است اما با این وجود ایالت متحده آمریکا به دلیل افشای بسیاری از مدارک مهم و محرمانه خود توسط ویکی لیکس اذعان کرده که محکومیت حداکثر 5 ساله برای این دزد اسرار جهان در نظر گرفته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبر آنلاین، تاریخ انتشار23فروردین 98، کدخبر: 1249402،www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین