پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۳۳۹
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
جزئیات طرح دوفوریتی اقدام متقابل علیه آمریکا که در10ماده تنظیم شده بود، در صحن بهارستان برگشت خورد و برای بازبینی و اعمال اصلاحاتی بر مبنای منافع کشور به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع شد. قرار است این طرح بعد از اعمال اصلاحات مورد نظر اکثریت مجلس در دستورکار نشست امروز- سه‌شنبه – بهارستان قرار گیرد.

شعار سال: بررسی جزئیات طرح مذکور در دستور کار نشست علنی دیروز بهارستان قرار داشت، اما قبل از شروع نشست علنی نمایندگان حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به جزئیات طرح مذکور که از سوی کارگروه ویژه کمیسیون متبوعش تدوین شده بود ایراد گرفت و آن را در مواردی ضمن منافع ملی و مصالح کشور دانست.
به گفته یکی ازنمایندگان که خواست نامی از او برده نشود، فلاحت‌پیشه قبل از آغاز جلسه علنی مجلس خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس و دیگر نمایندگان عنوان کرد که موادی از این طرح 10ماده‌ای بسیار فراتر از اقدام متقابل علیه آمریکاست و در مواردی به‌جای نیروی‌های نظامی دیگر اشخاص و کشور‌های مرتبط با آمریکا را هم نشانه می‌گیرد که به سود منافع ملی کشور نخواهد بود. او در این نشست تهدید ارتباطات حداقلی بانکی ایران با دیگر کشور‌ها را از عواقب اجرا و تصویب این طرح دوفوریتی دانست و تأکید کرد که این طرح برای ممانعت از اشکالات احتمالی و خروجی نامناسبی که خواهد داشت نیازمند بازبینی و اعمال برخی اصلاحات است.
فلاحت‌پیشه سپس از رئیس مجلس خواست طرح را برای بازبینی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع دهد، به‌دنبال ابراز این نگرانی‌ها با به صدا در آمدن زنگ رسمیت نشست مجلس محمدعلی پورمختار، نماینده کبودرآهنگ در جلسه علنی در اخطاری گفت: این طرح به لحاظ اهمیت موضوع و مقابله منطقی و جدی با رفتار زشت دولت آمریکا درباره‌ سپاه نیازمند اتخاذ تصمیمی است که راهبردها، اهداف و سیاست‌های منطقی جمهوری اسلامی ایران را دنبال کند. لذا این طرح باید مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.
به‌دنبال او علی ادیانی، نماینده قائمشهر نیز در اخطاری گفت: متن و برخی واژگان این طرح با اصول ۳، ۱۵۲ و ۱۵۶ قانون مغایر است. وی افزود: با توجه به رویکرد مجلس و دولت باید این طرح دارای واژگانی منطبق با منافع ملی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و روحیه استکبارستیزی‌مان باشد. ما می‌خواهیم این طرح به کمیسیون امنیت ملی برگردد و مجدداً واژه‌هایی منطبق با چارچوب قانون و نفی سلطه‌ستیزی در آن باشد تا مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویی‌ها باشد.
علی لاریجانی، رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: ملاحظات بیان شده مطابق بند ۱۶ اصل ۳ قابل توجه است. اگر نمایندگان موافق باشند این طرح به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شود تا فردا مجدداً در دستور کار قرار گیرد.
سپس نمایندگان با ۱۸۵ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند که طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به‌عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا جهت بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شود.
پس از آن بود که کارگروهی با هماهنگی حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در راس کمیسیون تشکیل شد و از ساعت 9صبح یعنی قریب به 30دقیقه بعد از برگزاری جلسه علنی مجلس و تأیید نگرانی‌های فلاحت‌پیشه از سوی اکثر نمایندگان آغاز به کار کرد.

رایزنی سه ‌ساعته با مسئولان مربوطه
به گفته مرتضی صفاری نطنزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کارگروه بازبینی که به ریاست حسین نقوی حسینی تشکیل شده بود، بلافاصله از مسئولان مرتبط دولتی و نیروهای مسلح ازجمله کارشناسان وزارت اطلاعات و وزارت خارجه و نمایندگان نیروهای مسلح و سپاه پاسداران دعوت به مشورت کرد. با حضور مسئولان این کارگروه بی‌درنگ کار بازبینی طرح اقدام متقابل علیه آمریکا را آغاز کرد و پس از سه ساعت رایزنی و مباحثه جزئیات طرح مجدد نگارش شد. این عضو کارگروه بازبینی طرح اقدام متقابل علیه آمریکا ادامه داد: متأسفانه طرح اولیه در جاهایی نگاه کوتاه‌مدتی داشت و ما در بازبینی نگاه وسیع و بلندمدت و آینده‌نگرانه را در طرح قالب کردیم و در برخی مواد اصلاحات نگارشی را اعمال کردیم که از آن سو برداشتی صورت نگیرد.
او تأکید کرد: جزئیات این طرح باید به رأی اکثریت اعضای کمیسیون امنیت ملی برسد و بعد به صحن علنی مجلس ارجاع داده خواهد شد.


مکث
چه کسانی طرح اولیه را نوشتند ؟
پس از رأی مجلس به کلیات طرح دوفوریتی اقدام متقابل علیه آمریکا در نشست بیست و ششم فروردین‌ماه بهارستان، تدوین جزئیات طرح اقدام متقابل علیه آمریکا از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به کمیته ویژه‌ای با مدیریت علاءالدین بروجردی سپرده شده بود و این کمیته یکشنبه و دوشنبه هفته گذشته به‌صورت فشرده با مشورت نمایندگانی از سوی نهادهای نظامی و امنیتی و برای تدوین جزئیات آن را در 10بند نهایی کرد. جزئیاتی که از دید اکثریت مجلس دور‌اندیشانه و براساس منافع ملی نبود. محمددهقان، علاءالدین بروجردی، حسین نقوی حسینی، مجتبی ذالنوری، جواد کریمی قدوسی، حمیدرضا حاجی بابایی و شوشتری اعضای این کمیته هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 3 اردیبهشت 98، کد مطلب: 53275


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین