پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۰۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
تحلیلگر مسائل شرق آسیا گفت: ژاپن به دلیل داشتن پیمان همکاری با آمریکا و برخورداری از روابط دوجانبه با این کشور، در نهایت با تحریم‌های آمریکا همراهی خواهد کرد.
شعار سال : نشست تحریم‌های آمریکا و انتخاب‌های ژاپن، عصر دیروز با سخنرانی دکتر سهراب احمدیان در دانشگاه مطالعات جهان برگزار شد. در این نشست دکتر احمدیان با بررسی تاریخچه روابط سیاسی آمریکا و ژاپن از یکسو و ژاپن با کشورمان از سوی دیگر، به پیچیدگی و درهم تنیدگی رابطه سیاسی میان آمریکا و ژاپن اشاره کرد.

وی با اشاره به این موضوع که دولت ژاپن ساختار کوچکی دارد، بیشترین عامل مؤثر تصمیم‌سازی را شرکت‌های بزرگ و نهادهای این کشور دانست و اضافه کرد: «با توجه به سطح همکاری‌های گسترده و پیچیده شرکت‌های ژاپنی با آمریکا و همچنین پیمان همکاری میان دو کشور ما شاهد هستیم که رابطه دوجانبه برای ژاپن بسیار مهم است. ازاین‌رو وقتی دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شد، نخست‌وزیر ژاپن اولین رهبری بود که با وی دیدار و درباره روابط دوجانبه گفتگو کرد.»

پژوهشگر دانشگاه «تسوکوبای» ژاپن درزمینهسخنرانی‌های دونالد ترامپ و حملات وی به ژاپن اضافه کرد: «دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی با توجه به اصل ۹ قانون اساسی ژاپن گفته بود که اگر به ژاپن حمله شود ما مجبوریم به آن‌ها کمک کنیم ولی اگر به ما حمله شود، آن‌ها در خانه‌هایشان می‌نشینند و تلویزیون سونی تماشا می‌کنند.»

وی همچنین به سخنان هفته گذشته رئیس‌جمهور آمریکا در جمع هواداران خود در آیووا اشاره کردکه طی آن، دونالد ترامپ از دولت ژاپن به دلیل تأمین امنیت این کشور توسط آمریکا و عدم پرداخت هزینه این سیاست انتقاد کرده بود و در تحلیل این اظهارات تصریح کرد: «بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ حملات به متحدان آمریکا و ازجمله ژاپن شدت گرفته است؛ ژاپنی‌ها به دلیل ترس از چین و کره شمالی همیشه به یک قدرت برتر جهانی نیاز داشته‌اند و ازاین‌رو روابطشان با آمریکا به یک وابستگی متقابل تبدیل شده است. به همین خاطر است که ژاپن سعی می‌کند تا به هر نحو ممکن از لغو پیمان همکاری دوجانبه با آمریکا جلوگیری کند تا به سرنوشت نفتا و توافق آب و هوایی پاریس منجر نشود.»

سهراب احمدیان با اشاره به موضوع توافق هسته‌ای و تحریم‌های پیش روی ایران که قرار است در نوامبر (آبان) به اجرا درآید، اعلام کرد: در دور گذشته تحریم‌ها، ژاپنی‌ها سهام مشارکتی خود در میدان آزادگان را از ۷۵ درصد در ۲۰۰۶ به ۱۰ درصد در ۲۰۱۰ کاهش و درنهایت، یک سال بعدازآن به‌طور کامل از این مشارکت انصراف دادند. وی با اشاره به درهم تنیدگی اقتصاد و سیاست دو کشور ژاپن و آمریکا تصریح کرد که ژاپن درنهایت به راهی خواهد رفت که آمریکایی‌ها بخواهند و نمی‌توان به مقاومت ژاپنی‌ها در مقابل تحریم کشورمان علیه سیاست‌های زورگویانه آمریکایی‌ها امیدی داشت.

وی در خاتمه با اشاره به این موضوع که ژاپنی‌ها قادر نبوده‌اند به آسیب پذیری خود در مقابل آمریکا غلبه کنند، ابراز امیدواری کرد که شینزوآبه بتواند تغییراتی در آینده برای کم شدن وابستگی از آمریکا انجام دهد. در این راه کشورمان می‌تواند با ایجاد یک لوزی با رئوس روسیه، ژاپن، چین و کشورمان دست به ائتلاف ضد هژمونی علیه آمریکا بزند که مسلماً از جانب تمامی این کشورها استقبال خواهد شد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، تاریخ انتشار 30مهر 97، کدمطلب: 319792،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
0
ا.ف75
خیلی توقع بی جایی هست که از کشور ها اروپایی و ژاپن انتظار داشته باشیم رو در رو ی امریکا وایسن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
0
پس ژاپن آسیایی هم با امریکا همراه شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین