پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۳۷۰
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
شاخ‌های اینستاگرام با رفتار‌های غیرمتعارف توانستند تعداد زیادی فالوور جذب کنند و سبک زندگی غلط خود را به نمایش بگذارند و با این روش به شهرت برسند. حال این رفتار شاخ‌های اینستاگرام دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد.
شعار سال : متولدین دهه‌های ۷۰ و ۸۰ در ایران، به شدت از سلبریتی‌ها الگو برداری می‌کنند در حالی که اطلاع صحیحی از این افراد ندارند. با گسترش فضای مجازی به خصوص اینستاگرام و همه گیر شدن آن در میان جامعه امروز، با پدیده‌ نوظهور شاخ‌های اینستاگرام روبه رو هستیم.
شاخ‌های اینستاگرام با رفتار‌های غیرمتعارف توانستند تعداد زیادی فالوور جذب کنند و سبک زندگی غلط خود را به نمایش بگذارند و با این روش به شهرت برسند. حال این رفتار شاخ‌های اینستاگرام دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد.
فاطمه منفرد پویا در خصوص دلیل بروز رفتار‌های نامتعارف شاخ‌های اینستاگرام اظهار کرد: جامعه‌ ما پیچیدگی‌های زیادی دارد و استفاده از فضای مجازی در کشور ما با سایر کشورها متفاوت است.
منفرد یکی از دلایل فعالیت‌های شاخ‌های اینستاگرام را درآمدزایی دانست و گفت: یکی از دلایل فعالیت‌های این افراد درآمدزایی است و پول‌های هنگفتی نیز در این کار دریافت می‌کنند.
وی با بیان اینکه اختلال شخصیت نمایشی عامل بروز رفتار‌های نابهنجار در افراد است، بیان کرد: این اشخاص با رفتار‌های نامتعارف باعث جذب افراد بسیاری در فضای مجازی می‌شوند. معمولا افرادی که این اختلال را دارند، برای آن‌ها مهم جلب نظر دیگران است و می‌خواهند به نوعی جلب توجه کنند، همچنین اختلال شخصیت نمایشی درمان ناپذیر است.
یکی از نگرانی‌های مهم از پدیده‌ نوظهور شاخ اینستاگرام، الگوبرداری برخی جوانان از آن‌هاست، چرا که این افراد با رفتار‌های نابهنجار به شهرت رسیده اند و می‌تواند خطراتی را برای جامعه به همراه داشته باشد.
در ایران به ویژه متولدین دهه‌های ۷۰ و ۸۰ به شدت از سلبریتی‌ها الگو برداری می‌کنند و می‌خواهند مانند آنان زندگی کنند. بدون اینکه اطلاع درست و کاملی از پشت گوشی هایشان درباره‌ این افراد داشته باشند. حریم شخصی و شهرت در شبکه‌های اجتماعی دچار یک پارادوکس بزرگ است و نمی‌توان بدون از دست دادن آن، به میانبر شهرت رسید.
با توجه به تغییر سبک زندگی افراد و به نوعی مدرن شدن جامعه‌ امروز می‌توان توقع داشت که الگو‌های جدیدی برای افراد به وجود آید، اما مسئله این است آیا شاخ‌های اینستاگرام و افرادی که یک شبه سلبریتی شدند، می‌توانند الگوی مناسبی برای جوان امروز باشند؟
همواره فرهیختگان بسیاری در جامعه‌ ما پرورش یافته اند و این فرهیختگان الگو‌های مناسبی برای جوانان نسل قدیم بوده اند و الگوبرداری از این افراد زمینه‌ رشد و تکامل را برای جوانان فراهم کرده بود.
امروزه نیز افراد شایسته‌ بسیاری هستند که لایق الگوبرداری جوانان برای پیشرفت در زندگی هستند، اما جوان امروز با آشنا شدن با فضای مجازی و سلبریتی‌های نالایق، از سبک زندگی آن‌ها پیروی کرده و به نوعی شیوه‌ غیر اخلاقی شاخ‌های مجازی را در زندگی دنبال می‌کنند.
تا چند سال پیش زمانی که هنوز فضای مجازی به شکل امروزی همه گیر نشده بود، برخی از جوانان از بازیگران و خوانندگان محبوب در دنیا الگو برداری می‌کردند که خود این مسئله در آن زمان موضوع نگران کننده‌ای بود، اما برخی از جوانان امروز الگوی خود را فردی قرار داده‌اند که تنها هنر آن‌ها رفتار‌های بی محتوا و نابهنجار است و این مسئله بسیار موضوع مهم است.

علت الگوبرداری از شاخ‌های اینستاگرام
رقیه نوری پور لیاولی روانشناس و مشاور  در خصوص علت گرایش برخی از جوانان به الگوبرداری از شاخ‌های اینستاگرام اظهار کرد: شاخ‌های اینستاگرام احساس نیاز به توجه دارند و دوست دارند مورد تکریم قرار گیرند.
نوری پور با بیان اینکه جوانان به دنبال الگو هستند تا از آن پیروی کنند، گفت: با توجه به اینکه از شخصیت‌ها و فرهیختگان علمی و غیره اسطوره سازی کردیم، بنابراین برخی از جوانان جایگاه این افراد را دست نیافتنی می‌دانند و احساس عدم استحقاق به جایگاه افراد فرهیخته را دارند، لذا الگوبرداری از آن‌ها کمتر می‌شود.
وی در ادامه درباره‌ کم شدن الگوبرداری جوانان از افراد فرهیخته افزود: باید جوانان از الگو‌های جایگزین استفاده کنند و الگوسازی صورت گیرد. برخی از جوانان فکر می‌کنند شاخ‌های اینستاگرام الگو‌های قابل دسترس و بین مردم هستند که خود واقعیشان را به نمایش گذاشته اند.
این روانشناس در خصوص الگو شدن سبک زندگی شاخ‌های اینستاگرام تصریح کرد: لباس پوشیدن و نوع زندگی این افراد تب جامعه شده و در نتیجه جوانان احساس می‌کنند اگر مانند این افراد شوند، متفاوت از بقیه‌ افراد جامعه می‌شوند و به نوعی به شهرت می‌رسند.
جوانان، شاهد شهرت شاخ‌های اینستاگرام با رفتار‌های غیر اخلاقی هستند و این افراد با اعمال رفتار‌های بی محتوا توانستند شهرت پیدا کنند و نگاه عده‌ بسیاری را به خود جلب کنند، به همین دلیل برخی از جوانان به الگوبرداری از آن‌ها تشویق می‌شوند، چرا که فکر می‌کنند آن‌ها نیز می‌توانند با انجام رفتار‌های خارج از عرف مشهور شوند.
نوری پور مهم‌ترین خصیصه‌ دوره نوجوانی را الگوبرداری دانست و بیان کرد: خانواده‌ها و نهاد‌های اجتماعی_فرهنگی در زمینه‌ اجتماعی الگوی مناسب ارائه نمی‌دهند و فرد از ابتدای آموزش الگوگیری و الگوی مناسب را نمی‌شناسد، بنابراین جوانان معیاری معین برای الگوبرداری و رشد خود را ندارند.
وی افزود: وقتی فرد وارد دوره‌ جوانی می‌شود با پدیده‌ای مانند شاخ‌های اینستاگرام آشنا می‌شود و الگوبرداری و پیروی از این افراد را نشانه‌ به روز بودن دانسته و فکر می‌کنند مردم برای این افراد اهمیت بیشتری قائل هستند، چرا که آموزش‌های لازم برای الگوبرداری را در دوره‌های قبل ندیده اند، بنابراین از این افراد نالایق پیروی می‌کنند.
این روانشناس در خصوص گرفته شدن قدرت تصمیم گیری از جوانان بیان کرد: گاهی اوقات مدگرایی افراطی توسط شاخ‌های اینستاگرام باعث شده چارچوب تصمیم گیری، ابتکار و حتی قدرت تمایز کردن افراد کاهش پیدا کند، به همین دلیل آسیب‌ها در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی ایجاد شود.
وی فقدان تأثیر مثبت تحصیلات در زندگی جوانان را از دلایل گرایش به الگوبرداری از شاخ‌های اینستاگرام دانست و افزود: شاخ‌های اینستاگرام به نوعی تبلیغات منفی برای برخی از جوانان هستند که القا می‌کنند اگر راه من را ادامه دهید، موفق می‌شوید.
جوان نسل قدیم به دنبال یادگیری حرفه‌ خاصی برای کسب درآمد بود، اما امروزه شاخ‌های اینستاگرام با جذب فالوور‌های زیاد توانسته‌اند درآمد‌های هنگفتی به دست آورند، اما جوان امروز با دیدن این افراد می‌خواهد بدون هیچ زحمت و تلاشی درآمد کسب کند. بنابراین با الگوبرداری از این افراد در فضای مجازی فعالیت خود را آغاز می‌کنند و برای جذب فالوور دست به هر کاری می‌زنند.
نوری پور آموزش مهارت‌های زندگی را از ابتدای دبستان برای حفظ سلامت روان جامعه لازم دانست و در این خصوص اظهار داشت: اگر سلامت روان جامعه ارتقا پیدا کند، احتمال شکست در روابط جوانان کمتر می‌شود، چرا که به دلیل پیروی از شبکه‌های مجازی نیست و مسیر خود را عاقلانه انتخاب کرده‌اند.
هزاران نفر از افراد جامعه در حرفه‌های مختلف و متنوع فعال هستند و در کار‌های خود نیز به نحو احسن موفق شده‌اند که شایسته الگوگیری هستند. نخبه‌های کشور در حوزه‌های علوم ریاضی، شیمی، فیزیک و غیره به راستی می‌توانند الگویی برای جوانان باشند، چرا این افراد به عنوان الگو معرفی نمی‌شوند؟

شعار سال ، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته ازباشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار:4 اردیبهشت 1398، کدخبر: 6839964،www.yjc.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین