پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۶۱۸
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
ژاپن که میزبان المپیک ٢٠٢٠ است، تماشای این بازی‌ها برای تمام مدیران - به جز رؤسای کمیته المپیک و فدراسیون‌ها را منوط به پرداخت هزینه کرده‎ است؛ این هزینه برای ایران ٥٣ هزار دلار می‌شود.
شعار سال : معمولاً برگزاری رویدادهای ورزشی در کشورهای مختلف فرصت مناسبی را برای مدیران ورزش ایران در تمام سطوح مهیا می‌کند تا به بهانه همراهی تیم و ورزشکاران اعزامی، سفری به کشورِ میزبان داشته باشند و در کنار تماشای یک میدان رقابتی جدید، تجربه‌ای نو از حضور در یک کشور و بعضاً قاره دیگر را هم کسب کنند.

سفر مدیران به محل برگزاری مسابقات در هیچ سال و شرایطی محدود به یک رشته و یک رویداد خاص نبوده است. حتی بعضاً علاوه بر تمام تصمیم گیرندگان یک فدراسیون، عزم دیگر تصمیم گیرندگان ورزشی و حتی مدیران غیرِ ورزشی هم برای چنین سفرهایی جزم شده کما اینکه این موضوع سال گذشته و برای جام جهانی جهانی ٢٠١٨ فوتبال سر و صدای زیادی ایجاد کرد و در نهایت هم همین واکنش‌ها باعث لغو سفر برخی از مدعیان اعزام به روسیه شد.

در این میان المپیک جزو رویدادهایی به حساب می‌آید که مدیران برای حضور در محل برگزاری آن سَر و دست زیادی می‌شکنند. در اکثر مواقع هم علاوه بر کمیته ملی المپیک که متولی اعزام کاروان به این رویداد بزرگ است، از وزارت ورزش هم وزیر و معاونانش به عنوان نماینده اعزامی به این رویداد معرفی می‌شوند. البته برای المپیک ٢٠١٦ وزیرِ وقت ورزش از سفر به برزیل امتناع کرد اما معاونانش به نوبت راهی این کشور شدند و چند روزی تماشاگر ویژه این گردهمایی بزرگ ورزشی در ریودوژانیرو بودند. اکثر رؤسای فدراسیون‌هایی که در المپیک سه سال پیش نماینده داشتند هم از این حضور و تماشای از نزدیک بازی‌ها بی نصیب نماندند.

قطعاً خیلی از این مدیران ورزشی و غیر ورزشی برای المپیک ٢٠٢٠ توکیو هم برنامه سفر دارند اما «آیا این بار هم شرایط سفر برای آنها به راحتیِ همیشه مهیا می‌شود؟»


شرط ژاپنی‌ها برای حضور مدیران ایران در ورزشگاه‌های المپیک:
 

ژاپنی‌ها که تا به امروز نشان داده‌اند میزبان منظم و حرفه‌ای برای المپیک ٢٠٢٠ خواهند بود، از حالا برنامه خود را برای زوایای مختلف این میزبانی بزرگ مشخص کرده‌اند و از جمله چگونگی پذیرش نمایندگان کشورهای شرکت کننده؛ آنها در این مورد هم نشان داده‌اند که به دنبال بیشترین درآمدزایی ممکن از میزبانی المپیک هستند.

برگزارکنندگان المپیک توکیو به صورت رسمی به کشورهای عضو کمیته بین المللی المپیک و از جمله ایران که قصد شرکت در المپیک پیش رو را دارند، اعلام کرده‌اند که «تماشایِ رایگان» این دوره بازی‌ها فقط برای رئیس کمیته ملی المپیک آنها مهیا است و بس؛ حضور سایر مدیران در ورزشگاه‌های ژاپن و تماشای بازی‌ها متحمل پرداخت هزینه خواهد بود.

این در حالی است که در ادوار گذشته بازی‌های المپیک حداقل رؤسای فدراسیون‌ها مشکلی برای حضور در ورزشگاه‌ها نداشتند. آنها به طور معمول بر اساس تعداد سهمیه‌های کسب شده در رشته خود، جزو تیم همراه در آن رشته قرار می‌گرفتند و حتی بعضاً در دهکده ورزشکاران اسکان داده می‌شدند. همچنین آنها با آی دی کارت ویژه المپیکِ خود به ورزشگاه‌ها می‌رفتند و بدون هیچ محدودیتی و حتی از جایگاه ویژه تماشاگر رقابت‌ها می‌شدند اما برای المپیک ۲۰۲۰ تماشای بازی‌ها رایگان نیست.

حسابِ وزیر از سایر مدیران جدا شده:


اگرچه میزبان المپیک ۲۰۲۰ تماشای رایگان بازی‌ها را فقط ویژه رئیس کمیته ملی المپیک کشورها اعلام کرده است اما کمیته ملی المپیک ایران در این مورد حساب وزیر ورزش را هم از سایر مدیران ورزش جدا کرده است. این کمیته مسعود سلطانی فر وزیر ورزش را به عنوان «مهمان ویژه» کاروان ورزش ایران در المپیک توکیو معرفی کرده است. بدین ترتیب تماشای رایگان این رویداد بزرگ برای وی هم رایگان تمام می‌شود.

هزینه‌ای که شرط ژاپنی‌ها روی دست کمیته المپیک گذاشته است:

 بر اساس برنامه مورد تاکید ژاپنی‌ها، مدیران وزارت ورزش - به جز وزیر ، مسئولان سطح میانی کمیته ملی المپیک، فدراسیون‌ها و در کل هر مسئولی غیر از رئیس کمیته ملی المپیک و وزیر ورزش که قصد تماشای بازی‌های المپیک توکیو را دارند و حتی اعضای تیم‌های اعزامی به توکیو، در ازای پرداخت هزینه تعیین شده این مجوز را می‌گیرند.

بر این اساس به جز تیراندازی که هنوز وضعیت سالن محل برگزاری آن مشخص نیست، مسئولان کمیته ملی المپیک برای سایر رشته‌هایی که کاروان ایران در آن نماینده اعزامی خواهد داشت، متقاضی رزروِ ۱۰ تا ۲۰ جایگاه شده تا برای تماشای بازی‌ها از آنها استفاده کند. بابت رزرو ابتدایی باید ۵۳ هزار دلار به حساب کمیته برگزاری المپیک توکیو واریز شود. البته ظاهراً این رقمی است که از برآورد اولیه به دست آمده و حکم پیش پرداخت دارد.

مهلت یک ماهه برای تأمین ارز لازم:


مبلغی که کمیته ملی المپیک باید بابت تماشای بازی‌های المپیک توکیو برای مدیران پرداخت کند، بخشی از بدهی این کمیته به برگزارکنندگان این بازی‌هاست. با تاکید ژاپنی‌ها این مبلغ باید تا پایان اردیبهشت پرداخت شود در غیر این صورت به جز رضا صالحی امیری و وزیر ورزش دیگر مدیران جایی در توکیو و میادین المپیکی آن نخواهند داشت. این در حالی است که مشکلات ارزی که سال گذشته گریبانگیر ورزش بود، کماکان ادامه دارد.

شاید نشست اخیری که رئیس کمیته ملی المپیک با سفیر ژاپن در تهران داشت هم بی ارتباط با این موضوع نباشد. به نظر می‌رسد در این نشست پیرامون نحوه انتقال ارز به مسئولان برگزاری المپیک و زمان واریز آن نیز بحث و تبادل نظر شده است.

شمشیر دو لبه ژاپنی‌ها:


تصمیم ژاپنی‌ها از دو جهت می‌تواند به نفع یا ضرر ورزش ایران باشد. اگر رؤسای فدراسیون‌ها و مدیران دلسوز ورزش باشند و بخواهند بیت المال را پایمال نکنند به این سفر نمی‌روند و انصراف شأن را اعلام می‌کنند که امری بعید است!

از نگاه دیگر و با توجه به شناختی که مدیران ورزشی وجود دارد چون آنها این پول را از جیب خودشان نمی‌دهند و دست شأن در جیب بیت المال است حاضرند هزینه رزرو حضور در سالن‌ها را پرداخت کنند و بازهم دسته جمعی و برای یک دورهمی دیگر راهی کشور محل برگزاری المپیک شوند!


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 10 اردیبهشت 98، کد خبر:4603638 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین