پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۶۶۴
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
در دسامبر 2017 بود که راهبرد امنیت ملی امریکا منتشر شد. این سند بالادستی برای دولت امریکا به حساب می اید تا روزی که سند امنیت تازه ای تدوین شود . این سند آرزوهای و رویاهای آمریکایی به مردم امریکا ، شهروندان جهانی و سیاستمداران و گروههای بانفوذ درداخل وخارج آمریکا را نشان می دهد.در سند یادشده بخشی هم به رویای آمریکایی در خاورمیانه اختصاص دارد.
شعار سال :در دسامبر 2017 بود که راهبرد امنیت ملی امریکا منتشر شد. این سند بالادستی برای دولت امریکا به حساب می اید تا روزی که سند امنیت تازه ای تدوین شود . این سند آرزوهای و رویاهای آمریکایی به مردم امریکا ، شهروندان جهانی و سیاستمداران و گروههای بانفوذ درداخل وخارج آمریکا را نشان می دهد.

در سند یادشده بخشی هم به رویای آمریکایی در خاورمیانه اختصاص دارد. با توجه به اینکه سرزمین ایران نیز در این منطقه قرار دارد ارزوهای امریکایی به هر حال با واقعیت های ایران برخورد پیدا می کند. با این تاکید که بازگویی رویای امریکایی به معنای این نیست که حتما رخ می دهد این بخش را به نقل از سند راهبردامنیت ملی آمریکا که دردی ماه 1396برای اطلاع منتشر شده است را یاد اور می شویم.
 
تشریح وضع موجود
آمریکا به دنبال خاورمیانه ای است که پناهگاهی امن یا زمین رشد تروریستهای جهادی نیست، تحت سلطه هیچ قدرتی که با آمریکا خصومت داشته باشد، نیست و به یک بازار جهانی پایدار انرژی کمک میکند. مشکلات به هم پیوسته از جمله گسترش [نفوذ] ایران، فروپاشی دولت، ایدئولوژی جهاد، رکود اجتماعی اقتصادی و رقابتهای منطقهای خاورمیانه را دچار تنش کرده است. آمریکا متوجه است که نه آرزوی تحولات دموکراتیک و نه رها کردن آن، هیچکدام نمی تواند ما را از مشکلات منطقه دور نگه دارد. ما باید درباره انتظاراتمان برای منطقه واقع بین باشیم بدون اینکه اجازه دهیم بدبینی منافع یا چشم انداز ما برای خاورمیانه ای مدرن را دچار ابهام سازد.این منطقه همچنان خانه خطرناکترین سازمانهای تروریستی است. داعش و القاعده در بی ثباتی رشد میکنند و جهاد خشونت آمیز را صادر میکنند. ایران، حامی دولتی برجسته تروریسم، از بی ثباتی برای گسترش نفوذش از طریق شرکا و واسطه ها، اشاعه تسلیحات و تأمین مالی بهره برده است. این کشور به توسعه موشکهای بالستیک پرتوانتر و قابلیتهای اطلاعاتی ادامه می دهد و فعالیتهای سایبری بدخواهانه انجام میدهد. این فعالیتها از زمان انعقاد توافق هستهای سال 2015 تاکنون بدون وقفه ادامه داشته است. ایران به استمرار چرخه خشونت در منطقه ادامه می دهد و به جمعیت های غیرنظامی آسیب جدی میزند. دولتهای رقیب در حال پر کردن خلأهای ایجاد شده به واسطه فروپاشی دولتی هستند و بحران منطقه ای به درازا کشیده است. باوجود این چالشها، فرصتهایی در حال ظهور برای پیشبرد منافع آمریکا در خاورمیانه وجود دارد. برخی از شرکای ما با یکدیگر برای مطرود ساختن ایدئولوژیهای افراط گرایانه همکاری می کنند و رهبران کلیدی خواستار طرد افراط گرایی و خشونت هستند. ترغیب ثبات سیاسی و رفاه پایدار به کاهش شرایطی که به نارضایتی های فرقه ای دامن میزند، کمک میکند. بحران میان اسرائیل و فلسطینیها در طول چند نسل به عنوان محرک اصلی بازدارنده صلح و رفاه در منطقه شناخته شده بود. امروز تهدیدهای سازمانهای تروریستی جهادی و تهدید ایران در حال ایجاد این فهم هستند که اسرائیل عامل مشکلات منطقه نیست. دولتها به شکلی روزافزون منافع مشترکی با اسرائیل را در مقابله با تهدیدهای مشترک پیدا کردند. امروز آمریکا فرصت تسریع همکاری اقتصادی و سیاسی بزرگتری را دارد که رفاه را برای آنهایی که شراکت با ما را خواستارند، گسترش دهد. آمریکا با احیای شراکتها با کشورهای اصلاح طلب و ترغیب همکاری میان شرکا در منطقه می تواند ثبات و توازن قدرتی را که در جهت منافع آمریکا باشد، ارتقا دهد.

 اقدامات اولویت دار
سیاسی: ما شراکتها را تقویت خواهیم کرد و شراکتهای جدیدی شکل خواهیم داد تا به پیشبرد امنیت از طریق ثبات کمک کنیم. ما در هر جایی که ممکن باشد اصلاحات تدریجی را ترغیب میکنیم. ما از تلاشها برای مقابله با ایدئولوژهای خشونت آمیز و افزایش احترام به کرامت افراد پشتیبانی خواهیم کرد. ما همچنان به کمک به شرکای خود برای رسیدن به منطقه ای باثبات و مرفه از جمله از طریق یک شورای همکاری خلیج فارس قوی و یکپارچه متعهد خواهیم بود. ما شراکت بلندمدتمان با عراق به عنوان یک دولت مستقل را تقویت خواهیم کرد. ما درصدد فیصله جنگ داخلی سوریه به شکلی که شرایط بازگشت پناهندگان و بازسازی زندگیشان در امنیت را مشخص سازد، خواهیم بود. ما با شرکای خود برای محروم کردن رژیم ایران از تمامی راهها به سوی سلاح هسته ای و خنثی کردن نفوذ بدخواهانه ایران همکاری خواهیم کرد. ما همچنان به کمک به تسهیل یک توافق صلح جامع که برای هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی قابل پذیرش باشد، متعهد خواهیم بود.

اقتصادی: آمریکا از اصلاحات در دست اجرایی حمایت خواهد کرد که به نابرابری هایی که تروریستهای جهادی از آن بهره برداری میکنند، پاسخ می دهد. ما دولتهای منطقه از جمله مصر و عربستان را به تداوم مدرنیزه سازی اقتصادهایشان ترغیب میکنیم. ما در تسریع تحولات مثبت از طریق تعامل اقتصادی، حمایت از اصلاح طلبان و دفاع از مزایای بازارها و جوامع آزاد به ایفای نقش خواهیم پرداخت.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ساعت 24،تاریخ انتشار:10اردیبهشت1398،کدخبر:439496،www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین