پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۳۸
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
تعداد طرح‌های مصوب صندوق نوآوری و شکوفایی از مرز هزار طرح عبور کرده و به هزار و 50 طرح رسیده است که در مجموع در این تعداد شرکت دانش بنیان 10 هزار و 500 فارغ‌التحصیل دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به فعالیت هستند.

شعار سال:

باتوجه به تاکیدات مسئولان نظام و به خصوص مقام معظم رهبری به بحث توسعه و پیشرفت علمی کشور، حمایت از محققان به اشکال مختلف و به خصوص از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی انجام می‌شود که به گفته مسئولان این حمایت‌ها در روند چند ساله به شرایط نسبتا مطلوبی رسیده است.

تدوین لایحه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال 86 در دولت آغاز شد، این لایحه در سال 87 به مجلس تقدیم شد و در نهایت در سال 89 در قالب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات به تصویب رسید.

این قانون دارای دو موضوع کلی تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی و معافیت‌ها و دیگر حمایت‌ها است.

پس از ابلاغ قانون، آیین‌نامه اجرایی این قانون و اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی از سوی وزارت علوم و معاونت علمی تدوین شده و در شهریورماه سال 90 به تصویب هیأت دولت و در اردیبهشت 91 به تأیید شورای نگهبان رسید.

رکن دیگر قانون، آیین‌نامه اجرایی آن با محوریت ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها است که معاون اول رئیس‌جمهور این آیین‌نامه را در 21 آبان ماه سال 91 ابلاغ کرد.

بر این اساس و به دستور رئیس‌جمهور و رئیس شورای عتف کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا در آذرماه سال 91 تشکیل شد.

این کارگروه دستورالعمل‌ها و فرایندهای اجرایی را به تفصیل تدوین و مصوب کرده است. این دستورالعمل‌ها شامل آیین نامه تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و فهرست محصولات دانش‌بنیان است. همچنین با توجه به رویکرد کارگروه برای واگذاری امور اجرایی به دستگاه‌های اجرایی و تخصصی نهادهایی به عنوان کارگزار این گروه تعیین شدند که وظیفه ارزیابی شرکت‌های متقضای و دانش بنیان بودن آن را بر عهده دارند.

از مهم‌ترین اقدامات و رخدادهای صندوق نوآوری و شکوفایی از ابتدای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان این بوده که در سال 92 رئیس صندوق در دولت جدید منصوب و اولین پرداخت‌ها به عنوان تسهیلات مالی در خرداد ماه سال 93 انجام شد.

نخستین طرح خاتمه یافته در مهرماه 94 مورد ارزیابی قرار گرفت و آذرماه سال گذشته نیز به رونمایی از 32 محصول دانش بنیان انجام شد.

اسفند سال 94 حدود 880 طرح مصوب با مجموع 5 میلیون و 445 هزار و 652 ریال تسهیلات پرداخت شد و همچنین از مجتمع فناوری شماره سه دانشگاه تربیت مدرس رونمایی شد.

تاکنون تعداد شرکت‌های دانش بنیان کشور به 2 هزار و 409 شرکت رسیده است، از این تعداد 2 هزار و 5 شرکت به صندوق نوآوری و شکوفایی طرح ارائه کرده‌اند که تعداد 600 طرح تعیین تکلیف شده است و تعداد 400 طرح در دست بررسی قرار دارد.

تعداد طرح‌های مصوب این صندوق از مرز هزار طرح عبور کرده و به هزار و 50 طرح رسیده است که در مجموع در این تعداد شرکت دانش بنیان 10 هزار و 500 فارغ‌التحصیل دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به فعالیت هستند.

همچنین تاکنون 4 مورد دفاتر کار برای شرکت‌های دانش بنیان به پایان رسیده است که این دفاتر کار به شرکت‌های دانشگاه‌های تربیت مدرس و صنعتی شریف واگذار شده است.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 5 تیر 1395، کد مطلب: 13950405000211: www. farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین