پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۶۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۹
عماد افروغ درباره راهکارهای مقابله با تحریم‌ها گفت: «برای مقاومت در برابر تحریم‌ها یک‌سری راهکارهای فرهنگی- اجتماعی را می‌توان تصور کرد و یک‌سری راهکارهای اقتصادی؛ هرچند در نهایت راهکار اقتصادی هم باید بتواند ما را به هدف فرهنگی‌ای که داریم برساند». او گفت: «در شرایط فعلی در جامعه ما نیاز است تا یک اعتمادسازی صورت بگیرد؛ اعتمادی که مسبوق به اعتبار است و اعتبار نیز زمانی به دست می‌آید که مسئولان جامعه در قول خود صادق بوده و خدمتگزار نیاز واقعی مردم باشند».

شعار سال: نماینده مردم تهران در هفتمین دوره مجلس روز جمعه در گفت‌و‌گو با «ایرنا» بحث خود را این‌طور ادامه داد: «این یک واقعیت است که مسئولان ما در دوره‌های مختلف به مردم وعده‌هایی داده‌اند که به آنها عمل نشده و خدمت شایسته برای مردم صورت نگرفته است. بنابراین تغییر این ویژگی‌ها، مبنایی‌ترین و حیاتی‌ترین تحول اجتماعی و فرهنگی است که می‌تواند جامعه ما را در این شرایط تقویت کند». افروغ در ادامه به راهکارهای اقتصادی برای مقاومت در برابر فشار تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: «ساختار اقتصادی ایران نیازمند تحول اساسی است. با اقتصاد نفتی نمی‌توان به جنگ تحریم نفتی رفت. آنچه درباره دورزدن تحریم‌ها گفته می‌شود کارکردی موقت دارد، درحالی‌که ما نیاز داریم مبنایی‌تر فکر کنیم». رئیس گروه علم و دین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: «شاید تحریم برای ما فرصتی باشد تا به اقتصاد مقاومتی بها دهیم و به سمت توسعه درون‌زا حرکت کنیم. ظرف مدیریت متمرکز و تمرکزگرای فعلی که بر نفت متکی است و ظرفیت‌های انسانی‌مان را به کار نمی‌گیرد، باید تغییر کند. این تغییر شاید امروز به علت فرصت‌سوزی‌هایی که در گذشته داشته‌ایم دورودراز بنماید، اما چاره‌ای جز استفاده از تمام استعدادهای بالقوه و بالفعل موجود در کشور نیست و بایستی موانعی که به علت رویکرد توسعه‌ای غلط به دست خود ما ایجاد شده‌اند، برطرف شوند».

او در بخشی دیگر از این گفت‌و‌گو افزود: «نقش دولت در حوادث اخیر [سیل] برجسته است. در ایران نمی‌توان قدرت سیاسی را نادیده گرفت. در حقیقت قدرت اجتماعی در ایران به قدرت سیاسی اعتماد کرد و البته از این اعتماد آسیب دید و در شرایط موجود نمی‌شود از فعالان قلمرو اجتماعی توقع نقش‌آفرینی مؤثر را داشت. در حقیقت انتظارداشتن از قلمرو اجتماعی بدون لحاظ‌کردن قدرت سیاسی نشان‌دادن آدرس اشتباه است». افروغ ادامه داد: «قدرت اجتماعی را باید پاس داشت و تقویت کرد؛ اتفاقی که تا امروز قدرت سیاسی برخلاف آن عمل کرده و با تمرکزگرایی و قراردادن موانع بر سر راه قدرت اجتماعی فرصت بروز و ظهور را از آن گرفته است. اما باید بدانیم اگر امروز مرمتی موقت و حداقلی پس از وقوع سیل ایجاد شده است، به این علت است که قدرت اجتماعی توانست بر اثر بحران ناشی از سیل؛ فرصتی برای خودنمایی پیدا کند و این‌گونه موقتا موانعی را که همیشه بر سر راه خود می‌بیند کنار بگذارد. مسئولان باید شرایطی فراهم کنند تا فرصت ظهور قدرت اجتماعی فقط محدود به شرایط بحرانی نباشد».

انسجام سیستمی در ایران وجود ندارد

او با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «جامعه ایران یک جامعه بحرانی است، به این معنا که در بحران انسجام ما بالا می‌رود. بنابراین بنده به لحاظ وجدان جمعی خیالم آسوده است که در برابر تهدید انسجام اجتماعی بالا خواهد رفت، اما امیدوارانه آرزوی ایجاد انسجام سیستمی را هم دارم». عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: «ما در جوامع دو نوع انسجام داریم؛ انسجام سیستمی و انسجام اجتماعی؛ انسجام اجتماعی وابسته به مردم است و در همین تجربه اخیر سیل نشان داده شد در ایران وضعیت قابل‌قبولی دارد، اما انسجام سیستمی در ایران وضعیت خوبی ندارد و نهادهای رسمی هماهنگ نبوده و منظومه‌ای حرکت نمی‌کنند». افروغ با اشاره به آسیب جناحی حرکت‌کردن نهادهای سیاسی گفت: «مشکل ما این است که حتی در تفکر جناحی هم انسجام وجود ندارد و بخش‌های مختلف یک جناح سیاسی مسیرهای مختلفی را می‌روند. این عدم انسجام سیستمی مشکلات ما را تشدید کرده است و باید تلاش کنیم تا این انسجام در جهتی مثبت و متعالی ایجاد شود».

افروغ در پایان با بیان اینکه اکتفاکردن به وجدان جمعی کفایت نمی‌کند، ادامه داد: «واکنش در مقابل شرایط بحرانی موقت است، بُرد زیادی ندارد و امکان حل بحران بی‌اعتمادی را به صورت ریشه‌ای ندارد. بنابراین تعدیل شکاف درآمدی، استفاده از تمام ظرفیت‌های انسانی، رفع بنیادی موانعی که قدرت سیاسی برای قدرت اجتماعی ایجاد کرده و حرکت به سمت توسعه درون‌زا، از جمله اقداماتی هستند که می‌تواند در جامعه ما برای بازگشت اعتماد به عرصه اجتماعی کمک کند».

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق ، تاریخ انتشار 14اردیبهشت 98، کد خبر: 220096، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
0
0
مردم در این شرایط به چی میتونن اعتماد کنن وافعا؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین