پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۱۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
مدیران سمت «سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی» یکی از کارکنان را به دلیل حمایت از کارگران خدماتی اخراج کردند. یکی از اعضای فراکسیون کارگری مجلس از پیگیری این موضوع خبر داده است.
شعارسال: یک روز مانده به روز کارگر در سازمان سمت «سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی» نشستی صمیمانه برگزار شد تا محمد ذبیحی سرپرست این سازمان خواسته‌های کارکنان را بشنود. این نشست اما آنقدر صمیمانه بود که پس از آن معاون اجرایی تصمیم گرفت یکی از کارکنان را اخراج کند و سایرین نیز تهدید به اخراج شوند. گویا قرار نبوده کارکنان آنقدر صمیمی شوند که تا این حد انتقاد کنند!

روح‌الله سپندارند یکی از کارکنان این سازمان به رویداد۲۴ می‌گوید بنا بود به مناسبت روز کارگر نشستی برگزار شود و انتقادها و خواسته‌های کارکنان مطرح شود. در این جلسه دغدغه‌های کارکنان و نیرو‌های خدماتی از جانب من مطرح شد زیرا آنها به خاطر برخورد مدیران از بیان خواسته‌های خود نگران بودند. پس از اینکه این خواسته‌ها مطرح شد، از حضور من در محل کار جلوگیری شد!

او ادامه داد: در آن جلسه به نحوه توزیع گوشت دولتی در این سازمان شکایت کردم که چرا مدیری با چند برابر حقوق نسبت به کارگر خدماتی، مشمول دریافت گوشت دولتی شده بود، اما کارگران خدماتی از این مسئله محروم ماندند. موضوع قراردادها هم از دیگر انتقادها بود چراکه سازمان سمت قرارداد‌های جدید را بدون بیمه و با همان دستمزد سال پیش تنظیم کرد و زمانی که عده‌ای از امضای آن خودداری کردند با تهدید به اخراج مواجه شدند. ضمن آنکه حقوق فروردین این افراد را نیز گرو نگه داشتند تا ابتدا این قرارداد را امضا کنند.

برای پیگیری موضوع، ماجرا از محمد ذبیحی سرپرست سازمان سمت جویا شدیم. او ابتدا به رویداد۲۴ گفت: اصلا قراردادی در کار نبوده که اخراجی صورت بگیرد؛ این فرد اصلا نیروی سازمان نبوده و به صورت پروژه‌ای برای سازمان کار انجام داده بود؛ نیرو‌های حجمی الزامی برای حضور در سازمان ندارند.

ذبیحی البته با وجود انکار اولیه، در صحبتی متناقض ادامه داد: من در جریان ریز امور سازمان نیستم، اقدام صورت‌گرفته تصمیم معاون اجرایی سازمان بوده و به من ارتباطی ندارد. شما می‌توانید از طریق معاون پیگیری کنید چرا از من توضیح می‌خواهید.

آیا سرپرست سازمان «سمت» حقیقت را می‌گوید؟

یکی از کارکنان دیگر سازمان سمت که نخواست نامی از او برده شود، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در مورد صحت صحبت‌های سرپرست این سازمان تاکید کرد: وقتی در جلسه رسمی که با دعوت سازمان برگزار شده بود یکی از کارکنان اعلام کرد چرا با تهدید به اخراج می‌خواهید قرارداد‌ها را امضا کنیم، ابراهیم رضایی معاون اجرایی سازمان سمت در حضور جمع با عصبانیت اعلام کرد اولین نفری که اخراج می‌شود خودت خواهی بود؛ در آن جلسه آقای ذبیحی هم حضور داشت و در جریان اتفاقات بود.

پرسیدیم وضعیت کاری نیروهای حجمی چگونه است، او پاسخ داد: اولا تمام نیرو‌های حجمی این سازمان به صورت تمام وقت در سازمان حضور دارند و باید ساعت ورود و خروج بزنند، ثانیا سال گذشته پرداخت‌های قبل از افزایش حقوق به صورت علی‌الحساب صورت می‌گرفت تا میزان افزایش حقوق مشخص شود نه اینکه نیرو‌ها را مجبور کنند قرارداد یکساله را با همان مبلغ سال گذشته امضا کنند.

یکی دیگر از کارکنان این سازمان نیز به رویداد۲۴ گفت: اگر قرار بود با این نیرو‌ها دیگر ادامه همکاری نداشته باشند چرا همان آخر سال به آن‌ها اعلام نشد؟ اصل انتقاد به همان قرارداد‌ها بود که عده‌ای حاضر به امضا نشدند و حالا که مانع ادامه کار آن‌ها شده‌اند می‌گویند، چون قرارداد ندارند بنابراین اخراج هم بی‌معنا است.

او ادامه می‌دهد: قرارداد جدید کارمند اخراجی نیز تنظیم شده و در واحد حقوقی سازمان موجود است و اگر بنا بر پایان همکاری در سال گذشته بود، چرا بعد از گذشت یک ماه و ده روز از سال جدید آن هم درست بعد از آن جلسه انتقادی باید اقدام به اخراج ایشان کنند.

این کارمند اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر اگر اقدام یا اعتراضی صورت بگیرد، با تهدید به اخراج مواجه می‌شود و در حال حاضر کسی جرأت ندارد نسبت به مدیریت سازمان انتقاد کند، تعدادی از کارکنان در حال جمع‌آوری امضا برای نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان بودند تا به اقدام ابراهیم رضایی معاون اجرایی رسیدگی شود، اما با تهدید، این موضوع منتفی شد.

به گفته او، دیگر نیرو‌هایی که قبل از جلسه حاضر به امضای قرارداد نشده بودند با همین شیوه تهدید به اخراج شدند. بسیار جای تاسف دارد که رفتار‌های اینچنینی به نهاد‌های فرهنگی هم رسوخ کرده است. رفتار‌هایی که در ۳۳ سال مدیریت مرحوم احمدی هیچ‌گاه شاهد آن نبودیم. اگر قرار بود تحمل انتقاد را نداشته باشند و منتقد را اخراج کنند چرا جلسه پرسش و پاسخ برگزار کردند؟

به گزارش رویداد۲۴، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) از سازمان‌های وابسته به وزارت علوم، از زمان تاسیس تا خرداد ۹۷ به ریاست مرحوم دکتر احمدی اداره می‌شد و بعد از آن محمد ذبیحی به عنوان سرپرست این سازمان منصوب شد و هنوز رئیس آن مشخص نشده است.

اخراج کارکنان سازمان سمت را در مجلس پیگیری می‌کنیم

نادر قاضی‌پور نماینده مجلس و عضو فراکسیون کارگری در گفتگو با رویداد۲۴ گفت: متاسفانه قرارداد‌های کوتاه‌مدت، قرارداد‌های حجمی و پروژه‌ای خیانت در حق کارگر است و بسیاری از آن‌ها در زندگی با مشکلات زیادی مواجه می‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: این مسئله هم در نهاد‌ها و بنگاه‌های خصوصی به وفور مشاهده می‌شود، هم در سازمان‌های دولتی که جای تاسف دارد و ما بار‌ها از طریق دولت و وزرا این موضوع را پیگیری کردیم.

این عضو فراکسیون کارگری مجلس، در مورد اتفاقات صورت گرفته در سازمان «سمت» و اخراج و تهدید به اخراج نیرو‌های این سازمان تاکید کرد: ما حتما این مسئله را در مجلس پیگیری می‌کنیم، ما نماینده مردم هستیم و حتما مشکلات آن‌ها را پیگیری خواهیم کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 173829 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
0
0
واقعا شرم آوره ، یکی هم پیدا شده جلو ناحق ایستاده باهاش اینطور برخورد میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین