پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۲۵۸
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
مجلس در جلسه علنی دیروز خود فوریت طرحی را به تصویب رساند تا از این پس بافت‌های تاریخی کشور نه‌تنها از دست‌اندازی سازمان‌ها و نهادهای دیگر در امان بمانند که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری را مکلف کرده است در همکاری با دیگر وزارتخانه‌های کشور، کیفیت زیست شهروندان ساکن در بافت‌های تاریخی کشور را نیز افزایش دهد.این طرح علاوه بر تأکید به حفاظت از بافت‌های تاریخی کشور و مرمت و احیای این بافت‌ها، بر توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران از بناهای تاریخی نیز اصرار دارد. خانه ملت دیروز خبر داد که ۱۳۸نماینده مجلس به فوریت این طرح در صحن علنی رأی داده‌اند و تنها ۳۶ نماینده مخالف طرح فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی کشور بودند.

شعار سال: فوریت این طرح پس از آن در صحن علنی مجلس رأی آورده است که 10روز پیش کمیسیون اصل 90مجلس گزارشی از عملکرد سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در صحن علنی مجلس ارائه کرد که در آن به کاستی‌ها و ضعف‌ها و عدم‌همکاری دیگر دستگاه‌ها با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پرداخته بود. در همان گزارش، کمیسیون اصل 90مجلس از تخریب بافت‌ها و بناهای تاریخی کشور انتقاد کرده بود و حالا صبح دیروز فوریت طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی کشور در صحن علنی مجلس رأی آورد.

این طرح علاوه بر تأکید به حفاظت از بافت‌های تاریخی کشور و مرمت و احیای این بافت‌ها، بر توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران از بناهای تاریخی نیز اصرار دارد. خانه ملت دیروز خبر داد که ۱۳۸نماینده مجلس به فوریت این طرح در صحن علنی رأی داده‌اند و تنها ۳۶ نماینده مخالف طرح فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی کشور بودند. ۴ نماینده مجلس نیز رأی ممتنع به این طرح فوریتی دادند. تعداد بالای نمایندگان موافق بیانگر آن است که مجلس نگاه ویژه‌ای به حفاظت از بافت‌ها و بناهای تاریخی کشور و همچنین ساکنان بافت‌های تاریخی و مالکان بناهای تاریخی یافته است.

مخالفان: قانون‌نویسی اضافی است

حسن نوروزی، نماینده رباط‌‌کریم یکی از دو مخالف طرح فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی کشور بود که در توضیح مخالفت خود ایراد اصل 75بر این طرح را وارد دانست که موجب افزایش بار مالی به دولت می‌شود. او تلاش نمایندگان مجلس را در ارائه این طرح، قانون‌نویسی اضافه خواند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار از استان اصفهان، دومین مخالفی بود که طرح حمایت از بافت‌های تاریخی را در تقابل با نظر شوراها و شهرداری‌ها خواند. او بدون آنکه در بیان مخالفت خود به آنچه مصوبات و تصمیمات نادرست مدیران شهری در برخی بافت‌های تاریخی کشور اشاره کند که نتیجه آن تخریب بناهای تاریخی کشور در بافت‌های تاریخی شیراز، اصفهان ، کرمان و یزد بود، ارائه این طرح را در تعارض با منافع مردم خواند و گفت: این طرح باعث می‌شود به‌نظرات شورای شهر وقعی نهاده نشده و سازمان میراث‌فرهنگی به جای شهرداری و شورا برای بافت‌های تاریخی تصمیم‌گیری ‌کند.

موافقان: قوانین موجود پاسخگوی حفاظت از بافت‌های تاریخی نیست

احمد بیگدلی، نماینده خدابنده در مجلس از موافقان طرح حمایت از بافت‌های تاریخی اما اعلام کرد: بناهای مذهبی و تاریخی نیازمند حراست و حفاظت هستند که قوانین موجود پاسخگوی آنها نیست و لذا این طرح، سازمان میراث‌فرهنگی را با همکاری وزارتخانه‌های کشور و راه مکلف به ارتقای کیفی ساکنان بافت‌های تاریخی کرده است. غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس نیز بر اهمیت این طرح برای توانمندسازی مالکان که توانایی مرمت بافت‌های تاریخی تحت پوشش خود را ندارند، اشاره کرد. او گفت: طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی کشور، سازمان میراث و سایر دستگاه‌ها را برای حفاظت و مرمت بافت‌های تاریخی کشور هماهنگ می‌کند.

طرحی که تکلیف دستگاه‌ها را در مواجهه با بافت‌های تاریخی مشخص می‌کند

ماده ۱ طرح فوریتی مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی کشور با تعریف حفاظت، مرمت، احیا، صیانت، حریم بنا، محدوده بافت تاریخی و کاربری متناسب با بافت‌های تاریخی تأکید کرده است که طرح ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی کشور، طرحی است که با توجه به ویژگی و مزیت تاریخی، فرهنگی و طبیعی بافت تاریخی شهر و روستا به همراه طرح مدیریتی ارائه شده تکلیف همه دست‌اندرکاران در بافت‌های تاریخی را روشن می‌کند.طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی کشور همچنین بر تنظیم روابط بافت‌های تاریخی با سایر تقسیمات شهری و روستایی، زمینه‌های توسعه هماهنگ شهری و روستایی تأکید دارد.در بخشی از ماده 1طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی آمده است: بسترسازی مناسب برای توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان بافت‌های تاریخی فرهنگی کشور نیز در این طرح درنظر گرفته شده است.طرح فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی کشور که رأی بالای نمایندگان مجلس را به‌دست آورده است، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور را مجری اصلی اعلام کرده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 16اردیبهشت 98، کد خبر: 54914، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین