پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۶۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۸
مدیرکل اداره عشایر خراسان شمالی گفت: عملیات تیغ زنی و مرمت 800 کیلومتر از ایلراه ها همزمان با آغاز فصل کوچ بهاره خانوار های عشایری این استان آغاز شده است.
شعارسال: محمدرضا قلی پور اظهار داشت: 10 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت ایلراه های عشایری این استان در سال جاری اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون تیغ زنی و مرمت ایلراه های عشایری در مانه و سملقان انجام شده است اظهار داشت: کوچ بهاره عشایر استان به سوی مراتع ییلاقی و دامنه کوه های این منطقه در چند روز اخیر آغاز شده است که به همین منظر ایلراه ها نیز مرمت خواهند شد.

قلی پور با بیان اینکه عمده ایلراه های عشایر خراسان شمالی از بین رفته است، اظهار داشت: عشایر خراسان شمالی سه ایلراه دارند که هر سه مسیر توسط روستاییان و ساکنان حواشی به تصرف درآمده و تخریب شده است.

وی گفت: ایلراه های خراسان شمالی از سه مسیر اصلی تشکیل شده که ایلراه شمالی از شمال شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، گیفان، راز و جرگلان و مراوه تپه می گذرد.

او افزود: ایلراه جنوبی در مسیر جنوبی نواحی قوچان، فاروج، شیروان، اسفراین، جنوب بجنورد، قوری میدان و مراوه تپه است و ایلراه میانی نیز از قوچان تا مانه و سملقان ادامه دارد که در حاشیه رودخانه اترک، کالی مانی و مراوه تپه امتداد می یابد.

وی گفت: هر کدام از این مسیرها بیش از 400 کیلومتر طول دارند.

قلی پور اظهار داشت: بارندگی ها و سردی هوا در فروردین و اردیبهشت ماه امسال در مناطق ییلاقی موجب تاخیر در کوچ بهاره عشایر این استان شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: بارندگی های اخیر و وقوع سیل افزون بر 700 میلیارد ریال به عشایر منطقه، مستقر در این استان و استان گلستان خسارت وارد کرده است که بخشی از خسارت ها به ناحیه ایلراه ها بوده است.

وی افزود: اکنون با معتدل شدن هوا و سرسبزی ییلاقات، غنی شدن مراتع عشایر دام های خود را به سمت مناطق ییلاقی دامنه کوه های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد کوچ می دهند که این کوچ 45 روز به طول می انجامد.

مدیرکل اداره عشایر خراسان شمالی گفت: برای امنیت کوچ جمعیت عشایری نیز با فرمانداری ها و نیروهای نظامی و انتظامی هماهنگی های لازم انجام شده است.

اکنون بیش از پنج هزارخانوار عشایری با جمعیتی افزون بر 30 هزار نفر در قالب 2 ایل و 38طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو با 750 هزار راس دام در خراسان شمالی کوچروی می کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 83308520 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین