پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۲۰۶۹۷۴
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۴
قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل با اشاره به اعزام سالانه ۱۳۰۰ دانشجوی دکتری به دوره‌های فرصت مطالعاتی بیان کرد: درحال حاضر ۴۶۶ پروژه تحقیقاتی مشترک ین دانشمندان داخلی و خارجی انجام می‌شود.

شعارسال: حسین سالارآملی قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل و رییس مرکز همکای‌های علمی بین المللی وزارت علوم عصر روز جمعه بیستم اردیبهشت ماه در برنامه «گفتگوی خبر» شبکه خبر حاضر شد و به موضوع رشد اعزام استادان، دانشجویان و پژوهشگران به سمینار‌های علمی خارج از کشور پرداخت.

سالارآملی در این برنامه عنوان کرد: برای شرکت در سمینار‌ها و کنفرانس‌ها هدف این است که بهترین نفرات داخل کشور با ارائه مقاله به کشور‌های خارجی اعزام شوند تا بستری مناسب در جهت استفاده از علم جهانی و مراودات علمی شکل گیرد. در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۰۲۲ نفر از اعضای هیات علمی به سمینار‌ها و کنفرانس‌های بین المللی اعزام شدند که حاصلش ورود ده‌ها نوع دانش فنی به کشور بود.

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل با بیان اینکه در سال ۹۷ شاهد افزایش ۹درصدی در آمار اعزام‌های به خارج از کشور بوده ایم، ادامه داد: برای اعزام اساتید و اعضای هیات علمی به خارج از کشور، دانشگاه‌های طی فرآیندی افراد را انتخاب و سپس به وزارت علوم معرفی می‌کنند آنگاه وزارت علوم پس از بررسی اعتبار نشست بین المللی و کشور برگزار کننده آن نشست تصمیم به اعزام اعضای هیات علمی می‌گیرد.

وی اظهار داشت: طی سال گذشته بیشترین اعزام اساتید به کشور‌های ترکیه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، چین و هلند بوده است و شکی نیست که ایرانیان به عنوان ارائه دهنده در این کشور‌ها حاضر خواهند شد.

سالارآملی با بیان اینکه ایران در بهترین حالت حدود ۲ درصد علم دنیا را تولید می‌کند و به ۹۸ درصد مابقی علم دنیا نیازمند است، تصریح کرد:براساس رتبه بندی تایمز ۱۷ دانشگاه ایران در حوزه بیوتکنولوژی در بین دانشگاه‌های برتر قرار دارند همچنین ۲۹ دانشگاه ما طبق این رتبه بندی در سطح دانشگاه‌های برتر دنیا هستند. برای رسیدن به این نقطه و رشد بیشتر نیاز است که دانشمندان دنیا به ایران بیایند یا دانشجویان دکتری ما طی فرصت‌های مطالعاتی به خارج از کشور اعزام شوند.

به گفته وی، تایمز مهمترین رتبه بندی دنیا که دانشگاه‌های دنیا را براساس شاخصه‌های مختلف دسته بندی می‌کنند و دانشگاه‌های ایران نیز معمولا در این رتبه بندی‌ها جایگاه خوبی را داشته اند. در رتبه بندی اخیر این پایگاه ۲۹ دانشگاه ایرانی شامل تهران، تربیت مدرس، امیرکبیر، شریف، شهیدبهشتی، اصفهان، فردوسی مشهد، تبریز و ... حضور دارند همچنین در گرایش بیولوژی برخی دانشگاه‌های ایرانی در این رتبه بندی قرار گرفته اند.

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل گفت: در سال ۹۷ مجموعا ۲۱۶۸ نفر از دانشمندان، اعضای هیات علمی و افراد برجسته دنیا به ایران آمدند که این آمار قابل توجهی است، درواقع هر هفته ۱۰ هیات علمی خارجی به ایران آمدند و این افراد با تمرکز روی ۴ محور حضور در سمینار‌ها و کنفرانس ها، راهنمایی دانشجویان دوره دکتری، آموزش و انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک به ایران می‌آیند.

وی با اشاره به زمان به سرانجام رسیدن پروژه‌های تحقیقاتی عنوان کرد: هم اکنون ۴۶۶ پروژه بین دانشمندان داخلی و خارجی درحال انجام است. محور‌های کلان این پروژه‌های مشترک از سوی معاونت پژوهشی وزارت علوم تبیین می‌شود و سپس دانشگاه‌های مادر عمدتا هدایت علمی این امر را بر عهده می‌گیرند درحقیقت ما در وزارت علوم راهبری کلان این پروژه‌ها را در اختیار می‌گیریم.

سالارآملی با اشاره به انجام پروژه مشترک بین دو کشور ایران و آلمان تصریح کرد: مسئولان دو کشور محور‌ها را تعیین و به دانشگاه‌های خود اعلام کردند سپس اساتید ایرانی بهترین اساتید آلمانی و بالعکس را انتخاب کردند و نتیجه آن شکل گیری ۱۴۸ پروژه تحقیقاتی شد که همگی به یک سامانه وارد شدند و قرار است که ماه آینده طی جلسه‌ای بین دو ایران و آلمان از ۱۴۸ پروژه معرفی شده بین ۱۵ تا ۲۰ پروژه برای آغاز فعالیت انتخاب شود.

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل ادامه داد: انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک اهداف متعددی را به دنبال دارد گاه برای انتقال یک دانش فنی به کشور، یا بهره گیری از امکانات و آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های خارجی یا ارائه یک پتنت و مقاله و یا رسیدن به استارتاپی برای خلق سرمایه است.

وی پروژه‌های تحقیقاتی مشترک را بیشتر با کشور‌های هدف شامل اتحادیه اروپا، چین، روسیه، ژاپن دانست و گفت: طی پروژه‌ای با چین، دانشگاه‌های شیراز، گیلان و اصفهان ۳ مرکز پایش هوا را راه اندازی کردند و قرار است دستگاه هااز چین وارد شوند و پایش هوا در اینجا صورت گیرد. همچنین حاصل رفت و آمد هیات‌های خارجی به دانشگاه نسبتا کوچک کردستان افزایش تعداد دانشجویان اقلیم کردستان این دانشگاه به ۲۸۴ دانشجو و شکل گیری ۴ پروژه تحقیقاتی مشترک بود.

سالارآملی با بیان اینکه هر فعالیت بین المللی نشاط و شادانی علمی را در کشور ایجاد می‌کند، اظهار داشت: اساتید و دانشجویان ما توانمندی‌ها و نوآوری‌های خوبی دارند و این امر باعث شده تا کشور‌های خارجی برای مراودات علمی با ایران تمایل داشته باشند. بسیاری از کشور‌های منطقه با وجود امکانات و تجهیزات کافی، اما مانند ایرانیان از علم و تیزهوشی برخوردار نیستند.

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل افزود: سالانه ۱۳۰۰ نفر از دانشجویان دکتری در قالب فرصت‌های مطالعاتی ۶ تا ۹ ماهه به خارج از کشور اعزام می‌شوند تا از تجهیزات و آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های خارجی استفاده و دانش جدیدی را به کشور منتقل کنند. نیازی به اعزام تمام وقت یا سالانه دانشجویان دکتری و ارشد نیست چرا که ما پایه‌های علمی قوی داریم.

وی درباره توافقات با کشور‌های خارجی بیان کرد: قرار است در عراق دانشگاه علوم پزشکی مشترک از سوی وزارت بهداشت داشته باشیم همچنین برای راه اندازی دانشگاه مشترک با این کشور دانشگاه صنعتی امیرکبیر و الزهرا (س) پیش قدم شده اند، از طرف دیگر سه دانشگاه مهم ایران در افغانستان شعبه دارند و هم اکنون دانشجویان زیادی آنجا مشغول به تحصیل هستند.

سالارآملی با اشاره به راه اندازی دانشکاه بین المللی D۸ گفت: چند سال گذشته راه اندازی این دانشگاه تصویب شد و ضمن تعیین هیات امنای آن شامل وزرا و برخی معاونان کشور‌های عضو این طرح برای اولین بار، اساسنامه آن به تصویب نهایی رسید و از مهرماه امسال دانشجو پذیرش می‌کند. پشتوانه اصلی D۸، دانشگاه بوعلی سینای همدان است البته در این راه دانشگاه‌ها با هم همسو هستند و این طرح آغازی است برای توسعه دانش بین کشور‌های اسلامی.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 20اردیبهشت1398 ، کدخبر: 763098: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین