پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۵۹۵
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
بررسی وضعیت خسارت وارده به منازل و باغات ناشی از بارندگی‌های سال‌جاری و همچنین وضعیت سدهای استان زنجان موضوعات مطروحه در شورای مدیریت بحران استان زنجان بود. فتح الله حقیقی اظهار کرد: اولویت‌بندی برای جبران خسارت ناشی از سیل انجام شود.
شعار سال: بررسی وضعیت خسارت وارده به منازل و باغات ناشی از بارندگی‌های سال‌جاری و همچنین وضعیت سدهای استان زنجان موضوعات مطروحه در شورای مدیریت بحران استان زنجان بود.

 فتح‌الله حقیقی استاندار زنجان در شورای مدیریت بحران استان زنجان با اشاره به اینکه برای جبران خسارت ناشی از سیل باید کمیته‌های لازم تشکیل شود، اظهار کرد: اولویت‌بندی برای جبران خسارت ناشی از سیل انجام شود. وی با اشاره به اینکه باید حریم رودخانه‌ها در استان زنجان ساماندهی شود، اضافه کرد: باید وضعیت حریم رودخانه‌ها در زنجان بررسی شود.حقیقی با اشاره به اینکه باید آمادگی برای مواقع بحرانی وجود داشته باشد، ادامه داد: تجهیزات و دوره‌‌های آموزشی در حوزه مدیریت بحران باید مورد بررسی قرار گیرد. استاندار زنجان با اشاره به اینکه باید مدیریت سدهای خاکی در استان زنجان مشخص شود، ادامه داد: سپردن این سدها به شوراها درست نیست. همچنین با اشاره به اینکه نباید در انتظار حادثه باشیم، عنوان کرد: باید پیش از وقوع حوادث به فکر مطالعه چرایی و حل آن باشیم. وی خاطر نشان کرد: باید اطلاعات لازم در حوزه‌های مختلف انجام شود تا بتوان در راستای درخواست حل مشکل اقدام شود.

حقیقی با اشاره به اینکه امکانات هواشناسی برای پیش‌بینی‌های جوی لازم وجود دارد، بیان کرد: وضعیت خوبی در زمینه ارائه اطلاعات وجود دارد، ولی باید بررسی شود تا مشخص شود که امکانات هواشناسی زنجان نسبت به کشور در چه حد است.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان زنجان در این جلسه با اشاره به اینکه میزان بارش از اول مهر سال گذشته تا 21 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری 353 میلی‌متر بوده است، اظهار کرد: این آمار در سال گذشته 242 میلی‌متر و در دوره آماری 264 میلی‌متر بوده است.رسول همتی با اشاره به افزایش 46 درصد بارندگی‌ها در استان زنجان نسبت به سال گذشته بیان کرد: آمار بارش‌ها در زنجان نسبت به دوره آماری افزایش 32 درصدی داشته است.وی با اشاره به اینکه بیشترین بارش‌ها از شهرستان خدابنده ثبت شده است، ادامه داد: شهرستان زنجان با 305 میلی‌متر کمترین میزان بارندگی را داشته است. وی همچنین  با اشاره به اینکه 156 میلی‌متر افزایش بارندگی در کل کشور ثبت شده است، بیان کرد: زنجان با 110 میلی‌متر بارندگی مقام بیست و هفتم افزایش بارندگی‌ها را دارد. رسول همتی با اشاره به اینکه شایعاتی در مورد پایان خشکسالی در حال انتشار است، بیان کرد: این در حالی است که نتایج نشان می‌دهد که بارندگی‌ها در 50 سال گذشته کاهش داشته است.وی از تغییر وضعیت وزش باد از نظر میزان سرعت و جهت در زنجان خبر داد و بیان کرد: افزایش شدت وزش باد در استان زنجان دیده می‌شود که حالت آن نیز از حالت ورزش باد از سمت غربی به جنوبی تغییر کرده است.

برآورد خسارت سیل به منازل مسکونی روستایی
مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در جریان بارندگی‌های سال‌جاری در زنجان 516 واحد مسکونی شهری نیاز به احداث داشته است، اضافه کرد: 12 واحد تجاری شهری نیز در استان زنجان نیازمند احداث است. سجاد صنعتی منفرد با اشاره به اینکه 3 هزار و 136 واحد مسکونی روستایی در استان زنجان نیازمند احداث است، عنوان کرد: پنج واحد تجاری نیز در روستاهای زنجان نیازمند احداث است. وی با اشاره به اینکه 115 واحد مسکونی شهری در استان زنجان نیازمند بازسازی است، ادامه داد: یک هزار و 742 واحد روستایی نیازمند بازسازی نیز در زنجان شناسایی شده است. مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان با اشاره به اینکه خسارت بارندگی‌های سال 1397 به 14 واحد شهری، 48 واحد روستایی خسارت وارد کرده و 118 واحد تعمیری روستایی نیز در سطح استان شناسایی شده است، بیان کرد: 4 میلیارد و 150 میلیون تومان تسهیلات برای این منازل در نظر گرفته شده بود که به بانک‌های عامل معرفی شدند.

 وی با اشاره به اینکه 25 گروه و 35 کارشناس ارزیابی واحدهای مسکونی را انجام داده است، بیان کرد: 5 هزار و 659 فقره پایش در این زمینه انجام شده است.

رضا عسگری فرماندار شهرستان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به کوتاه بودن فصل کاری در استان زنجان اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود برای بهبود روند ساخت منازل سیل‌زده آغاز فعالیت اداری برای دریافت تسهیلات انجام شود.

گردو، قربانی سرمازدگی در زنجان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی در استان زنجان اظهار کرد: این خسارت‌ها ناشی از بارندگی‌ها، سرمازدگی و وقوع سیل بوده است. حسین جعفری با اشاره به اینکه بیشتر خسارت‌ها به باغات و مزارع کشاورزی وارد شده است، بیان کرد: تلف شدن دام‌های سبک و سنگین نیز در این ایام به مردم خسارت وارده کرده است. وی افزود: در اثر بارندگی‌ها به چاه‌ها، قنوات، محل نگهداری دام و جاده‌های بین باغی نیز در سال‌جاری خسارت وارده شده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه بیشترین خسارت به باغات گردو وارد شده است، افزود: بعد از آن بیشترین خسارت به میوه‌های هسته‌دار وارد شده است. وی با اشاره به اطلاع‌رسانی به بهره‌برداران پیش از وقوع سیل و سرمازدگی بیان کرد: مکاتبات لازم نیز در زمینه نگهداری پروژه‌های آب و خاک انجام شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به بارش‌های اخیر در استان زنجان در سال‌جاری اظهار کرد: حجم بارندگی‌ها در استان زنجان در 50 سال اخیر بی سابقه بوده است. یوسف رضاپور با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود، ترسالی و خشکسالی‌های شدید در کشور تجربه شود، عنوان کرد: این موضوع ناشی از پدیده تغییر اقلیم است. وی با اشاره به اینکه یک هزار و 400 کیلومتر رودخانه اصلی در استان زنجان وجود دارد، بیان کرد: در مجموع 5 هزار کیلومتر رودخانه کلی در استان زنجان وجود دارد. رضاپور با اشاره به اینکه 95 درصد ظرفیت سد «کینه‌ورس» پر شده است، بیان کرد: رهاسازی آب پشت این سد انجام شده و با وجود ظرفیت 16 میلیون مترمکعبی سد کینه ورس تنها در سال‌جاری این سد 43 میلیون متر مکعب ورودی داشته که رهاسازی شده است. مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه 74 درصد از سد «تهم» هم‌اکنون پر شده است، بیان کرد: با توجه به پوشش بالای برف در بالا دست امکان افزایش حجم سد وجود دارد.وی با اشاره به پر بودن 63 درصدی سد «گلابر» بیان کرد: از خرداد‌ماه سال‌جاری برای 800 هکتار از شبکه آبیاری و صنایع پایین دست تامین آب اتفاق خواهد افتاد. وی خاطر نشان کرد: 31 درصد از مخزن سد «تالوار» نیز پر شده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا،تاریخ انتشار:24اردیبهشت1398،کدخبر:846047،www.borna.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین