پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۰۴
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ مردم ترکیه سیاست دولت این کشور در مورد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را بر نمی‌تابند.

شعارسال: سید حسین نقوی حسینی با اشاره به توافق عادی‌سازی روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی گفت که ترکیه تصور می‌کند که برای حفظ موجودیت خود باید به مثلث شوم آمریکا ، رژیم صهیونیستی و عربستان نزدیک شود و با این تصور توافق عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس را امضا کرد.

وی افزود: ترکیه یکی از کشورهای مهم جهان اسلام محسوب می‌شود و در این کشور فضای اسلام خواهی و پیروی از دین اسلام زیاد است. از این رو هر لحظه این امکان وجود دارد که مردم برای رسیدن به مطالبات اسلام خواهی شان دست به اقداماتی بزنند.

نقوی حسینی، استقلال مردم ترکیه از حزب اسلامی عدالت را نشات گرفته از روحیه اسلام خواهی مردم ترکیه دانست و افزود: در آن زمان مقامات ترکیه تلاش کردند در چنین محوری حرکت کنند تا حدی که مدعی احیای امپراطوری عثمانی بودند و چنین شعاری را مطرح کردند اما تصمیمات غلط آن‌ها در ماجرای سوریه و عراق و نادرست از تشکیل گروه تروریستی داعش و حمایت از سیاست‌های عربستان ترکیه دچار مشکلات جدی کرد. آن‌ها فکر می‌کردند با حمایت از داعش و گروه‌های تروریستی می‌توانند در سوریه و عراق تغییرات ایجاد کرده و تحولات مدنظرشان را به وجود آورند، که این اتفاق رخ نداد.

نقوی حسینی با بیان اینکه ترکیه در این راه دچار مشکلات جدی شده است گفت:‌ سوریه تغییر نکرد و حمایت از داعش و گروه‌های تروریستی باعث مشکلاتی برای ترکیه شدکه نمونه بارز آن ایجاد ناامنی در این کشور بود. از این رو این اتفاقات حکومت ترکیه را با نگرانی مواجه کرد و تلاش نمود تا تغییراتی در حوزه سیاست خارجی اش وضع کند تا در نهایت موجودیت خود را حفظ کند. در همین راستا داود اوغلو برکنار شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ترکیه با هدف حفظ وضعیت موجود خود سیاست نزدیکی به رژیم صهیونیستی را دنبال کرد، چون داعش و حرکات تروریستی نتیجه مثلث شوم آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان است و ترکیه تلاش کرد تا به این مثلث شوم نزدیک شود شاید عربستان نیز در تقویت روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی به ترکیه فشار آورده است تا این اتفاق بیفتد.

نقوی حسینی گفت: تلاش های فعلی دولت ترکیه برای حفظ موجودیت خود است چون فکر می‌کند اگر به این مثلث شوم نزدیک شود می‌تواند موجودیت را حفظ نماید.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در تحلیل واکنش مردم ترکیه به این توافق گفت: ترکیه آبستن تحولات مهمی در آینده خواهد شد چون مردم ترکیه به سیاست همگرایی و نزدیکی به رژیم صهیونیستی را بر نمی تابند. در گذشته نیز اقدامات اردوغان در حمایت از غزه و ریختن اشک تمساح نیز تنها به دلیل فشار افکار عمومی انجام شد از این رو فکر می کنم مردم مسلمان ترکیه چنین سیاستی را بر نمی تابند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 7تیر1395، کدخبر: 95040103927: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین