پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۶۰۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) گفت: طرح استانی شدن انتخابات، اصول دموکراسی را در کشور به چالش خواهد کشید.
شعارسال: محمد سیف‌آبادی درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این طرح قبل از اینکه در راستای تأمین و یا تضمین منافع ملی باشد در تضاد مستقیم با منافع ملی است. از مهم‌ترین آسیب‌ها و انتقادات وارده به این طرح را می‌توان مغایرت روح کلی حاکم بر این طرح با اصول دموکراسی و تمرکز زدایی، امکان ظهور دیکتاتوری انتخاباتی و کاهش مشارکت مردمی دانست.

وی افزود: در حقیقت این طرح در هر استان به ضرر سایر شهرهای کوچک‌تر از مرکز استان است که تعداد افراد ساکن در این شهرها و روستاها عده‌ بسیار کثیری از مردمی را تشکیل می‌دهند که رای آن‌ها با تصویب این طرح در حقیقت بی اثر می‌شود‌.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) بیان کرد: اگر در قالب مثال بخواهم عرض کنم در یک استانی که مرکز استان ۶۵ هزار واجد شرایط رأی‌دهی داشته باشد و در سایر شهرستان‌ها با نسبتی این عدد کاهش یابد مثلاً در شهر الف ۵۰ هزار واجد شرایط باشد و در شهر ب ۳۵ هزار واجد شرایط و همینطور در سایر شهرهای استان کاهش یابد در این‌صورت اگر انتخابات استانی شود و این استان ۶ نماینده منتخب بخواهد، این ۶ نماینده عمدتاً بیشتر از شهر بزرگتر خواهد بود و اکثر شهرهای استان از داشتن نماینده محروم می‌شوند و رأی آنان به نوعی سوخته محسوب می‌شود.

سیف‌آبادی تصریح کرد: این طرح تضییع حقوق ساکنان شهرهای کوچک‌تر است و از طرفی وقتی چنین شرایطی بر فضای انتخابات ایجاد شود خود به خود میزان مشارکت مردمی کاهش خواهد یافت و مردمی که می‌بینند رأی خودشان بی‌اثر است دیگر پای صندوق رأی نخواهند آمد. طرح استانی شدن انتخابات، اصول دموکراسی را در کشور به چالش خواهد کشید و باعث نادیده گرفته شدن رأی و نظر جمع کثیری از مردم خواهد شد که چه بسا در مقیاس بالاتر، این جمع در کشور در اکثریت باشند.

وی عنوان کرد: از دیگر معایب این طرح، مسئله بروز اختلافات و حتی مشکلات بزرگ‌ در سطح برخی استان‌هاست و میان مردم مناطق مختلف ایجاد فتنه خواهد کرد چراکه در هر استان، قومیت‌ها و طوایف مختلفی وجود دارند که این طرح می‌تواند برای آن‌ها ایجاد اختلاف کند از اینکه نظر، رأی و انتخابشان به‌حساب نمی‌آید. در حقیقت باعث بروز دو قطبی‌های سیاسی، مذهبی و قومیتی می‌شود.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) با بیان اینکه این طرح باعث کاهش اتکای رأی نمایندگان به شهرستان‌ها و روستاها شده و نیز موجب تمرکز توجه آن‌ها به شهرهای شلوغ می‌شود، افزود: در این طرح شاهد کاهش قدرت تحلیل مردم و عدم شناخت نماینده‌ها به دلیل گسترده شدن حوزه‌های انتخابیه و افزایش تعداد کاندیداها خواهیم بود. افزایش چشمگیر نقش تبلیغات به دلیل کاهش قدرت تحلیل مردم، افزایش هزینه انتخابات برای کاندیداهای مستقل، تحمیل هزینه بالا در صورت ابطال انتخابات، کاهش امکان ورود نخبگان نوظهور و افزایش قدرت لیست‌ها و بالا رفتن احتمال فساد در انتخاب افراد لیست از معایب طرح استانی شدن انتخابات است.

سیف‌آبادی در پایان خاطرنشان کرد: شاید این طرح محسناتی داشته باشد اما پرواضح است که معایب آن بیشتر است؛ پشتوانه این طرح در حقیقت یک برنامه‌ سیاسی و در راستای منافع حذبی و جناحی بوده و در آن تأمین منافع ملی دیده نمی‌شود‌. نمایندگان در مجلس باید هوشیاری و دقت به‌ خرج دهند، آن‌ها نماینده و حافظ منافع مردم بوده و قائدتاً نباید با چنین طرحی که نادیده گرفتن حقوق، آرا و نظرات تعداد اکثریتی از مردم است، موافق باشند .انقلاب ما به‌عنوان انقلاب مستضعفین معروف و‌ مشهور است و این قضیه حقوق مستضعفین را نقض می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 382456 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین