پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۰۱۶
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳
قاچاق معکوس دارو در استان مرزی کرمانشاه و ناهماهنگی نهادها در نظارت بر این بازار موجب شده رنج دوچندانی بر بیماران کرمانشاهی تحمیل شود.

شعارسالقاچاق معکوس دارو در استان مرزی کرمانشاه و ناهماهنگی نهادها در نظارت بر این بازار موجب شده رنج دوچندانی بر بیماران کرمانشاهی تحمیل شود.

 شاید در التهابات ارزی ایجاد شده طی سال قبل که گریبان همه اقلام حتی داخلی‌ها را گرفت، بیشتر از همه این بیماران بودند که در تگنا قرار گرفتند و برای تهیه دارو به مشکل برخوردند.تابلوهای نداریم داروخانه‌ها، سرگردانی بیماران از این داروخانه به آن داروخانه و گرانی داروها این روزها موجب گلایه و نارضایتی‌هایی بین شهروندان کرمانشاهی شده است.

در پایش میدانی از داروخانه‌های سطح شهر چند مورد بیشتر از همه جلب توجه می‌کرد، یکی مخدوش کردن قیمت داروها بود و دیگری نرخ‌های متفاوتی که برای یک دارو در بین آنها مشاهده می‌شد.

همچنین برخی داروها هم که کلاً در بازار نایاب بود؛ همچنین جدای از نوسانات ارزی و کمیاب شدن داروی خارجی داروهای ایرانی نیز گران شده است.

آقای مسنی که برای تهیه نسخه‌اش به یکی از داروخانه‌های مرکز شهر مراجعه کرده بود می‌گفت که این هشتمین داروخانه در مناطق مختلف شهر است که برای تهیه داروهایش مراجعه می‌کند و با پاسخ نداریم مواجه می‌شود و به او می‌گویند شاید در بهترین حالت در تهران بتواند داروهایش را تهیه کند.

پاسخی که درد بیماری را برایش دوچندان می‌کرد و عذاب پیدا نکردن داروهایش که برایش حیاتی بود لحظه‌ای رهایش نمی‌کرد و مدام با خودش می‌گفت باید به تهران برود که آن هم برایش مقدور نیست.

با مسئول یکی از داروخانه‌ها هم که صحبت می‌کردیم، می‌گفت هم صنفی‌هایش هم از این وضعیت پیش آمده ناراحت هستند.

احتکار برخی شرکت‌های دارویی هم از مسائل مهمی بود که این مسئول بیان کرد و می‌گفت که برخی شرکت‌های دارویی، داروهایی که برای چند ماه پیش هست را گران‌تر کرده و به بازار عرضه می‌کنند.

می‌گفت برخی داروها را دارند و اصلاً دست داروخانه‌ها نمی‌دهند و تب و تاب بازار ارز آنها را به داروخانه‌ها با قیمت‌های بالاتری می‌دهند.

یکی از شهروندان هم که موفق به دریافت داروهایش شده بود به خبرنگار مهر گفت که دو ماه پیش همین نسخه را با قیمت حدود نصف مبلغ امروز تهیه کرده و چند داروخانه که سر زده قیمتهایشان با همدیگر تفاوت زیادی داشته است.

برای پیگیری این وضعیت به سراغ حسین رضاپور، مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه رفتیم تا این ابهامات را پاسخ دهد.

توضیحات علوم پزشکی در مورد مشکلات دارویی

رضا پور درباره کمبودهای دارویی اظهار داشت: کمبود دارویی به شکلی که معضلی ایجاد کند در سطح استان کرمانشاه نداریم البته برخی کمبودها در حوزه داروهای عمومی و نه برای بیماری‌های به خصوصی داریم اما جایگزین آن نیز وجود دارد.

مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: این کمبودهای دارویی نظیر سرم است که عمدتاً در سطح بیمارستان‌ها است که البته دانشگاه علوم پزشکی نیز درصدد تأمین داروهای اورژانسی مذکور است.

وی با تاکید بر اینکه برای تأمین دارو بیماران خاص و صعب العلاج کمبود دارویی نداریم، خاطرنشان کرد: البته تا حدودی شاهد کاهش داروی خارج در بازار هستیم، اما این داروها مشابه داخلی دارند.

رضاپور با بیان اینکه تجویز و مصرف داروهای ایرانی در اقلامی که مشابه خارجی دارند جز سیاست‌های وزارت بهداشت و درمان است، افزود: در ابتدا مقاومت‌هایی برای مصرف این داروها از سوی بیماران و پزشکان دیده شد اما پس از استفاده و رضایت از اثرگذاری داروها این مقاومت شکسته شد.

مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درباره نرخ‌های دارویی متفاوت گفت: داروها بسته به شرکت تولید کننده برندهای مختلفی دارند مثلاً قرص سرما خوردگی از یک هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تومان ممکن است قیمت متفاوتی داشته باشد.

وی با اعلام اینکه داروخانه‌ها موظف هستند داروها را به نرخ روز بفروشند، اعلام کرد: یکی از مشکلاتی که داروخانه‌ها با آن مواجه هستند و برای بیماران شبهه برانگیز است شرکت‌های دارویی قیمت جدید دارو را بر روی بسته بندی ها اعمال نمی‌کنند در حالی که در فاکتور نرخ جدید درج شده بر همین مبنا داروخانه‌ها باید بیمار را راهنمایی کنند تا با مراجعه به سایت مربوطه قیمت واقعی دارو را مشاهده کنند.

قاچاق معکوس دارو در کرمانشاه بیشتر است

قباد محمدی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم چندی پیش اعلام کرد که قاچاق معکوس دارو روز به روز در حال افزایش است.

وی بیان داشت: قاچاق معکوس دارو در کرمانشاه، به دلیل همجواری با کشور عراق نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است که برای جلوگیری از قاچاق دارو، نظارت‌ها بر مواد دارویی بیشتر شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه برای جلوگیری از قاچاق دارو در داروخانه‌ها، تیم‌های بازرسی افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: برای حمایت از تولیدات دارویی، نظارت بیشتری بر پخش دارو و داروخانه‌ها انجام می‌گیرد که مردم کمبود دارو را در کرمانشاه نداشته باشند.

قطعاً یکی از دلایل اصلی کمبود دارو در بازار هم ناشی از همین موضوع قاچاق معکوس دارو است که نیازمند نظارت بیشتر برای جلوگیری از این پدیده است و این ناهماهنگی نهادها برای مقابله با این پدیده مذموم تنها موجب جولان بیشتر قاچاقچیان سلامت شده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازپایگاه خبری تحلیلی فانا، تاریخ انتشار: اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 19521،www.29phana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین