پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۷۱۶
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲
دیروز چهارشنبه 26 تیرماه 1398 با حضور غلامحسین مهرعلیان سرپرست اداره کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، احمد شیبانی رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، کارشناسان سازمان غذا و دارو، اعضای سندیکا، مدیران عامل شرکت‌های سرم‌سازی از جمله فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران، داروسازی ثامن، داروسازی شهید قاضی، داروپخش، شیراز سرم و ... در محل شرکت فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران در شهرری به بررسی مشکلات و چالش‌های حوزه سرم‌سازی پرداخته شد.

شعارسال: دیروز چهارشنبه 26 تیرماه 1398 با حضور غلامحسین مهرعلیان سرپرست اداره کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، احمد شیبانی رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، کارشناسان سازمان غذا و دارو، اعضای سندیکا، مدیران عامل شرکت‌های سرم‌سازی از جمله فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران، داروسازی ثامن، داروسازی شهید قاضی، داروپخش، شیراز سرم و ... در محل شرکت فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران در شهرری به بررسی مشکلات و چالش‌های حوزه سرم‌سازی پرداخته شد، خبرنگار فانا با غلامحسین مهرعلیان سرپرست اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در حاشیه دیدار با شرکت‌های سرم‌سازی گفت‌وگویی انجام داده که به شرح زیر است:

نتیجه جلسه با شرکت‌های سرم‌سازی چطور بود؟

جلسه با شرکت‌های سرم‌سازی کشور در شرکت فراورده‌های تزريقی و دارويی ايران از سری جلساتی است که قرار شده هر هفته با یکی از هلدینگ‌های دارویی کشور یا گروهی همگن از صنعت داروسازی با هماهنگی سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی داشته باشیم. در این جلسات به دنبال بررسی دقیق و با جزئیات بیشتر مشکلات صنعت هستیم تا با درک متقابلی که بین طرفین شکل می‌گیرد در نهایت بتوانیم تصمیمات مناسبی را برای حل مشکلات صنعت بگیریم. سرم‌ها در زنجیره تامین دارو جزو کالاهایی هستند که از اهمیت زیادی برخوردارند و کمبود آنها در بازار تاثیر منفی زیادی بر فعالیت متخصصین حوزه سلامت، پزشکان و فعالیت‌های بیمارستانی می‌گذارد و تبعات منفی زیادی خواهد داشت. ما در سازمان غذا و دارو برنامه ویژه‌ای برای تامین سرم‌ها داریم و خوشبختانه در حال حاضر هیچ کمبودی در این زمینه نداریم و انبار پخش‌ها و بیمارستان‌ها موجودی کافی دارند و صنعت سرم‌سازی هم قول داده است که با حس همکاری و دلسوزی مسیر فعلی را ادامه دهد. ما نیز در این جلسه قول دادیم که در زمینه تامین ماده اولیه پ پ که هم‌اکنون مشکلاتی با پتروشیمی‌ها به ویژه پتروشیمی شازند وجود دارد، کمک کنیم و از طریق مذاکره با مقامات بالادستی این مواد به مقدار کافی و با قیمت مناسب برای صنعت تامین شوند. همچنین در زمینه قیمت‌گذاری محصول نهایی سرم نیز با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید و کاهش حاشیه سود مشکلاتی وجود دارد که تلاش خواهیم کرد در حد بضاعتمان بتوانیم قیمت انواع سرم را اصلاح کنیم.

وضعیت قیمت‌گذاری سرم چطور است؟

در کمیته قیمت‌گذاری متناسب با شاخص‌ها و معیارهای مختلف برای قیمت‌گذاری هر فراورده دارویی تصمیم‌گیری می‌کنیم. در مورد داروهای ساخت داخل تلاش می‌کنیم با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید، حاشیه سود خوبی را برای صنعت در نظر بگیریم. طی سال‌های گذشته سرم‌ها هر سال یک تا دو بار افزایش قیمت گرفته‌اند و امیدواریم امسال هم همان روند را ادامه دهیم. البته بررسی‌های کارشناسی هنوز تمام نشده است.

در زمینه ارتقای GMP واحدهای سرم‌سازی مشوقی هم ارائه می‌شود؟

در حال کارشناسی هستیم تا بسته حمایتی را به منظور تشویق شرکت‌ها به ارتقای کیفیت تولید و GMP ارائه کنیم و شرکت‌ها هم با توجه به تعهدی که دارند و به دنبال ارتقای کسب‌وکار هستند از این فرصت استفاده خواهند کرد. امیدواریم این بسته را در تابستان امسال ارائه کنیم تا حتی در این شرایط سخت اقتصادی هم شرکت‌ها با انگیزه بالا روی ارتقای GMP سرمایه‌گذاری کنند. این بسته حمایتی شامل مزایا، امتیازات و معافیت‌هایی برای شرکت‌هایی است که در زمینه ارتقای GMP سرمایه‌گذاری کنند.

ممنوعیت صادرات سرم برطرف نخواهد شد؟

سیاست ما بطورکلی حمایت از صادرات دارو است اما شرکت‌ها باید بدانند که اولویت در شرایط کنونی با تامین نیاز بازار داخلی است. طبق قاعده کنونی یک شرکت زمانی می‌تواند نسبت به صادرات اقدام کند که موجودی کافی برای تامین نیاز بازار به مدت حداقل چهار ماه را داشته باشد. اگر این قاعده رعایت شود قول می‌دهیم همکاری لازم را برای صادرات شرکت‌های سرم‌سازی انجام دهیم. در سال قبل کمبود سرم رخ داد و به همین دلیل مدیرکل وقت دارو تا اطلاع ثانوی صادرات سرم را ممنوع کرد. هم‌اکنون این قول را می‌دهم که در صورت عمل طبق قاعده یادشده اجازه صادرات سرم را خواهیم داد.

جلسه بعدی کمیسیون ساخت و ورود چه زمانی است؟

سه‌شنبه هفته آینده.

وضعیت تخصیص ارز دارو چطور است؟

ارزی که هم‌اکنون بانک مرکزی به صورت یورو در اختیار ما قرار می‌دهد بسیار محدود است و این باعث شده تا تخصیص این ارز به ثبت سفارش‌های انجام شده را با نهایت دقت انجام دهیم. اولویت تخصیص ارز هم با مواد اولیه دارویی و محصولاتی است که متناسب با خروجی پایش بازار ما هستند و بتوانند کمبود بازار را در ماه های اینده پوشش دهند.

برای مقابله با قاچاق دارو کاری کرده‌اید؟

در حال حاضر با دو نوع قاچاق مواجهیم. قاچاق ورودی و قاچاق خروجی (معکوس). امیداریم تولیدکنندگان با تدابیری که می‌اندیشند مانع هر دو قاچاق شوند. یعنی با تولید مناسب جلوی قاچاق محصول مشابه خود را به داخل کشور بگیرند و از سوی دیگر با دقت و نظارت بر توزیع داروهای خود مانع قاچاق معکوس آنها شوند.

توصیه‌ای برای مصرف کنندگان داروهای فشارخون به ویژه لوزارتان دارید؟

ما با دقت کامل و با رعایت کامل ضوابط کیفیت دارو را رصد می‌کنیم و اجازه ورود داروی بی‌کیفیت را به بازار نمی‌دهیم و و بررسی اصالت و تضمین سلامتی جامعه خط قرمز ما است.  من از مردم می‌خواهم که فقط به توصیه‌های رسمی وزارت بهداشت توجه کنند و به هیچ‌وجه با توصیه‌های متفرقه داروی فشارخون خودشان را تغییر ندهند که این کار اسیب زیادی خواهد داشت. با توجه به اینکه حجم زیادی از مردم در غربالگری فشارخون شرکت کردند اطمینان می‌دهیم که به میزان کافی داروی مورد نیاز برای درمان افراد مبتلا به فشارخون بالا تامین شده است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

آیا پیشنهادی مطرح شده برای توزیع منطقه‌ای سرم به منظور کاهش هزینه‌های حمل و نقل است؟

بله با توجه به ماهیت سرم که یک کالای حجمی است و وزن بالایی دارد و هزینه انتقال آن به صورت مویرگی بالاست، پیشنهادی را ارائه کردیم مبنی بر اینکه شرکت‌های سرم‌سازی با توجه به اینکه در چند منطقه جغرافیایی از کشور قرار دارند هستند با هم توافق کنند تا استان‌های مختلف را برای توزیع محصولاتشان تقبل کنند که این کار باعث می‌شود هزینه حمل و نقل این شرکت‌ها به شدت کاهش یابد و ما نیز از این کار استقبال می‌کنیم.

شرکت فرآورده‌های تزريقی و دارويی ايران را چطور دیدید؟

اولین بار بود که از این شرکت بازدید کردم و واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم و برایم جذاب است که این کارخانه با مهندسی دقیق ساخته شده و تمام جنبه‌های یک تولید خوب در آن لحاظ شده است و همچنین دید تولید در مقیاس بالا در آن وجود دارد و این باعث افتخار است که در حوزه تولید سرم چنین کارخانه‌ای در کشور داریم که با دقت و حساسیت بالا ساخته شده است. سهامدار این مجموعه نیز بخش خصوصی است و ما هر جا بخش خصوصی را فعال کردیم و حمایت کردیم، مزایای آن حمایت را هم دیده‌ایم. این شرکت یک نمونه بسیار موفق فعالیت بخش خصوصی در صنعت داروسازی کشور آن هم در شرایط سخت اقتصادی کنونی است.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی فانا ،تاریخ انتشار: 26 تیر1398،کدخبر:20933 ،www.phana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین