پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۳۲۸
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶
مدیر فرودگاه بجنورد در گفت‌وگویی تفصیلی به بیان بخشی از اتفاقات موجود در فرودگاه این مجموعه اشاره کرد و برخی از نقاط پنهان در ماجرای افزایش پروازهای استان را تشریح کرد.

شعارسال: مدیر فرودگاه بجنورد در گفت‌وگویی تفصیلی به بیان بخشی از اتفاقات موجود در فرودگاه این مجموعه اشاره کرد و برخی از نقاط پنهان در ماجرای افزایش پروازهای استان را تشریح کرد.

 صحبت با مدیر فرودگاه بجنورد بیشتر از آن‌چه گمان می‌کردیم به درازا کشید. رزاز در این گفتگو پرده از واقعیاتی برداشت که تضاد کامل با گفته‌های استانداران و نمایندگان مجلس دارد. با این‌که اعتقاد دارد، سیستم فرودگاه سیاسی نیست، اما آن را لقمه چرب و نرمی برای سیاست‌مداران می‌داند.‌

خرید ILS را نه یک درمان که دردِ جانکاهی از جنس اتلاف بیت‌المال می‌داند. از خشت اول در تأسیس فرودگاه بجنورد که کج نهاده شد و تا الآن دامن مردم استان را گرفته است، گفت.

صحبت‌هایی که به‌قول خودش درد و دل است و نشر آن صحیح نیست! در انتها از پایان مأموریت کاری خود در استان هم گفت. مصاحبه با این مدیر جنجالی را در ادامه می‌خوانیم.

- در ابتدا اگر مطلبی نسبت به واکنش‌های اخیر هست، بفرمایید.

اوضاع و شرایط در این استان هرروز متفاوت است. بارها گفته‌ام به‌جای تمرکز روی فرودگاه برای توسعه به بخش‌های دیگر نیز توجه شود و فرودگاه را به‌عنوان یکی از محورهای توسعه موردنظر قرار دهید. چرا دنبال سایر راه‌های ارتباطی نمی‌روند؟



خطاب فرودگاه بجنورد با عنوان «فرودگاه معلول» واکنش‌های متعددی را برانگیخت، دراین‌باره توضیحی دارید؟

ابتدا باید خواهش کنم زمانی که سؤالی پیش می‌آید آن را بپرسید و خودتان تدبیر نکنید، زیرا باعث سوءتفاهم می‌شود. در ماجرای «فرودگاه معلول» من گفتم: به‌عنوان‌مثال یک بچه معلول توانایی شنا کردن ندارد، لذا باید از این بچه در پتانسیل خودش انتظار داشت. هواپیماهای خاصی هم فقط می‌توانند در فرودگاه بجنورد بنشینند.

- به لحاظ آماری آیا این گفتار صحیح است، که در زمان مدیران قبلی پرواز بیشتری در فرودگاه بجنورد انجام می‌شد؟

بله این گفتار صحیح است البته با یک‌سری توضیحات؛ آن زمان نوع خاص هواپیما که توانایی فرود و پرواز در بجنورد را داشت در کل کشور بیشتر بود. در کل کشور ۷ هواپیما توانایی نشستن در فرودگاه بجنورد را دارند. تعداد این نوع هواپیما درگذشته بیش از این عدد بود.

- یعنی در این سال‌ها شاهد کاهش تنوع هواپیماها در کل کشور بوده‌ایم؟

بله وقتی می‌گوییم تحریم‌های ظالمانه؛ به‌این‌علت است. به نظر من یکی از نقاطی که تحریم اثر گذاشته صنعت هواپیمایی است. به‌طوری‌که با کاهش تنوع هواپیماهایی که می‌تواند در فرودگاه بنشیند مواجه هستیم.

- آیا اختصاص هواپیماهای مدرنی مثل ایرباس ۳۳۰ مشکل پروازی در فرودگاه بجنورد را حل می‌کند؟

خیر، ایرباس ۳۳۰ در روز آفتابی هم توانایی فرود در فرودگاه بجنورد را ندارد.

- آیا می‌توان این ادعا را مطرح کرد که محدودیت تعداد هواپیما معطوف به بجنورد نیست و مشکلی در گستره کشوری است؟

بله در کل کشور تعداد هواپیمایی‌های پرواز دارند با کاهش روبه‌رو بوده و با توجه به وسعت کشور عدد بسیار پایینی است. وقتی شما به تعداد هواپیماهای ایرلاین‌های یکی از کشورهای همسایه نگاه می‌کنید، قابل‌تأمل است. مثلاً یکی از ایرلاین‌های ترکیه ۵۰۰ فروند هواپیما دارد

- پس افق روشنی برای حل این مشکل در آینده نزدیک متصور نیست؟

قطعاً همین‌گونه است. اگر روزی این مشکلات حل شد و هواپیماهایی که می‌توانند در فرودگاه بجنورد فرود بیایند، بیشتر شد، قطعاً پروازها بیشتر می‌شود. اگر وضعیت بدتر شد تعداد پروازها کمتر از این هم می‌شود. این حساب دو دو تا چهار تا است.

- آیا برقراری پرواز زایرین بیت‌الله الحرام از فرودگاه بجنورد امکان‌پذیر است؟ وعده‌ای که یکی از مسؤولین چندی پیش به مردم داده بود!

مطلقاً امکان‌پذیر نیست. کشور عربستان سعودی از پذیرش هواپیماهایی که در بجنورد پرواز می‌کند به‌شدت امتناع می‌کند!

- با توجه به بعد مسافت نزدیک با کشوری مثل ترکمنستان آیا پرواز هواپیماهای باری نیز در استان امکان‌پذیر نیست؟

برای پاسخ به این پرسش شما اجازه یک شاهد مثال بیاورم. چند وقت پیش یکی از مسئولین استانی به بنده گفت قصد واردات گوشت را داریم. دلسوزانه به او گفتم پیش از انعقاد قرارداد با شرکتی که وظیفه حمل بار را به عهده می‌گیرد در خصوص هواپیماها و مشخصات فرودگاهی که هواپیمایش توانایی نشستن دارد هماهنگ کنید. مدتی بعد این مقام مسئول تماس گرفت و گفت: از یک تعهد مالی و خسارت هنگفت نجات یافتم. شرکت اعلام کرد، با مشخصات فرودگاه شما توانایی نشستن و تخلیه بار مقدور نیست.

- با توضیحات شما وعده‌های استانداران و نمایندگان مختلف مجلس درباره افزایش هواپیما را در چه باید جستجو کرد؟

دقت کنید که تاکنون هر نماینده مجلس و یا استانداری که آمده تلاش داشته هواپیما به فرودگاه اضافه کند. چرا نتیجه نمی‌دهد؟ من پاسخ را می‌گویم اما به بنده فشار می‌آورند، هیس!

- آیا از جانب مسئولین ارشد استان تحت‌فشار هستید؟

بله بارها بنده را از ذکر پتانسیل پایین و عدم توانایی فرودگاه بجنورد در پذیرش هواپیماها در رسانه‌ها تحت‌فشار قرار داده‌اند

- شما اعتقاد دارید مسئولین از گفتن حقایق درباره معضلات فرودگاه بجنورد طفره می‌روند؟

ببینید توصیه بنده به مسئولین ارشد استان از ابتدای شروع مأموریتم این است؛ به‌جای سیاسی‌کاری حقیقت را به مردم بگویید. آیا با گفتن ان‌شاالله همه‌چیز حل می‌شود؛ مشکل شیب نامساعد فرودگاه حل می‌شود؟! دو ماه دیگر باید چه پاسخی به مردم نجیب این استان داد؟! باید روشنگری شود. مردم حق‌دارند بدانند که بسیاری از پروازها توانایی نشستن در فرودگاه بجنورد را ندارند!

- آیا می‌توان ادعا کرد فرودگاه بجنورد هیچ صرفه و توجیهی برای استان ندارد؟

خیر؛ متوجه باشید که آن زمانی که بحث تقسیم استان خراسان و مرکزیت بجنورد برای یکی از استان‌های آن مطرح بود، فرودگاه بجنورد وظیفه خود را برای این استان به خوبی ایفا کرد. اما نباید فرودگاه به این حد از بلوغ می‌رسید؛ حالا که رسیده مانند فرزند معلولی است که باید آن را پذیرفت.

- درباره ILS توضیح بفرمایید. پس از خرید این دستگاه یکی از نمایندگان سابق به‌گونه‌ای ادعا می‌کرد؛ گویا تمامی مشکلات فرودگاه بجنورد با این دستگاه حل می‌شود؟

سؤال خوبی مطرح کردید. عنایت داشته باشد اکنون‌که بنده با شما صحبت می‌کنم؛ ۴۰ میلیارد تومان پول بیت‌المال بدون هیچ‌گونه استفاده در زیر آفتاب رها شده است. در اسناد فرودگاه نامه‌هایی موجود است که تاریخ بسیاری از آن‌ها مربوط به سال ۸۰ است. نامه‌های رسمی و متعددی که با صراحت تأکید می‌کند؛ به‌هیچ‌عنوان نصب این دستگاه تأثیری برای فرودگاه بجنورد ندارد.

- پس دلیل این اتلاف هزینه چه بود؟

هزینه‌های سنگین خرید این دستگاه را برخی رفتارهای سیاسی به استان تحمیل کرد.

- الآن این دستگاه به چه سرنوشتی دچار شده است؟

مدت کوتاه پس از نصب نامه‌ای مبنی بر دستور خاموشی آن به ما ابلاغ شد.

- منظور از مدت کوتاه چقدر است؟

کمتر از یک ماه بعد خاموش شد

- پس شایعات مطرح‌شده درباره تصمیم شخصی شما مبنی بر خاموش کردن دستگاه را تکذیب می‌کنید؟

در مجموعه فرودگاه، مدیر فاقد چنین اختیاری است که یک دستگاه را خاموش کند. مگر آن‌که سیستم مشکل فنی داشته باشد. آن‌هم زمانی که کارشناسان فنی سازمان آن را تأیید کنند. سپس از تهران مجوز خاموش کردن دستگاه را به ما اعلام می‌کنند. این وضعیت موجود است. ارتباطی هم با نگاه شخصی بنده ندارد. من از شایعه‌پردازان و کسانی که با گفته‌های من منافع آن‌ها به خطر می‌افتد یک تقاضا دارم: «بروید به نهادهای امنیتی بگویید؛ مدیر فرودگاه جاسوس است و می‌خواهد چوب حراج به فرودگاه بزند».

- دلیل عدم امکان استفاده از این دستگاه را توضیح می‌دهید

برای استفاده از این دستگاه شیب فرود باید بین ۲.۵ تا ۳.۵ درجه باشد اما به دلیل وجود کوه، شیب فرود در فرودگاه ما ۶.۵ درجه است. لذا اصلاً امکان استفاده از ILS نیست. در شرایط دید بد فرودگاه تعطیل است. می‌گویند دستگاه ILS خریدیم. این دستگاه خریداری شد اما زیرا برای فرودگاه ما کارایی ندارد.

- طبق قانون وظیفه تأمین هواپیما برای پرواز در فرودگاه بر عهده مدیر است؟

به‌هیچ‌عنوان این گفتار صحیح نیست. بنده بر اساس موارد مصرح در شرح وظایف سازمانی خود این ادعا می‌کنم. تأمین هواپیما وظیفه مدیر نیست. من ترمینال دار و فردی هواپیمادار است. زمانی که بنا به دلایل متعدد مایل نیست به اینجا پرواز بدهد، شما بگویید چه‌کاری از عهده بنده برمی‌آید؟!

- آیا مشکلات فرودگاه بجنورد با خلبانان ماهر و باسابقه کم‌تر نمی‌شود؟

کاپیتان رنجبر را که همگان بر توانایی‌های او به‌عنوان یکی از کاپیتان‌های مطرح کشور تأیید می‌کنند برای آزمایش فرودگاه دعوت شد، در آن جلسه یکی از مسئولین استان با تعابیر عجیب و غریبی از فرودگاه تعریف کرد. کاپیتان رنجبر بلافاصله گفت: «من در فرودگاه شما از داشته‌هایتان نمی‌توانم استفاده کنم

- این تناقض در گفتار مسئولین و واقعیت‌های فرودگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

(با لبخندی تلخ) چند وقت پیش با یکی از مسئولین سفری به تهران داشتیم. آن‌جا در جلسه‌ای شرکت کردیم. در همان جلسه صراحتاً مشکلات عدیده فرودگاه مطرح شد. نتیجه عدم امکان افزوده شدن پرواز بود. چند روز بعد در رسانه‌ها از قول آن مسئول مطرح شد که می‌خواهیم پرواز اضافه کنیم! بسیار تعجب کردم. چنین موردی را در عمر مدیریتی خود ندیده بودم.

- آیا می‌توان مشکل اصلی و اساسی را محل احداث فرودگاه عنوان کرد؟

بله. این کار از ابتدا اشتباه بود. با پول مالیات مردم فرودگاه ساختیم. بهتر بود پول را در مکان مناسب‌تری هزینه می‌کردند تا پروازهای بهتر و بیشتری برقرار کرد. این فرودگاه ظرفیتش همین است. اما همه هجمه‌ها را به من وارد می‌کنند.

- آیا با لغو تحریم و خرید هواپیما مشکل حل می‌شود؟

اگر تحریم‌ها از بین برود، هواپیماهای متعددی خریداری بشود، بازهم این‌جا محدودیت زیادی دارد. به زبان ساده بگویم: در روزهای بارانی پرواز لغو می‌شود. شرایط دید زیر ۵ کیلومتر پروازها لغو است.

- برقراری پرواز در شب که چندی پیش توسط یکی از مسؤولین علی استان مطرح شد، به چه میزان امکان‌پذیر و حلال مشکلات این فرزند معلول است؟

بنده با سند می‌گویم. به‌عنوان‌مثال شرکت هواپیمایی ماهان و آسمان گفتند، به‌هیچ‌وجه توانایی پرواز در شب را در فرودگاه بجنورد نداریم. هرچند شرکت‌های هواپیمایی دیگری شاید ادعا کنند توانایی پرواز در شب را داشته باشند.



چگونه پروازهای خاص مثل رهبر انقلاب اسلامی در فرودگاه بجنورد بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود؟

پروازهایی مانند پرواز رهبر انقلاب و یا ریاست جمهوری را در دسته پروازهای سبک قلمداد می‌کنند. درعین‌حال خلبانان حرفه‌ای این پروازها را با پروازهای معمولی نمی‌توان مقایسه کرد.

- با گفته‌های شما تراشیدن کوه باباموسی نیز هیچ‌گونه تأثیری نداشته است؟

اگر بخش دیگری از این کوه را نیز بتراشند بازهم تأثیری ندارد. در طرح جامع مطالعاتی فرودگاه آمده است که مبنای این فرودگاه بر اساس هواپیمای فوکر ۱۰۰ طراحی‌شده و علی‌رغم افزایش طول باندها اما بنا بر موانعی مانند کوه باباموسی ارتقا پروازها به‌هیچ‌عنوان مقدور نیست.

- در انتها این‌که خبری از افزایش پروازها نیست؟

شرکت آسمان وعده داده که یک پرواز در روز چهارشنبه‌ها اضافه کند، اما قطعی نیست.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 11خرداد 1398 ، کدخبر: 13980311000051،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین