پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۳۷۵
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
بنا به اعلام یک سناتور آمریکایی، دولت دونالد ترامپ در فاصله کمی بعد از قتل جمال خاشقجی در ماه اکتبر اقدام به صدور دو مجوز برای شرکتهای آمریکایی به منظور انتقال اطلاعات حساس مربوط به انرژی هسته‌ای به عربستان کرده است.

شعار سال: با توجه به افشای این اقدام و به ویژه با توجه به زمانی که این مجوزها صادر شده، احتمالا فشار بر دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از سوی قانونگذاران آمریکایی منتقد حمایت های دولت وی از حکومت عربستان افزایش خواهد یافت.

تیم کین، سناتور آمریکایی از ویرجینیا فاش کرد، وزارت انرژی این کشور ۱۶ روز بعد از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان در ماه اکتبر در شهر استانبول ترکیه دو مجوز برای انتقال تکنولوژی هسته‌ای به عربستان صادر کرده بود.

کین این اطلاعات را بر اساس جوابیه‌ای منتشر کرده که از سوی وزارت انرژی آمریکا به یک پرسش خود دریافت کرده است. براین اساس اولین مجوز ۱۶ روز بعد از قتل جمال خاشقجی در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۸ و مجوز دوم در ۱۸ فوریه ۲۰۱۹ صادر شده است.

این دو مجوز بخشی از هفت مجوز برای انتقال تکنولوژی هسته‌ای به عربستان است که از دسامبر سال ۲۰۱۷ توسط آمریکا صادر شده اند.

جمال خاشقجی که در دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسید پیش از آن شهروند ایالت ویرجینیای آمریکا که تیم کین سناتوری آن را برعهده دارد بوده است.

ماه مارس سال جاری میلادی سناتور کین در یک جلسه علنی سنا با ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، از این مقام ارشد دولت آمریکا خواست درباره گزارش‌های منتشر شده پیرامون صدور این مجوزها توضیح بدهد.

وزیر انرژی آمریکا در آن زمان با تایید خبر صدور مجوز انتقال تکنولوژی هسته‌ای به کشورهای خاورمیانه از جمله عربستان، حاضر نشد توضیح بدهد آیا این اتفاق بعد از قتل خاشقجی رخ داده یا پیش از آن.

دفتر سناتور کین در پی این نشست به صورت مکتوب از وزارت انرژی خواسته بود که تاریخ صدور این مجوزها را تا جایی که به عربستان مرتبط می‌شود مشخص کند.

روز ۲۸ مارس خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود اسنادی در دست دارد که نشان می‌دهند پری مخفیانه، شش مجوز فروش تکنولوژی هسته‌ای به عربستان را صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز این مجوزها در جریان پروژه‌ای بزرگتر صادر شده‌اند که در نهایت قرار است به ساخت دست کم دو نیروگاه هسته‌ای در عربستان منجر شوند.

دریافت این مجوز که به بند ۸۱۰ معروف است امر معمولی است و اسناد اعطای این مجوز به شرکت‌های آمریکایی برای دسترسی عمومی در وزارت انرژی آزاد است.

با این حال اسناد مربوط به مجوزهای مربوط به برنامه هسته‌ای عربستان سعودی در این میان قرار نگرفته‌ بودند.

حالا سناتور کین در بیانیه‌ای که با گذشت دو ماه از پرسش خود از وزارت انرژی آمریکا دریافت کرده نوشته جواب دولت "تکان دهنده است".

در این بیانیه آمده است: اشتیاق رییس جمهور ترامپ برای مهیا کردن هرچه که عربستان می‌خواهد علیرغم مخالفت هر دو حزب در کنگره، به امنیت ملی آمریکا ضربه می‌زند.

سناتور کین در بیانیه خود پرسیده است: آیا صدور این مجوزها به دلیل ارجحیت داشتن روابط اقتصادی خانواده ترامپ با عربستان بر منافع مردم آمریکا بوده است؟

کین این سیاست را تنها یکی از چندین اقدام دولت ترامپ خوانده که به تنش‌های خطرناک منطقه دامن می‌زند.

زمانی که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا محمد بن سلمان را آمر قتل جمال خاشقجی خواند، دونالد ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد کماکان بر سر موضعش در حمایت از دولت عربستان ایستاده است.

درخواست مجوز بند ۸۱۰، بعد از بازبینی وزارت خارجه با مشورت وزارتخانه‌های دفاع، بازرگانی و کمیسیون نظارت برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای برای تایید نهایی به وزارت انرژی ارجاع می‌شود.

کشورهای مختلفی از جمله روسیه و کره جنوبی نیز در حال رقابت با شرکت‌های آمریکایی هستند تا بتوانند در زمینه ساخت نیروگاه هسته‌ای با عربستان قرارداد ببندند.

انتظار می‌رود که تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی مشخص شود که برنامه هسته‌ای عربستان توسط چه کشوری اجرا خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 15 خرداد 98، کد مطلب: 98031506414: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین