پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۵۱۶
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۰
هنوز فصل تابستان شروع نشده، ولی وقوع چند فقره آتش‌سوزی در سطح مزارع، مراتع و جنگل‌های استان ایلام حکایت از روزهایی سخت برای طبیعت و درختان استان دارد. طی دو هفته اخیر آتش‌سوزی‌های بسیار زیادی به‌ویژه در سطح مزارع استان ایلام گزارش شد که تعدادی از این آتش‌سوزی‌ها به جنگل‌ها و مراتع استان نیز سرایت کرد.

شعارسال: با بارش‌های خوب در بهار مراتع و علفزارها رشد خوبی داشته‌اند و به همین سبب بستر برای حریق نیز مهیاتر شده و مراتع در انتظار آتش سهل‌انگاری هستند تا خاکستر شوند.

هر ساله به دلایل مختلف از جمله یک سنت غلط کشاورزان استان بقایای محصولات کشاورزی استان را آتش می‌زنند که این آتش‌سوزی‌ها معمولاً به دیگر مزارع نیز سرایت می‌کند و امسال هم این کار خسارت‌های زیادی را برای کشاورزان استان به بار آورده است.

طی یک هفته گذشته آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان نیز از روز سه شنبه به علت اتصال برق از منطقه «بان پلنگ» در بخش چوار آغاز و در روز چهارشنبه به منطقه «مله سیه» کشیده شد که در نهایت توسط عوامل منابع طبیعی مهار شد.

شامگاه پنجشنبه نیز در «گاومهر» از توابع شهرستان ایوان آتش‌سوزی گزارش شد. طبق اعلام مسئولان منابع طبیعی استان حریق به وقوع پیوسته در منطقه گاومهر زرنه نیز کاملاً مهار شده و نیروها برای مراقبت پس از حریق در منطقه حضور دارند. همچنین یگان استان ایلام و شهرستان ایوان در محل حریق حضور و اوضاع را تحت کنترل دارند. این‌ها بخشی از ۳۰ مورد حریق در مزارع و مراتع استان طی هفته‌های اخیر است که به گفته مسئولان یک مورد آن در سطح دو هکتار از عرصه‌های جنگلی بوده و مابقی آن در سطح مزارع اتفاق افتاده است.

در هفته‌های اخیر گزارش‌ها و هشدارهایی از احتمال وقوع آتش‌سوزی در مراتع و عرصه‌های جنگلی استان به ویژه با توجه به افزایش دما و پوشش گیاهی مناسب پس از بارش‌های چند ماه اخیر داده شد، ولی باز هم شاهد آتش‌سوزی در سطح جنگل‌ها، مراتع و مزارع استان هستیم.

جنگل‌ها و مراتع استان ایلام مستعد آتش‌سوزی است

کارشناس هواشناسی ایلام گفت: وزش باد، هوای گرم و نیز رطوبت منطقه می‌تواند خطر آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع را بالا ببرد و حتماً گردشگران و مردم از روشن‌کردن آتش در جنگل‌ها و طبیعت خودداری کنند. ساسان رستمی بیان داشت: موج گرما وارد استان شده و تا پایان هفته ادامه دارد. منابع طبیعی و مدیریت بحران استان هم به مردم و گردشگران توصیه کرده‌اند هنگام تفریح و رفتن به عرصه‌های جنگلی آتش روشن نکنند و در صورت استفاده از آتش حتماً قبل از بازگشت از خاموش‌شدن آن اطمینان حاصل کنند.

مهار آتش در مناطق کوهستانی استان بسیار سخت است

آتش‌سوزی‌ها در سطح مزارع را می‌توان در همان ساعت‌های ابتدایی کنترل و مهار کرد، اما مهار آتش در مناطق کوهستانی استان به دلیل صعب‌العبور بودن بسیار سخت است؛ موضوعی که استقرار بالگرد در استان را امری اجتناب‌ناپذیر کرده است. مسئولان می‌گویند نیاز به بالگرد برای کنترل حریق‌های احتمالی ضرورتی انکارناپذیر است که می‌تواند مانع از خسارت به منابع طبیعی استان شود.

در این‌باره مدیرکل منابع طبیعی ایلام اظهار داشت: برای استقرار بالگرد در استان نامه‌نگاری‌های لازم توسط استاندار ایلام انجام گرفته و حضور بالگرد و استقرار آن در استان الزامی است.

رضا احمدی بیان داشت: آتش‌سوزی‌ای که در منطقه «بانه پلنگ» و در منطقه «مله سیه» بخش «چوار» تداوم داشت، با تلاش نیروهای مردمی و حضور به‌موقع نیروهای حفاظت منابع طبیعی کاملاً مهار شد.

وی افزود: به محض وقوع حریق در منطقه بانه پلنگ از توابع بخش چوار نیروهای مردمی و همیاران منابع طبیعی به سرعت در منطقه حضور پیدا کردند و نسبت به اعزام تیم‌های واکنش سریع یگان حفاظت اقدام شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام اضافه کرد: حریق سه ساعت پس از وقوع توسط نیروهای مردمی، دستگاه‌های مدیریت بحران و همکاران ما در منابع طبیعی استان کاملاً مهار شد.

احمدی ادامه داد: اما توپوگرافی خشن منطقه و شیب بالا، وزش باد شدید، خشکی علوفه و تراکم انبوه بسیار زیاد علوفه باعث شد که مدیریت حریق را تا ۷۲ ساعت ادامه دهیم و به همین منظور نیروهای منابع طبیعی و مردم هم‌اکنون در منطقه حضور دارند، اما هیچ‌گونه آتشی در منطقه وجود ندارد.

شناسایی ۹۰ منطقه بحرانی در ایلام

وی درباره علت آتش‌سوزی منطقه چوار گفت: دو گزارش مختلف از همیاران افتخاری منابع طبیعی در منطقه داشتیم؛ اول این‌که به علت وزش باد شدید اتصال کابل‌های برق فشار قوی در مسیر محدوده اراضی زراعی باعث این حریق شد و دوم این‌که سهل انگاری افرادی که در منطقه تردد داشتند و با پرت‌شدن سیگار در اراضی زراعی، این آتش‌سوزی شروع شده است.

احمدی عنوان کرد: بر اساس اعلام پیش‌بینی هواشناسی ظرف چند روز آینده دمای بیش‌تر و وزش باد را خواهیم داشت و با توجه به این‌که تراکم علوفه در منطقه بالا است، تمام مولفه‌های حریق در سطح مراتع و جنگل‌های استان وجود دارد و مردم در این خصوص باید احتیاط لازم را به عمل آورند.

وی افزود: ۹۰ منطقه بحرانی و فوق بحرانی حساس و مستعد آتش‌سوزی را در استان شناسایی کرده‌ایم و پایگاه‌هایی در این مناطق ایجاد شده و نیروهای دیده‌بان همراه امکانات و تجهیزات اطفای حریق نیز آماده هستند.

وی گفت: مردم باید از روشن‌کردن آتش یا هر کاری که حریق را در جنگل‌ها و مراتع استان تشدید می‌کند، خودداری کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 18خرداد1398 ، کدخبر: 68876: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین