پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۲۰۲
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶
مجمتع پتروشیمی مبین بزرگترین طرح یوتیلیتی متمرکز کشور جمهوری اسلامی ایران بوده و در نوع خود یکی از بزرگترین پروژه های دنیا به شمار می آید که در سال 1379 در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصویب و به نام شرکت پتروشپمی مبین احداث گردید که مهندسی تفصیلی آن توسط شرکت تکنیپ فرانسه انجام شده است.
شعار سال:در آخرین صورتهای مالی این شرکت که مربوط به سه ماه ی سوم 97 است شاهد کاهش 31 درصدی موجودی نقد ، کاهش 3% از دارادیهای نامشهود و کاهش 7 درصدی دارائیهای غیر جاری هستیم. موضوعی که باید به آن اذعان داشت این است که در کنار افزایش 15 درصدی سود شاهد افزایش 52 درصدی بدهی ها هستیم

 مجمتع پتروشیمی مبین بزرگترین طرح یوتیلیتی متمرکز کشور جمهوری اسلامی ایران بوده و در نوع خود یکی از بزرگترین پروژه های دنیا به شمار می آید که در سال 1379 در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصویب و به نام شرکت پتروشپمی مبین احداث گردید که مهندسی تفصیلی آن توسط شرکت تکنیپ فرانسه انجام شده است. هدف از احداث این مجتمع صرفه جویی در هزینه های سرمایه گذاری و تولیدی و کاهش قیمت تمام شده انرژی مصرفی مجتمع های مستقر در منطقه بوده است. با اینهمه با رصد این شرکت به مواردی برخورد می کنیم که با اسم این شرکت همخوانی ندارد. تمکین به قانون در همه ی موارد باید جزو خط قرمزها باشد و عدول از آن به سبب اینکه موجب ناهنجاری خواهد شد تبعات زیادی به همراه دارد. سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه ای خطاب به شرکت پتروشیمی مبین که در تاریخ 30/02/98 در سامانه کدال قرار گرفت به موضوع اعطای فرصت به ناشر جهت رعایت دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار پرداخت که متن آن به این شرح بود: به اطلاع می‌رساند با توجه به عدم رعایت مفاد ماده 38 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران (عدم رعایت الزامات ماده 7دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس اوراق بهادار تهران) اقدام به اعطای فرصت 14 روزه به ناشر تا تاریخ 12/03/ 98جهت رعایت موارد فوق نموده است.

مجدداً در تاریخ 12/03/98 سازمان بورس در نامه ای این فرصت را برای پتروشیمی مبین تمدید می کند که متن آن به این شرح است: به اطلاع می‌رساند با توجه به عدم رعایت دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان، شرکت بورس اوراق بهادار تهران ، طی نامه شماره 538934  مورخ 30/02/98  ضرورت رعایت موارد فوق ظرف مهلت 14 روز را به شرکت تاکید نمود (پیوست 1) با توجه به نامه واصله از شرکت مهلت مذکور به مدت 34 روز دیگر تا تاریخ 15/04/98 تمدید می گردد.

بدیهی ماده ی 38 به عدم ایفای تعهدات اشاره دارد و مفاد ماده ی 7 نیز تأکید دارد اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل متقاضی دارای سابقۀ محکومیت قطعی کیفری یا تخلفاتی مؤثر طبق قوانین و مقررات حاکم بر بازار اوراق بهادار یا سوء شهرت حرفه ای نباشند. حالا باید دید چه موردی نزد سازمان بورس و اوراق بهادار موجب شده تا در مرحله نسبت به شفاف سازی برخی موارد تأکید کند.

جدای این مسئله در شرایطی که بسیاری از شرکتها در حال آماده کردن صورتهای مالی سه ماهه ی نخست 98 هستند هنوز شرکت پتروشیمی مبین صورتهای مالی منتهی به سه ماهه ی پایانی سال 97 را تدوین نکرده و این در حالیست که از شرکتهای بزرگ انتظار پیشگامی در این مورد می رود البته باید به این موضوع نیز پرداخت که در آخرین صورتهای مالی این شرکت که مربوط به سه ماه ی سوم 97 است شاهد کاهش 31 درصدی موجودی نقد ، کاهش 3% از دارادیهای نامشهود و کاهش 7 درصدی دارائیهای غیر جاری هستیم. موضوعی که باید به آن اذعان داشت این است که در کنار افزایش 15 درصدی سود شاهد افزایش 52 درصدی بدهی ها هستیم که باید دید شرکتی مانند پتروشیمی مبین با همه ی آنچه درباره اش می دانیم چه مسائلی در این افزایش چشمگیر بدهی ها مؤثر می داند؟ ضمن اینکه جهت تنویر افکار عمومی بسیار مفید به فایده است که پتروشیمی مبین درباره ی نامه ی سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح شفاف دهد.
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری نبض بازار،تاریخ انتشار:25خرداد1398،کدخبر:18847 ،nabzebaazaar.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین