پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۳۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
نایب رئیس هیئت مدیره کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه 4 میلیارد دلار ارز طی 4 ماه به هرز رفت و ظرفیت صادرات 800 هزار تن مرغ در معرض خطر قرار گرفته است، گفت: از ابتدای سال مرغداران 750 میلیارد تومان ضرر کرده‌اند.
شعارسال: حبیب اسدالله نژاد نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور گفت: مرجع اصلی تعیین قیمت کارشناسی مرغ پس از استعلام وجمع‌آوری اطلاعات ومستندات لازم از تشکل‌های مربوطه ،وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و تنظیم بازار است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در آنالیز کارشناسی ارسالی برای کارگروه تنظیم بازار جهت تصویب با در نظر گرفتن حداقل‌ها در ریز مولفه‌های موثر بر قیمت تمام شده و با لحاظ تأمین ۱۰۰ درصد نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده را ۸۸۰۰ تومان و مرغ گرم برای مصرف کننده را ۱۲۹۰۰ تومان اعلام کرده است.

* 750 میلیارد تومان زیان به مرغداران تحمیل شد

اسدالله نژاد ادامه داد: با توجه به عدم تامین حداقل ۳۰ درصد نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی، این عدد بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان کمتر از قیمت تمام شده واقعی است و اعتراض گسترده تشکل‌ها و مرغداران را به جهت عدم انطباق با قیمت واقعی تمام شده همراه داشته است.

اسدالله نژاد ادامه داد: اما متاسفانه کارگروه تنظیم بازار در سالی که مزین به رونق تولید بنا به فرمایش مقام معظم رهبری است با این حداقل‌ها هم با دلایل غیر فنی و عجیب موافقت نکرده و این سیاست غلط و ضد تولید از ابتدای سال تاکنون بطور متوسط بالغ بر ۷۵۰ میلیارد تومان زیان به مرغداران کشور تحمیل کرده است و عدم اصلاح این رویه می‌تواند مزیت خودکفایی در زمینه تامین مرغ و امکان صادرات بیش از ۸۰۰ هزار تن مرغ در سال در صورت استفاده بهینه از پتانسیل و ظرفیت‌های تولید را به چالشی بزرگ تبدیل کرده و امنیت تولید و اشتغال را در این بخش دچار مخاطره کند.

* 4 میلیارد دلار ارز طی 4 ماه هرز رفت

وی افزود: کسانی که در افزایش قیمت عوامل موثر بر قیمت تمام شده مرغ با دست و دلبازی آنچنانی عمل کرده و یا با عدم نظارت و بی‌دقتی باعث شدند در عرض چند ماه بیش از ۴ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی هرز رفته و مثلاً سویای ۲۲۰۰ تومان که با این ارز وارد کشور شده با قیمت ۵۰۰۰ تومانی به دست تولید کننده برسد، حق ندارند به بهانه حمایت از بازار مصرف، اشتباهات خود را به دوش تولیدکنندگان انداخته و یارانه‌ای را که با سوء مدیریت آن به جیب سودجویان و واسطه رفته از جیب تولید کننده برداشته و به مصرف کنندگان بدهند.

نایب رئیس هیئت مدیره کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور گفت:‌ سازمان حمایت یک بار به بهانه ماه مبارک رمضان یک بار به بهانه عید یک بار به بهانه پایین بودن قیمت مرغ در بازار و عدم امکان افزایش قیمت در چنین شرایطی، زیان های شدید به مرغداران تحمیل می‌کند.

اسدالله نژاد افزود: یا باید بپذیریم که قیمت مرغ تابع عرضه و تقاضا است که در این صورت دولت نباید اصلا به آن ورود کند و باید بازار قیمت مرغ را بدون دخالت دولت تعیین کند و یا باید تابع قیمت گذاری باشد که در این صورت باید مطابق قانون بر اساس مولفه های موثر بر قیمت تمام شده و با رعایت حقوق مرغداران، قیمت تعیین و اعلام شود و با عوامل برهم زننده این قیمت هم برخورد قاطع صورت گیرد و پذیرفته نیست که در این راستا با دلایل غیر فنی و به قیمت ورشکستگی تولیدکنندگان ابلاغ و اجرای قیمت به تاخیر بیفتد.

به گزارش خبرگزاری فارس، تلاش تولید کنندگان مرغ برای افزایش قیمت در حالی انجام می‌شود که کارشناسان معتقدند مرغداران می‌توانند با راهکارهایی مانند مدیریت تولید، جلوگیری از پرت انرژی، کاهش ضریب تبدیل دان و راه‌های دیگر بخشی از حاشیه سود خود را جبران کنند. البته نظارت بر قیمت‌ها و اعلام منطقی قیمت از سوی مسئولان برای پایداری تولید مورد انتظار است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 10 تیر 1398 ، کدخبر: 13980118000268 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
0
0
اینم از وضع بازار و نابسامانی ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین