پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۷۴
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
رئیس انجمن علوم و فناوری‌های شناختی ایران گفت: راه‌اندازی مرکز ملی نقشه‌برداری مغز در دولت قبل مصوب وزارت بهداشت بود، اما با تغییر دولت، بودجه ۱۰ میلیون دلاری آن را از ما گرفتند و به ستاد علوم شناختی دادند و یک ریال هم از بودجه ۵ میلیاردی که دوباره درخواست کردیم پرداخت نشد.

شعار سال:

مجتبی زارعی در نشست خبری در رابطه با برگزاری سومین دوره کنگره بین‌المللی نقشه‌برداری مغز گفت: دستاوردهای کنگره‌های قبلی، معرفی وجوه علم و آشنا کردن جامع علومی بوده است، اما اینکه از این تکنیک‌ها در حال حاضر به درستی استفاده شود، امکان‌پذیر نیست، چون تیم مناسبی برای ارائه این خدمات دوره هم جمع نشده است.

وی ادامه داد: دلیل این موضوع، تحریم‌های بین المللی نیست، بلکه تحریم‌هایی است که خودمان برای خود ایجاد کرده‌ایم. بودجه را منحرف کردند و نتوانستیم کارهایی را که از قبل آغاز کرده بودیم، به سرانجام برسانیم، در حالی که اگر حمایت لازم می‌شد، اکنون 3 سال بود که خدمات را ارائه می‌دادیم.

معاون سابق معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در دولت قبل مصوب شد که مرکز ملی نقشه‌برداری مغز راه‌اندازی شود، اما با تغییر دولت، بودجه‌اش به ستاد علوم شناختی داده شد. این تصمیم معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور بود که با ما مشورت نشد و ما را هم دخالت ندادند و فقط چیزی به عنوان آزمایشگاه مغز آن هم در دانشکده فنی دانشگاه تهران برپا شد.

رئیس انجمن علوم و فناوری‌های شناختی ایران گفت: برای مرکز ملی نقشه‌برداری مغز، 10 میلیارد دلار مصوب شده بود، اما متأسفانه لابی کردند و جهت بودجه عوض شد و اینگونه تصمیم‌گیری شد که بودجه را به ما ندهند.

زارعی ادامه داد: یکبار دیگر نیز بودجه 5 میلیارد تومانی از سازمان برنامه و بودجه دریافت کردیم که قرار شد دفتری در بیمارستان طالقانی راه‌اندازی کنیم که متأسفانه اینبار هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یک ریالش را هم به ما نداد و حتی اتاق و تجهیزاتش را هم از ما گرفتند.

وی گفت: به نظر می‌رسد یک تلاش سیستماتیک برای جلوگیری از پیشرفت علمی در ذهن برخی افراد وجود دارد و اعتقاد برخی مسئولان در جهت حمایت از نخبگان نیست.

وی ادامه داد: نقشه‌برداری مغز علمی است که شامل تکنیک‌های پیشرفته می‌شود، به عنوان مثال؛ با استفاده از ام‌آرآی عملکرد مغز به صورت نقشه نمایش داده می‌شود، یا می‌توان از پت‌‌اسکن نوار مغز یا میدان مغناطیسی مغز استفاده و اطلاعاتی دقیق به دست آورد و به برخی سؤالات پاسخ داد، این سؤالات بیشتر در مورد عملکرد و تغییرات ساختاری بوده و در خدمات بالینی هم می‌توان از آن استفاده کرد.

این استاد نورولوژی گفت: استفاده از نقشه‌برداری مغز در تشخیص تومورهای مغزی و برداشتن آن بدون آنکه صدمه‌ای به بافت‌های اطرافش برسد یا بر بافت‌های تکلم و کنترل دست و پا اثر سوء بگذارد، دراختیار جراح گذاشته می‌شود و بافت ناسالم به راحتی برداشته می‌شود.

زارعی افزود: برخی مراکز در کشور از این تکنولوژی استفاده می‌کنند اما تیمی که این کار را انجام دهد هنوز تشکیل نشده است، چرا که تصاویر گرفته شود باید تفسیر شوند و متخصص مربوطه باید از خطاهای کار آگاه باشد.

وی با اشاره به اینکه پراکندگی عادلانه‌ای در زمینه نیروی متخصص نفرولوژی وجود ندارد گفت: متأسفانه طرح تحول سلامت که در مردم امید ایجاد کرده است و خدمات درمانی عادلانه می‌دهد، اما به طریقی که ارائه می‌شود، باعث سرکوبی آموزش و تحقیق شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: متأسفانه تمام تمرکز رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بر روی اجرای بهینه طرح تحول سلامت است و عملاً کسی توجهی به آموزش و پژوهش ندارد. وقتی که عضو هیأت علمی به صورت قانونی می‌تواند 300 تا 400 میلیون تومان در ماه حقوق بگیرد، چه دلیلی دارد که وقتش را صرف تحقیق و دانشجو کند که اکنون دیگر اعضای هیأت علمی به صورت غیرمستقیم از انجام وظیفه اصلی‌شان که تحقیق و آموزش است، دور شده‌اند.

زارعی افزود: راه‌حل این موضوع این است که نظام ارائه خدمات بالینی از نظام دانشگاهی جدا شود، موضوعی که 30 سال پیش اجرا می‌شد و زمانی کار خوبی بود، این در حالی است که فقط 3 درصد از کل آموزش عالی زیرنظر وزارت بهداشت است و 97 درصد زیرنظر وزارت علوم، در نتیجه به این 3 درصد اجحاف می‌شود.

رئیس انجمن علوم و فناوری‌های شناختی ایران گفت: آنطور که مراکز تحقیقات خارجی و بین‌المللی از محققان ما حمایت می‌کنند، در کشور نمی‌شود هم‌اکنون تفاهم‌نامه دوره دکترای علوم اعصاب به صورت مشترک با کشورهای آلمان، دانمارک و انگلیس منعقد شده که در این زمینه حمایت خوبی خواهد شد.

وی گفت: در دنیا در زمینه سرطان‌ها 85 درصد از پت‌اسکن استفاده می‌شود که در کشور ما فقط 3 دستگاه وجود دارد، دانش اساسی را نداریم، متخصص مربوطه هم تربیت نشده و نمی‌توان با دوره 3 یا 6 ماه آن را انجام داد، هم‌اکنون کشور ترکیه 260 دستگاه پت‌اسکن دارد، اما در کشور ما نظام سلامت به این مسائل دقت خوبی نکرده در حالی که تأثیر این دستگاه‌ها ثابت شده است.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 19 تیر 1395، کد مطلب: 13950419000476: www. farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین