پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۲۱۹۲۰
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
امروز تعدادی از دانشجویان دانشگاه هنر در پردیس باغ ملی این دانشگاه تجمع کردند تا به آنچه که تجاوز شهرداری منطقه 12 تهران به حریم این دانشگاه می‌خوانند اعتراض کنند، تجمعی که در اعتراض به برخورد نامناسب ماموران شهرداری با عوامل حراست این دانشگاه در روز سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد.

شعار سال: همزمان با انتقال تعدادی از دانشکده‌های دانشگاه هنر از محدوده چهارراه ولیعصر به منطقه باغ ملی، پروژه بازسازی بناهای تاریخی واقع در حریم دانشگاه نیز آغاز شده و ادامه دارد. روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز در عملیاتی که به نظر می‌رسید در ادامه همین اقدامات باشد چند کارگر اقدام به حفاری یکی از کوچه‌های واقع در ضلع غربی دانشگاه کردند، کوچه‌ای که به گفته مسئولان دانشگاه هنر جزو حریم این دانشگاه است.

اما مدتی بعد از آغاز حفاری، ماموران شهرداری منطقه 12 تهران با حضور در محل خواستار توقف عملیات شدند، اصرار ماموران شهرداری بر توقف عملیات و تاکید عوامل دانشگاه بر قانونی بودن اقدامشان در نهایت سبب شد که شهرداری از عوامل برخورد با سد معبر درخواست کمک کنند، ورود یگان مقابله با سد معبر شهرداری گویا کار را به برخوردی فیزیکی و خشونت آمیز کشانده و در نهایت عملیات متوقف شد. از بعدازظهر همان روز دانشجویانی که از این واقعه مطلع شدند شروع به اطلاع رسانی درباره آن کردند و فراگیری اخبار سبب شد تا صبح روز پنج‌شنبه شهرداری منطقه 12 توضیحاتی را در این زمینه ارائه کند.

*توضیحات شهرداری منطقه 12



سعادتی، قائم مقام شهردار منطقه 12 با اشاره به درگیری روز سه‌شنبه (15 تیر) ماموران شهرداری با پرسنل دانشگاه هنر، از تخلف این دانشگاه در میدان تاریخی مشق خبر داده گفت: روز سه شنبه (15 تیر) همکاران ما در شهرداری منطقه 12 با اقدامات عجیب و مشکوک دانشگاه هنر در مجموعه میدان تاریخی مشق شدند
.
وی با بیان اینکه عوامل اجرائی دانشگاه اقدام به برش نرده‌ها و تخریب دیوار قدیمی دانشگاه در قسمت غربی و در مجاورت خیابان ارتش کرده بودند، گفت: بلافاصله عوامل شهرداری منطقه 12 به محل مراجعه کرده و برای توقف عملیات و کسب مجوزهای لازم از شهرداری منطقه و میراث فرهنگی تذکرات لازم را به مسئولان دانشگاه دادند.
قائم مقام شهردار منطقه 12 با بیان اینکه مجموعه میدان مشق از عرصه‌های ثبت شده میراث فرهنگی است وگفت: هر گونه ساخت و ساز در آن مستلزم انجام هماهنگی و استعلامات از میراث فرهنگی و شهرداری است. اما متاسفانه عوامل اجرایی دانشگاه هنر نه تنها عملیات را متوقف نکردند بلکه با توهین و حتی استفاده از گاز اشک‌آور، سعی در متشنج کردن اوضاع و متفرق کردن ماموران شهرداری را داشتند و نکته تعجب برانگیز این است که در سال‌های اخیر شهرداری تهران در صدد افزایش عرصه عمومی میدان و امکان تردد و حضور مردم است، اما این اقدام غیر فرهنگی دانشگاه هنر نتیجه‌ای جز کاهش عرصه‌های عمومی ندارد.
قائم مقام شهردار منطقه 12 گفت: الحاق یکی از خیابان‌های قدیمی میدان به عرصه دانشگاه هنر نه تنها مورد پذیرش شهرداری بلکه برای مردم نیز قابل قبول نیست.
وی با بیان اینکه در خصوص موضوع مالکیت دانشگاه در این خیابان نیز باید بگویم که هیچ مالکی در شهر حق مداخله در عرصه ثبت شده ملی بدون انجام تشریفات فنی و قانونی را ندارد گفت: با توجه به سابقه تاریخی این خیابان، این خیابان جزو محورهای رسمی طرح تفضیلی قرار دارد و عملا امکان ساخت و ساز بنا و تاسیسات خاص در آن وجود ندارد و شهرداری منطقه 12 نیز اجازه ساخت و ساز هر گونه بنا را در این محور به دانشگاه هنر نخواهد داد. امیدواریم دانشگاه هنوز به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی به قانون تمیکن کند و قانون را زیر پا نگذارد.

*دانشگاه هنر : تخلفی نکردیم

دو روز بعد از سخنان قائم مقام شهردار منطقه 12، روابط عمومی دانشگاه هنر به این خبر واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای هفت بندی اعلام کرد: « 1- محوطه واقع در ضلع غربی دانشگاه به هیچ وجه خیابان و معبر عمومی نیست و تنها حیاطی بوده است که سابق بر این به صورت محدود تردد اتومبیل‌های وزارت خارجه و در زمانی محل پارک اتومبیل بوده است.
2- طبق سند مالکیت، محوطه مذکور در ملکیت دانشگاه هنر است و در دفتر املاک اداره ثبت به نام این دانشگاه ثبت شده است و به موجب ماده 22 قانون ثبت، دولت فقط کسی را مالک ملک می‌شناسند که ملک در دفتر املاک اداره ثبت به نام وی ثبت شده است، فلذا محوطه مورد نظر متعلق به دانشگاه هنر است و برخلاف ادعای شهرداری محترم منطقه 12، دیوار و نرده محوطه مذکور از سال‌ها قبل توسط ارتش نصب شده بوده است و چون همانطور که شهرداری منطقه اذعان داشته است پس از صادر شدن سند در ماه‌های اخیر، دانشگاه برای کارهای لازم در این محوطه اقدام کرده است.
3-صرف‌نظر از اینکه دانشگاه هنر به میراث فرهنگی توجه خاص دارد، افزون بر آن، کلیه اقدامات در مورد ساختمان‌ها و محوطه دانشگاه هنر با هماهنگی و تحت نظارت دائم سازمان میراث فرهنگی انجام می‌شود و ادعای شهرداری محترم منطقه مبنی بر عدم هماهنگی با میراث فرهنگی، خلاف واقع است.
4-بر خلاف ادعای شهرداری محترم منطقه 12 ، صرف نظر از اینکه امکان ساخت و ساز در محل مورد بحث وجود دارد یا ندارد ، دانشگاه هنر هم در این زمان قصد ساخت و ساز در آن محوطه را نداشته و صرفا به برداشتن نرده های حافظ بخش غربی خود جهت استفاده در ضلع جنوبی که حفاظ آن توسط شهرداری منطقه 12 تخریب و داربست‌های موجود آن برداشته شده بوده است ، اقدام کرده است که این اقدام در راستای حفظ امنیت فضای دانشگاه صورت گرفته است.
5-در مورد اظهارات برخی مقامات شهرداری محترم منطقه 12 در رسانه‌ها مبنی بر این نکته که " شهرداری منطقه ، اجازه هیچ‌گونه ساخت و ساز را به دانشگاه هنر در این محوطه نخواهد داد "قابل ذکر است که چنانچه دانشگاه هنر قصد هرگونه اقدامی راجع به محوطه مورد بحث را داشته باشد ، بدیهی است که با رعایت موازین قانونی عمل خواهد کرد و در این صورت نه مقامات شهرداری محترم منطقه 12 و نه هیچ مقام دیگری نمی تواند از این امر یعنی اجرای قانون جلوگیری کند و در این رابطه توجه شهرداری محترم منطقه را به ماده 576 قانون مجازات اسلامی تعزیرات جلب مینماید به این مضمون که " چنانچه هر یک از مامورین شهرداریها در هر رتبه و مقامی که باشند از مقام خود سوء استفاده کرده و از اجرای قوانین مملکتی جلوگیری نمایند ، به انفصال از خدمات دولتی از یک تا پنج سال محکوم خواهند شد".
6- درلایحه قانونی خرید اراضی و املاک مورد احتیاج دولت و شهرداریها مصوب سال 1358 وقانون نحوه تملک اراضی و املاک در قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها مصوب 29/8/67 و نیز قانون نحوه تقویم ابنیه، املاک و اراضی مورد نیاز شهرداری‌ها مصوب 28/7/70 و برخی از مقررات دیگر روشن است.


حضور ماموران برخورد با سد معبر شهرداری در محل


طبق مقررات مذکور کلیه وزارتخانه‌ها، موسسات، سازمان‌ها و شهرداری‌ها و غیره مکلف می‌باشند در طرح های عمومی یا عمرانی که ضرورت اجرای آنها توسط وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی با رعایت ضوابط مربوطه تصویب و اعلان شده باشد و در اراضی و املاک شرعی و قانونی اشخاص ( اعم از حقیقی و حقوقی ) قرار داشته باشد و در محدوده شهرها و... باشد ، پس از اعلام رسمی وجود طرح نسبت به انجام معامله قطعی و انتقال با اسناد رسمی طبق قوانین مربوط اقدام کنند. قابل ذکر است که ادارات و شهرداریها بدون رعایت مقررات این قوانین ، به هیچ وجه قادر به تملک و تصرف املاک اشخاص نیستند.
اکنون این سوال از شهرداری محترم منطقه 12 مطرح است که:
الف: آیا قوانین مذکور توسط شهرداری اجرا شده‌اند؟
ب: آیا سند رسمی واگذاری معبر مورد بحث را شهرداری در اختیار دارد؟
ج: بدیهی است بعد از تنظیم سند رسمی انتقال املاک این انتقال باید در دفتر املاک اداره ثبت اسناد و املاک ثبت شود. حال چگونه ممکن است محوطه مذکور به شهرداری منتقل شده باشد اما به شرح مندرجات دفتر املاک اداره ثبت به نام دانشگاه هنر ثبت گردیده باشد. بنابراین طبق کلیه قوانین و آنچه به اطلاع رسید، این محوطه به دانشگاه هنر تعلق دارد و دانشگاه نیز هیچ‌گاه درصدد کشیدن رقم مغلطه بر دفتر دانش نیست.

7- شهرداری محترم منطقه 12 در جایی پای مردم عزیز ایران را به میان کشیده‌اند و ذکر نموده‌اند که "این اقدام موجب کاهش نفوذپذیری به میدان مشق شده است". حال این سوال مطرح است که بحث بر سر مالکیت قسمتی از املاک دانشگاه هنر چه ارتباطی به عرصه‌های عمومی و امکان یا عدم امکان تردد و حضور مردم دارد؟ و آیا این مطلب برای مشغول کردن اذهان عمومی بیان نمی‌شود؟ چرا پای مردم به میان کشیده شده است و چرا سخنان غیر مرتبط با موضوع بیان می‌شود؟

در پایان دانشگاه هنر به عنوان مکانی دانشگاهی و فرهنگی و قانونمند، ضمن نگاه مثبت به اقدامات شهرداری محترم منطقه 12، آماده هرگونه اقدام مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو در راستای حسن همکاری فی‌مابین و در چارچوب قوانین و حق مسلم مالکیت دانشگاه بر فضای مورد بحث است.

ظهر امروز نیز دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به آنچه که تجاوز به حریم دانشگاه می‌دانستند دست به تجمع در مقابل پردیس باغ ملی زدند، آنان از چند روز قبل با راه اندازی کمپینی در فضای مجازی با اعتراضات خود را ساماندهی کرده بودند و در نهایت علیرغم تعطیلی دانشگاه و مخالفت مسئولان دانشگاه با برگزاری این تجمع حدود 150 تن از آنان دست به تجمعی اعتراضی زده و در پایان نامه‌ای را خطاب به وزیر علوم امضا کردند. در متن این نامه آمده است:

"جناب آقای دکتر فرهادی
وزیر محترم علوم تحقیقات و فن آوری با سلام

دانشگاه هنر تهران که بزرگترین مجموعه دانشگاهی و آکادمیک هنری در سطح خاورمیانه است تا کنون بارها مورد بی حرمتی بدرفتاری و تهدید از طرف ارگان‌ها و نهادهای مختلف قرار گرفته است. در آخرین مورد از این رفتارهای غیر قانونی شهرداری منطقه 12 به حریم این دانشگاه تجاوز کرده است.

جناب آقای فرهادی وزیر محترم علوم تحقیقات و فن آوری آیا حمله ناجوانمردانه شهرداری برای تصرف قسمتی از خاک این دانشگاه در مجموعه پردیس باغ ملی امری عادی و روزمره است. آیا تهدید و ارعاب دانشجویان و کارمندان یک دانشگاه توسط عوامل شهرداری مورد تایید مجموعه تحت مدیریت شماست؟ آیا سکوت شما و مجموعه تحت مدیریت شما مهر تاییدی بر اعمال خودسرانه نیست؟


دانشجویان در حال امضای نامه خطاب به وزیر علوم


دانشگاه هنر تهران طی سالیان گذشته دو بار مورد تجاوز واقع شده است. در اردیبهشت سال 91 ماموران نیروی انتظامی با لودر و بیل مکانیکی وارد پردیس کرج دانشگاه شده و با حراست دانشگاه و دانشجویان درگیر شدند. در هفتم تیرماه 93 نیز گشت ارشاد نیروی انتظامی قصد ورود به پردیس کاربردی دانشگاه هنر تهران را داشت که با ممانعت مامور حراست دانشگاه درگیری ضرب و جرح کارمند دانشگاه توسط مامور نیروی انتظامی را در پی داشت. و در آخرین و تازه‌ترین مورد نیز ماموران شهرداری منطقه 12 به ضلع غربی پردیس باغ ملی تجاوز کرده و با تهدید و ارعاب کارمندان و دانشجویان ادعای مالکیت بخشی از زمین متعلق به دانشگاه هنر تهران را کرده‌اند.

اگر با تجاوزها و قانون شکنی‌های پیشین برخورد جدی صورت می‌گرفت و آمرین و عاملین این قانون شکنی‌ها مجازات می‌شدند امروز شاهد چنین رفتارهای هنجارشکنانه‌ای از طرف ماموران شهرداری نبودیم. ما دانشجویان دانشگاه هنر تهران با صدای بلند از شما درخواست می‌کنیم که با تمام توان پیگیری قانونی را برای روشن شدن ابعاد این تجاوز به حریم دانشگاه هنر تهران انجام دهید تا با مجازات آمرین و عاملین این هنجارشکنی‌ها توسط مقامات قضایی دیگر شاهد بروز چنین اتفاقات ناگواری نباشیم."

برابر تصمیمات اتخاذ شده از سوی وزارت علوم و در راستای توسعه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در محدوده چهارراه ولیعصر از اوایل دهه 90 تعدادی از دانشکده‌های دانشگاه هنر به محدوده باغ ملی منتقل شده ، همزمان با انتقال دانشکده‌ها به این محدوده پروژه بازسازی برخی از ساختمان‌های واقع در حریم دانشگاه نیز آغاز شده است.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ايسنا، تاریخ انتشار: 20 تیر 1395، کد مطلب: 95040111102:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین