پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۷۸۵
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
درحالیکه شهرداری تهران هنوز نتوانسته از پس آرای صادره در خصوص تخلفات ساخت و سازی در مناطق مرفه نشین را به موقع اجرا گذارد اما محلات فقیر و کم در آمد در خط مقدم تخریب این روز‌های شهرداری تهران قرار گرفته‌اند.
شعارسال: هر روزه شاهد خبر‌های جدیدی از ساخت و ساز‌های بی رویه در مناطق خوش آب و هوا، مراکز تجاری و مگامال‌های غول آسا در شهر تهران هستیم؛ کسی زورش نرسید به تخلف ساخت و ساز پالادیوم رسیدگی کند چون در بهترین نقطه تهران واقع شده بود و صاحبان آن بانفوذترین چهره‌ها بودند. شهرداری حکم به تخریب داد و اتفاقی نیفتاد. همانطور که کسی زورش به بزرگترین تخلف تاریخ شهرداری‌های ایران در ایران مال نرسید و عضو شورای شهر هم در سخنانی عجیب منتقدان آن را مشکوک خواند!

شهرداری تهران هر از مدتی مقابل برج میلان بتن‌های بزرگ قرار می‌دهد تا نشان دهد با تخلفات این برج برخورد کرده است. با این حال مسئولان شهرداری تهران آنقدر زیرک هستند که به کارگران خود توصیه کنند بلوک بزرگ سیمانی را کمی کج بگذارند تا رفت و آمد به برج قطع نشود و مشکلی برای صاحبان سرمایه پیش نیاید.

در چند قدمی تهران نیز برج‌ها و ویلای عجیب و غریب در لواسان ساخته می‌شود و در نهایت فیلمی از کلنگ زدن به بخش کوچکی از ساختمان منتشر می‌شود و ماجرا پایان می‌یابد. ویلاهای دیگر که معمولا متعلق به خانواده مسئولان هستند، بدون مشکل یکی پس از دیگری ساخته می‌شوند و گاه ماجرا به شکایت از شهرداری نیز ختم می‌شود و متخلف آنقدر قدرت دارد که در مقام مدعی می‌ایستد. نمونه آن در ماجرای ویلای دختر نعمت زاده مطرح شد که گفته شد تخریب ویلای ۶۱۲ متری مالک موضوعی حساس است و اگر به بخش مجاز ویلا خسارتی وارد شود، از شهرداری شکایت می‌شود.

در میان اینهمه ساخت و سازهای غیر قانونی و غیر مجاز، تنها کسانی که به سادگی خانه‌شان تخریب می‌شود، احتمالا در محروم‌ترین مناطق تهران زندگی می‌کنند؛ مناطقی که لودرهای شهرداری برای اعمال کمیسیون ماده ۱۰۰ بدون هیچ نگرانی و دغدغه‌ای خانه‌ها را تخریب می‌کنند.

روز گذشته در نخستین ساعات بامداد در منطقه تقی‌آباد منطقه ۱۸ در حاشیه آزادگان تخریب بی‌رحمانه کارگاه‌های چوب‌بری و رویه‌کوبی‌ها انجام شد. این کارگاه‌ها متعلق به مردم کم درآمد بود و تنها منبع درآمده خانواده‌ها در این شرایط اقتصادی به شمار می‌رفتند.

ساکنان این محله‌ها صاحبان زمین‌های ارزانقیمت هستند؛ افرادی که به منابع پول و ثروت دسترسی نداشته و از مزایایی مانند نزدیک بودن به مدیران هم برخوردار نیستند. ناگفته پیداست که این افراد کم برخوردار در محاکم قضایی هم وزنی ندارند و دقیقا به همین علت این زمین‌ها تبدیل به محلی برای جولان و قدرت‌نمایی شهرداری در اجرای آرای ماده ۱۰۰ پیدا شده است تا شاید از این رهگذر بتواند گزارشی پر و پیمان از فعالیت‌های خود به عنوان «برخورد با تخلفات» به اعضای شورای شهر و رسانه‌ها ارائه کند.

ظاهرا تبعیت از قانون و اجرای قانون مخصوص مردم فقیر و کم درآمد است لذا اگر قرار است خانه‌ها و کارگاه‌های کم‌برخوردار‌ها تخریب شود، از شهرداری تهران تقاضا داریم سری هم به تخلفات ساختمانی در مناطق بالای شهر بزند و آماری از اجرای ماده ۱۰۰ ارائه دهد.

اما کمیسیون ماده ۱۰۰ چیست؟ اگر شخصی در حوزه ساخت وساز مرتکب تخلفی شود، موضوع از سوی شهرداری به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می‌شود تا این کمیسیون پس از رسیدگی تصمیم بگیرد که با متخلف باید چه برخوردی صورت بگیرد. آرای این کمیسیون از تخریب بنا تا تعیین جریمه برای متخلف می‌تواند تعیین شود.

به گزارش رویداد۲۴ تخریب بنا‌های متمرکز در نواحی کم‌برخودار تهران و بی‌توجهی به بنا‌هایی که باوجود تخلف در ساخت و ساز در مناطق مرفه‌نشین تهران جا خوش کرده‌اند می‌تواند نشان از سهل‌الوصولی برخورد با طبقه‌ای باشد که اغراق نیست اگر بگوییم دست‌شان به هیچ‌جا بند نیست، آنطور که سخنگوی شهرداری لواسان تخریب ملک دختر وزیر را مسئولیتی سنگین به دلیل احتمال تجاوز تخریب‌ها بر قسمت مجاز بنا می‌دادند مشخص است که شهرداری تهران چنین مسئولیت سنگینی را در قبال تخریب و از بین بردن محل کسب مردم فرودست حس نمی‌کند، چه باک که در اثر این تخریب‌ها سفره‌ای بی‌نان بماند و تبعات فقر گریبانگیر خانواده‌ای شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 25 تیر 1398 ، کدخبر: 181696 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین