پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۲۱۰۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
رئیس فراکسیون فرهنگیان با انتقاد از نگاه اقتصادی لیبرالی که در آموزش و پرورش میدان داری می‌کند، گفت: به دنبال اعمال قانون افزایش حقوق حکم ۲۰ میلیون تومانی از یکی از معاونان وزیر مشاهده کردیم.
شعارسال: حمیدرضا حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش و رئیس فراکسیون فرهنگیان در نشست‌ کانون تربیت اسلامی درباره چالش‌های اصلی آموزش و پرورش اظهار کرد: این مسئله که همه چیز از آموزش و پرورش شروع می‌شود واقعیتی انکارناپذیر است و رشد و توسعه هر کشوری به نظام تعلیم و تربیت برمی‌گردد وقتی وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه به وزیر آموزش و پرورش و مطالبات آن توجهی ندارند با مشکلاتی در این نهاد مواجه می‌شویم؛ همچنین ریشه آسیب‌های مختلف در کشور از بی‌توجهی به آموزش و پرورش است.

وی افزود: در دولت‌های مختلف نگاه به آموزش و پرورش به عنوان یک وزارتخانه درجه یک نبوده است و این نهاد برای رفع مشکلاتش باید به سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها تمسک جوید که هرکدام از دستگاه‌ها هم به شیوه‌ای به آموزش و پرورش بی‌توجهی می‌کنند در واقع وزارتخانه‌ای موفق خواهد بود که در آ‌مد داشته باشد.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: نگاهی که رهبر معظم انقلاب به آموزش و پرورش دارد تا به حال در هیچ فرد دیگری مشاهده نکرده‌ایم ایشان در سیاست‌های ابلاغی خود تأکید دارند که آموزش و پرورش در اولویت باشد وقتی سال ۹۱ خدمت ایشان رسیدم فرمودند در میان وزارتخانه‌ها آموزش و پرورش جایگاه بالاتری دارد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: هرجا به کارها توجه خوبی داشتیم در دنیا سرآمد شدیم که مصداق آن ساخت موشک است اما در مواردی که مدیریت درستی وجود نداشت مثل ساخت خودرو موفق نبودیم.

رئیس فراکسیون فرهنگیان تصریح کرد: اقتصاد امروزمان لیبرال است و دیگر مردم به اقتصاد دانان اطمینانی ندارند هر جا گام‌های اسلامی برداشتیم موفق شدیم برعکس آنچه که لیبرال‌ها در حال تبیین آن هستند خرابکاری می‌کنند اما گروهی ارزش‌مدار باید جواب آنها را بدهند؛ ارزش‌های نظام و نگاه لیبرالیسم طی چهار دهه گذشته مانند دو خط موازی حرکت کردند و هرجا میدان مانور داشتند قدرت یافتند.

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که اقتصاد لیبرال به زنجیر کشیده شد اما امروز این نوع اقتصاد گسترش پیدا کرده است و تمام ارزش‌های ما را بدهکار می‌کند همان طور که شاهد هستیم اختلاسگر پول می‌برد؛ جیسون رضاییان جاسوسی می‌کند و در میان این کارشکنی‌ها مادران و همسران شهدا باید پاسخگو باشند در واقع لیبرال‌ها شرایط را به گونه‌ای پیش می‌برند که بگویند اسلام ناکارآمد است.

حاجی‌بابایی به موضوع افزایش حقوق‌ها هم اشاره و بیان کرد: به وضوح می‌بینیم که اجرای قانون را تغییر دادند اما به دنبال این موضوع جلساتی با دیوان محاسبات و اعضای دولت تشکیل دادیم تا این موضوع را پیگیری کنیم که دولت معتقد است پایین‌ترین حقوق ۳۹ درصد افزایش داشته است و این موضوع در شرایطی مطرح می‌شود که روزهای اخیر حکمی از یکی از معاونان وزیر آموزش و پرورش به دست ما رسید که ماهانه ۲۰ میلیون و ۸۰ هزار تومان دریافتی دارد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: وقتی با رئیس سازمان برنامه و بودجه صحبت می‌کنیم می‌گوید حقوق ۲۰ میلیونی یا بازنشسته‌ای که حقوق بالا بگیرد، نداریم و به حقوق فردی که پایین‌ترین حقوق را می‌گیرد ۲.۷ درصد و به فردی که بالاترین حقوق را می‌گیرد ۱۶ درصد اضافه کرده‌ایم که این نوع افزایش جوانمردانه نیست.

رئیس فراکسیون فرهنگیان بیان کرد: شنیده می‌شود فردی از کمیسیون تلفیق با هماهنگی دولت مواردی به مصوبه مجلس اضافه کرده تا امکان انجام هرکاری وجود داشته باشد و رئیس مجلس هم متوجه آن نشده است و آن را امضا کرده است حالا بعد از ۴ ماه ایستادگی رئیس مجلس نامه‌ای مبنی بر تخلف دولت بر افزایش حقوق‌ها را صادر کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز نگاه لیبرال بر آموزش و پرورش خیمه زده است، گفت: باید هزینه‌های آموزش و پرورش کاهش یابد بنابراین بخشی از مدارس دولتی به بخش خصوصی واگذار شد که در واقع امری به اجبار است.

حاجی‌بابایی با اشاره به دوران وزارت فانی گفت: ۵۰۰ دانش آموز در مدرسه‌ای ثبت نام کردند و ۴۰ معلم داشتند، اما ۱۵ شهریور آن را به بخش خصوصی واگذار کردند و ۴۰ معلم را به مدارس دیگر فرستادند و این در حالی است که مؤسس بخش خصوصی اقوام و آشنایان خود را به عنوان معلم به مدرسه آورد که این گونه خصوصی سازی آموزش و پرورش به عنوان بسته‌های حمایتی شروع شد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش افزود: فانی معتقد بود در آموزش و پرورش ۳۵۰ هزار معلم مازاد داریم و مشاور او اعلام کرد که ۱۱۰ هزار معلم بی‌سواد هستند و جای دیگر گفت ۱۱۰ هزار معلم خدمت گذار بودند این در حالی است که بنده عنوان کردم در آموزش و پرورش ۶۴۰ هزار معلم سرکلاس است، اما مشاوران فانی معتقد بودند که تعدادی از معلمان دیگر را به وزارتخانه دیگر فرستادیم، زیرا جمعیت آن‌ها زیاد است.

رئیس فراکسیون فرهنگیان بیان کرد: به دنبال استخدام نکردن معلمان و واگذاری مدارس دولتی ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به ۴ هزار نفر رسید، در واقع این دانشگاه تعطیل شده بود و سرپرستی آن را فردی به عهده گرفت که با ایجاد دانشگاه مخالف بود در نتیجه ماده ۲۸ اساس نامه دانشگاه فرهنگیان را جایگزین استخدام نیرو از طریق دوره چهار ساله کرد در حالی که این ماده برای رشته‌هایی است که امکان تربیت آن در دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد.

وی افزود: فردی را سرپرست دانشگاه کرده بودند که به دانشجو معلمان القا کند این دانشگاه کارآیی ندارد و کلاس‌ها، اساتید و شرایطی درخور شأن دانشجو نیست.

حاجی‌بابایی به موضوع حقوق دانشجو معلمان هم اشاره و تصریح کرد: بعد از مطرح شدن اعمال حداقل حقوق به دانشجو معلمان با فشاری که آوردیم در نهایت ۴۴۰ هزار تومان به حقوق دانشجو معلمان اضافه شد و باید حداقل حقوق هم مشمول آن‌ها می‌شد، اما آموزش و پرورش زیر بار نمی‌رفت که در نهایت بعد از پیگیری‌ها نامه دیوان محاسبات به وزارتخانه رفت تا احکام حقوق دانشجو معلمان را به صورت حداقلی اصلاح کند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه اشاره و بیان کرد: این برنامه فقط یک جمله از آموزش و پرورش بود و آن هم واگذاری مدارس دولتی و خرید خدمات که مجلس مواردی را به آن اضافه کرد که در طول برنامه‌های توسعه بی سابقه است در این برنامه در چهار بخش تأکید داریم که واگذاری آموزش و پرورش به بخش خصوصی امکان پذیر نیست.

رئیس فراکسیون فرهنگیان با اشاره به اینکه نگاه سیاسی در آموزش و پرورش همواره سرجای خود است، اظهار کرد: اگر از این موضوع رد شویم می‌بینیم نگاه بنیادی در آموزش و پرورش وجود ندارد، سال گذشته طی بررسی‌هایی که داشتیم معلوم شد ۱۹۴ هزار کمبود معلم وجود دارد که برای جبران آن معاونان مدرسه، نیرو‌های بهداشتی و مشاوران را به خدمت گرفتند و اگر این روند تداوم داشت در سال‌های آتی مدیر و معاون را هم برمی‌داشتند و تصور بر این بود که معاون مدرسه عضوی اضافه است.

وی ادامه داد: باید دید طی این سال‌ها چند کلاس در روستا‌ها به بهانه آن که جمعیت کمی دارند تعطیل شده‌اند سال ۹۱ که در دوره تحریم‌ها بودیم بودجه عملیاتی دولت ۱۴۰ هزار میلیارد تومان بود که از این رقم ۱۵.۷ هزار میلیارد تومان به آموزش و پرورش اختصاص یافته است، اما در سال ۹۵ که بودجه عملیاتی دولت ۲۸۳ هزار میلیارد تومان بود بودجه عملیاتی آموزش و پرورش ۲۸.۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که در مقایسه با سال ۹۱ کاهش یافته بود؛ امسال هم سهم آموزش و پرورش به حدود ۹ درصد از سهم عملیاتی بودجه می‌رسد.

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه ۵۰ هزار نفر از طریق طرح خرید خدمات آموزشی وارد کلاس‌های درس شدند، اظهار کرد: از این افراد آزمونی گرفته نشده است و سلیقه‌ای وارد شدند، اما این افراد مقابل مجلس حضور یافته و خواستار استخدام هستند. در واقع معلم ارزان قیمت آورده‌اند تا آموزش و پرورش را به جای سرانه ۳ میلیون تومانی به ازای هر دانش آموز با ۴۰۰ هزار تومان اداره کنند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان سال ۸۶ به قبل با بازنشستگان فعلی گفت: بر اساس فرمولی که داریم فرد بازنشسته‌ای که ۲ میلیون حقوق می‌گیرد باید ۶۰ درصد به حقوقش اضافه شود همچنین ۵ هزار میلیارد تومان هم برای همسان سازی حقوق‌ها کنار گذاشتیم که باید ماهانه ۲۰۰ هزاز تومان به حقوق بازنشستگان اضافه شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 26 تیر 1398 ، کدخبر: 1504476 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرهنگی باز نشسته
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
0
2
برای ساماندهی عدالت اجتماعی در پرداخت حقوق ها وفاصله طبقاتی ونزدیک کردن کف وسقف حقوقهاباید بسیج عمومی داده شودتااز تمام انسانهای منصف ومتدین ودانشجو واساتید و اقتصا ددا نان برجسته ومردم عدالتخواه تشنه عدالت بطور کامل بررسی شود تا این معضل ومشکل اجتماعی خانمان سوز که معیشت ملت آبرو مند ومظلوم همیشه در صحنه را نشانه گرفته است اصلاح گرددوازطرف برخی از نمایندگان مجلس به دادخواهی این تخلف بزرگ نابخشودنی تاریخ که کف حقوق 2 میلیون و سقف حقوق بیش از 10 میلیون باشدرابه گورستان تاریخ بسپارند واین تبعیض وبی عدالتی از کشور قدرتمند ایران رخت بربندد واین مهم را مجلس برای دادخواهی ملت بطور قاطع در برابراین ظلم بزرگ بایستدودر صورت سرپیچی به قوه قضائیه بسپارد و باورود این قوه قضائیه عدالت اجتماعی در مورد پرداخت حقوقها محقق گردد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین