پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۷۰۳
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷
چهار ماه از وقوع سیل در خوزستان می گذرد و همچنان در بسیاری از مناطقی که درگیر سیل بودند اثرات این بحران هنوز قابل دیدن است و مردم هنوز آثار باقی مانده از این واقعه دردناک را احساس می کنند.بر اساس اعلام جمعیت هلال احمر استان، ۲۲ شهرستان خوزستان دچار سیلاب و آبگرفتگی شد و ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان درگیر این بحران طبیعی شدند.
شعار سال: چهار ماه از وقوع سیل در خوزستان می گذرد و همچنان در بسیاری از مناطقی که درگیر سیل بودند اثرات این بحران هنوز قابل دیدن است و مردم هنوز آثار باقی مانده از این واقعه دردناک را احساس می کنند.
ردپای سیل در حمیدیه
 فروردین امسال بارش باران در خوزستان و استان‌های بالادست و رهاسازی آب از سدهای کرخه و دز سبب طغیان رودخانه‌های کارون، دز و کرخه و به دنبال آن جاری شدن سیل در بسیاری از شهرستان‌های استان شد.

بر اساس اعلام جمعیت هلال احمر استان، ۲۲ شهرستان خوزستان دچار سیلاب و آبگرفتگی شد و ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان درگیر این بحران طبیعی شدند.

یکی از شهرستان‌هایی که در این حادثه دچار ضرر و خسارت‌های زیادی شد حمیدیه در غرب خوزستان است.

علاوه بر سیل فروردین امسال در بهمن ماه پارسال نیز سیلابی که ناشی از رهاسازی آب از سد کرخه بود باعث جاری شدن سیل در این شهرستان شده بود.

جاری شدن دوباره سیلاب در این منطقه تخریب‌ها و خسارت‌های زیادی را با خود به همراه داشته است.

جبران خسارت‌های سیلاب دوم در فاصله زمانی ۲ ماه کاری بسیار سخت است و همین موضوع زندگی را برای بسیاری از اهالی این منطقه سخت کرده است.

موفق به دریافت وام نشده ایم

ساعد صالحی یکی از اهالی حمیدیه است که در بخش مرکزی این شهرستان زندگی می‌کند.

این فرد از اهالی شهرستان حمیدیه در حالی که نگرانی در چهره اش همچنان پیداست گفت: در زمان وقوع سیلاب خسارت‌های زیادی به زندگی ما وارد شد که هنوز جبران نشده اند.

وی گفت: خانه‌های ما خراب شده است و زندگی اولیه خود را نداریم، تسهیلاتی را برای بازسازی و ساخت خانه‌های تخریب شده از سیل در نظر گرفتند اما متاسفانه نه بانک‌ها و نه مسئولان برای دریافت تسهیلات با ما همکاری ندارند و هنوز موفق به دریافت وام نشده‌ایم.

صالحی بیان کرد: مردم این شهرستان در زمان وقوع سیل در ساخت سیل بندها و مهار سیلاب تلاش‌ها و سختی‌های زیادی کشیدند اما اکنون در زمان مراجعه به بانک‌ها برای دریافت وام به ما توهین می‌شود و همکاری برای پرداخت تسهیلات ندارند.

به گفته سرپرست فرماندار حمیدیه ۷۵ خانه شهری و روستایی حمیدیه نیازمند احداث مجدد هستند.

سرپرست فرمانداری شهرستان حمیدیه پیش از این گفته بود که دولت برای بازسازی خانه‌های روستایی آسیب دیده از سیل یکصد میلیون ریال کمک بدون عوض و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت می‌کند و برای بازسازی و ساخت خانه‌های آسیب دیده شهری نیز یکصد میلیون ریال کمک بدون عوض و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت می‌کند.

شاهین هاشمی افزود: برای رهن خانه در روستا ۶۰ میلیون ریال و در شهر ۱۲۰ میلیون ریال نیز کمک هزینه به سیل زدگان پرداخت می‌شود.

روستای حمدان حمیدیه همچنان گرفتار آثار سیل

به روستای حمدان که نگاه می‌کنی بعد از سیلاب به صحرایی از شن و خاک تبدیل شده است که چند کانکس در آن قرار دارد، چهره روستا ناراحت کننده است، زمین‌های کشاورزی از بین رفته است ودیگر آبادانی در روستا به چشم نمی‌خورد.

خانه‌های روستای حمدان سلجه از توابع شهرستان حمیدیه که در کنار رودخانه کرخه واقع است در زمان وقوع سیل دچار آسیب و خسارت‌های زیادی شدند.

آب در این منطقه تا ارتفاع ۲ متر بالا آمد و آسیب زیادی را به خانه‌های اهالی این روستا وارد کرد.

هنوز خاک و شن بر اثر فروکش کردن سیلاب در این منطقه وجود دارد و زندگی مردم در این منطقه را به ویژه برای کودکان دشوار کرده است.

به مدت ۲ ماه از زمان وقوع سیلاب (اوایل فروردین ماه) مردم این روستا به دلیل خسارت‌های جدی که به خانه‌های آنها وارد شد در چادر در کنار روستا زندگی کردند.

در خرداد ماه امسال تعداد ۳۶ کانکس برای اسکان اهالی این روستا در منطقه مستقر شد.

سمیه حمدانی از اهالی این روستا در حالی که چند نامه‌ی تقاضا برای دریافت تسهیلات بازسازی خانه‌های خسارت دیده از سیلاب را در دست داشت بیان کرد: با وجود آنکه چندین بار کارشناس برای ارزیابی و تعیین خسارت سیل به خانه‌ها به این روستا آمده است هنوز موفق به دریافت تسهیلات نشدم.

وی گفت: در برخی از کانکس‌هایی که برای اسکان اهالی این روستا مستقر شده است ۲ تا سه خانواده با هم زندگی می‌کنند که این وضعیت زندگی را بسیار سخت کرده است.

این زن اهل روستای حمدان سلجه با ابراز ناراحتی از زندگی چند خانواده در یک کانکس افزود: در این روستا ۴۶ خانوار زندگی می‌کنند و ۳۶ کانکس در این منطقه مستقر کرده‌اند، قرار بود خانه‌های این روستا در مدت سه ماه ساخته شود اما هنوز هیچ خانه‌ای ساخته نشده است.

نارضایتی سیل زدگان روستای حمدان از وضعیت بهداشت

حمدانی گفت: بعد از جاری شدن سیلاب در این منطقه وضعیت بهداشتی بسیار بد شده است، بیشتر کودکان این روستا دچار بیماری‌های پوستی و عفونی شدند.

وی افزود: بیماری‌های عفونی و پوستی بیشترین میزان شیوع را در این منطقه داشته و متأسفانه با وجود اعزام تیم‌های پزشکی به منطقه اما دارویی برای درمان در بین مردم توزیع نمی‌شود.

این زن اهل روستای حمدان با اشاره به اینکه هزینه‌های درمان بیماری‌ها برای سیل زدگان سنگین است گفت: اغلب مردم منطقه دام و زمین‌های کشاورزی خود بر اثر جاری شدن سیلاب از دست داده ند و شغلی برای کسب درآمد ندارند به همین منظور درمان بیماری‌هایی که در این منطقه مبتلا می‌شویم بسیار سخت و دشوار است.

حمدانی ادامه داد: سهمیه شیر خشک برای این منطقه در نظر گرفته بودند که مدتی است این سهمیه را دریافت نمی‌کنیم و با وجود اینکه درآمد و شغلی نداریم باید هزینه زیادی را برای خرید شیر خشک پرداخت کنیم.

خانه‌هایی متفاوت با زندگی بومی روستاییان حمدان

سعید طرفی هم از اهالی روستای حمدان است، او از بافت قدیم و بومی این روستا صحبت می‌کند که سیل آن را تخریب کرده است.

وی گفت: خانه‌هایی که در این روستا بود چند اتاق داشت و چند خانواده در یک خانه به راحتی زندگی می‌کرد، اما خانه‌های جدیدی که در این منطقه در حال ساخت هستند تنها یک اتاق دارند که این نوع ساخت و ساز، زندگی کردن برای اهالی این روستا را دشوار می‌کند.

طرفی ادامه داد: به تعداد خانه‌هایی که خراب شده است خانه در حال ساخت است و این به معنی این است که خانه‌هایی که چند خانواده در آن زندگی می‌کرد باید درآینده در خانه‌هایی با یک اتاق زندگی کنند.

این فرد از اهالی روستای حمدان از تخریب شدن جاده دسترسی این روستا به حمیدیه بعد از سیلاب می‌گوید.

وی گفت: مردم این روستا برای انجام امورات خود و رفع مایحتاج باید یک مسافت طولانی از روستا به شهر را که بر اثر سیل تخریب شده است طی کنند.

طرفی ادامه داد: در گذشته در این منطقه یک مدرسه وجود داشت که بر اثر سیل تخریب شده است، بسیاری از دانش آموزان این منطقه بعد از سیل ترک تحصیل کردند.

لزوم راه اندازی ۲ مرکز جامع سلامت در مناطق سیل زده شهرستان حمیدیه

مدیر بهداشت شهرستان حمیدیه بیان کرد: یکی از نیازهای بهداشتی مناطق سیل زده در این شهرستان تأسیس ۲ مرکز جامع سلامت برای رسیدگی بهتر و بیشتر بهداشت مناطق سیل زده است.

امین دزفولی گفت: به صورت هفتگی تیم‌های پزشکی برای بررسی وضعیت سلامت و بهداشتی مردم مناطق سیل زده این شهرستان اعزام می‌شوند.

وی افزود: وضعیت سلامتی مردم در این مناطق به صورت هفتگی رصد می‌شود و تا کنون بیماری به صورت اپیدمی در مناطق سیل زده مشاهده نشده است، شاید به صورت موردی بیماری مشاهده شده باشد که تحت درمان قرار گرفته است.

وی از مردم مناطق سیل زده خواست که در صورت مشاهده هر گونه بیماری به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

دزفولی با اشاره به اینکه تمامی خدمات درمانی در مناطق سیل زده رایگان بوده است افزود: در این مناطق آهک پاشی نیز به صورت مرتب انجام می‌شود تا از بروزو انتشار برخی بیماری‌ها جلوگیری شود.

پرداخت یک هزار و ۶۵۰ فقره تسهیلات بلاعوض به سیل زدگان حمیدیه

سرپرست فرماندار حمیدیه بیان کرد: در یک ماه گذشته که پرداخت تسهیلات به سیل زدگان آغاز شده است تعداد یک هزار و ۶۵۰ فقره تسهیلات بلاعوض به سیل زدگان حمیدیه پرداخت شده است.

شاهین هاشمی ادامه داد: آواربرداری از ۱۲۴ واحد تخریب شده از سیل انجام گرفت و ۳۰ هزار و ۵۰۰ کیسه سیمان در مناطقی از حمیدیه که کار بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی تخریب شده از سیل در حال انجام است توزیع شده است.

وی گفت: تا کنون ۵۳ واحد شهری و ۱۵۸ واحد روستایی تخریب شده از سیل در حمیدیه در این مدت در حال احداث هستند.

سرپرست فرمانداری حمیدیه بیان کرد: ۶۸۶ واحد مسکونی شهری و یک هزار و ۲۲۷ واحد روستایی برای تعمیر در نظر گرفته شدند که از این تعداد قرارداد تعمیر ۵۰۰ واحد مسکونی شهری و ۷۲۵ واحد مسکونی روستایی منعقد شده است.

هاشمی با اشاره به پرداخت تسهیلات ساخت به صاحبان خانه‌های تخریب شده از سیل در این شهرستان بیان کرد: پرداخت تسهیلات به ۴۶ واحد شهری و ۱۴۶ واحد روستایی تعیین شده است که از این تعداد قرار داد پرداخت تسهیلات به ۲۹ واحد شهری و ۷۹ واحد روستایی در بانک‌ها منعقد شده است.

وی با اشاره به ساخت خانه در منطقه سیل زده حمدان ادامه داد: ساخت خانه در مناطق سیل زده حمیدیه تا پایان امسال باید به پایان برسد به غیر از روستای حمدان که باید هر چه زودتر ساخت خانه در این منطقه به پایان برسد.

هاشمی ادامه داد: مردم این روستا در حال حاضر در کانکس‌هایی که در این منطقه مستقر شده‌اند زندگی می‌کنند و بنیاد مسکن قول داده که هر چه زودتر ساخت این خانه‌ها پایان یابد.

هاشمی همچنین با اشاره به وضعیت بهداشتی روستاهای سیل زده در این شهرستان ادامه داد: با اعزام اکیپ‌های پزشکی به صورت هفتگی به مناطق سیل زده و انجام عملیات آهک پاشی تلاش شده است تا از بروز و انتشار بیماری در این مناطق جلوگیری شود.

سیلی سیل به خوزستان

وقوع سیل بی سابقه در خوزستان که به گفته مدیریت بحران خوزستان در یکصد سال اخیر بی سابقه بوده است مشکلات اقتصادی و روحی و ورانی زیادی را در استان به همراه داشته است.

طغیان رودخانه‌های دز، کارون و کرخه از فروردین ماه امسال باعث شد در حدود ۳۰۰ روستا در ۱۲ شهرستان در خوزستان درگیر سیل شوند و به گفته وزیر کشور ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان در معرض سیل بوده‌اند.

برآوردهای مدیریت بحران خوزستان نشان می‌دهد که این سیلاب ۱۲۵ هزار میلیارد ریال به بخش‌های اقتصادی و کشاورزی، زیرساخت‌ها و منازل شهری و روستایی خسارت وارد کرده است.

به گفته روانشاسان کودکان در سیل خوزستان بیشترین ضربه روحی را دیدند و دچار ترس و اضطراب شدند.

سیل در حوزه آموزش و پرورش نیز باعث عقب ماندگی و ترک تحصیل بسیاری از دانش آموزان مناطق سیل زده در استان شد.

دانش آموزان مناطقی که دچار سیل شدند به مدت ۲ هفته از تحصیل جا ماندند و سال تحصیلی خود را در شرایط سخت به پایان رساندند.

در ابتدای وقوع سیل مدارس در چادرهای اسکان و یا اردوگاه‌های اسکان برگزار شد و بعد از مدتی این دانش آموزان در مدارس دیگر ادغام شدند.

شهرستان حمیدیه با حدود ۵۳ هزار نفر جمعیت در غرب اهواز واقع است و رودخانه کرخه از این شهرستان عبور می کند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:29 تیر1398،کدخبر:83403109،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین