پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۶۰۰۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
جمالی‌نوبندگانی معتقد است مهمترین موضوعی که سرنخ اصلی در مسئله فساد ارز دولتی در بخش دارو بوده، امضاهای طلایی در بخش غذا و داروی وزارت بهداشت است که تعیین می‌کند چه دارویی و برای کجا می‌تواند وارد شود.

شعار سال: نقش امضاهای طلایی در ارز گمشده دارو چیست؟ نبود قابلیت ردیابی ارز تجهیزات پزشکی سبب شده تا بخشی از ارز دولتی تخصیص یافته به دارو و تجهیزات، صرف واردات کالاهای غیرمربوط و بعضاً آسیب‌زا شود.

اواخر تیرماه سال جاری بود که از دفتر رییس جمهور خبر رسید که یک میلیارد یورو ارز دولتی گم شده است. از آنجا که ارز گم شده مربوط به وزارت‌خانه‌های صنعت، بهداشت و کشاورزی بود، از وزرای این سه وزارت‌خانه خواسته شده توضیح دهند ۱۰ شرکت دارویی و ۱۰ شرکت واردات کالاهای ضروری با ارز تخصیص داده شده دولتی، چه کرده‌اند. پس از آن وزیر بهداشت نیز ضمن تایید وجود مفاسدی از قبیل واردات کابل برق به جای استند قلب و یا داروی تاریخ مصرف گذشته، گفت: بازار دارو و تجهیزات پزشکی ۵۰ هزار میلیارد تومان است که به دلیل اینکه رقم بزرگی است امکان بروز فساد در آن وجود دارد.

در این رابطه، محمدجواد جمالی‌نوبندگانی نماینده فسا در مجلس دهم به اقتصاد۲۴ گفت: بحثی که در مورد برنگشتن ارز دولتی اختصاص یافته به دارو مطرح شده، از دو جنبه قابل بررسی است؛ نخست اینکه قسمتی از ارز اختصاص یافته به دارو، مانند سایر اقلام وارداتی همچون موبایل و گوشت، برای هدفی که مدنظر بوده اختصاص نیافته است.

وی در ادامه افزود: بخش دیگری از این عدم تطابق، به بخش تجهیزات پزشکی بر می‌گردد که به گفته وزیر بهداشت منحرف شده و تجهیزات مورد نیاز وارد نشده است.

جمالی به نکته دیگری هم اشاره کرد که مربوط به بازارهای سیاه دارو بود. وی گفت: بخشی از این ارز دولتی مربوط به داروهای خاص بوده که وارد شده اما از بازار سیاه سر در آورده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته متاسفانه این مسئله در حوزه دارو و درمان مسبوق به سابقه است که این گوشه‌ای از آسیب‌هایی است که مافیای دارو و تجهیزات به کشور می‌رساند.

اما مهمترین موضوعی که سرنخ اصلی در مسئله فساد ارز دولتی در بخش دارو بوده، امضاهای طلایی در بخش غذا و داروی وزارت بهداشت است که تعیین می‌کند چه دارویی و برای کجا می‌تواند وارد شود. به گفته جمالی، این مسئله در وزارت بهداشت بسیار حائز اهمیت است که در شرایط فعلی فشار مضاعفی بر بدنه کشور وارد می‌کند.

این نماینده استان فارس تاکید کرد: همه این موارد یاد شده از ضعف نظارتی وزارت بهداشت نشات می‌گیرد. چرا باید به جای داروهای خاص، برخی داروهای غیرضرور وارد شود و با چه مجوزی برخی تجهیزات پزشکی به امکانی خاص تعلق می‌گیرد؟ این‌ها مواردی است که نظارت مستمر و پایدار وزارت بهداشت را می‌طلبد.

وی در پایان به مسئله عدم مدیریت بر مصرف دارو نیز اشاره کرد و گفت: این اصلاً خوب نیست که در کشور ما هر پزشکی به هر تعداد که می‌خواهد دارو و یا دستور ام آر آی و سی تی اسکن تجویز کند. این موضوع باعث شده که هم مردم به سختی دچار شوند، هم بیمه‌ها در معرض ریسک بیشتر قرار بگیرند و هم کشور آسیب ببیند چرا که در حال حاضر وابستگی ما به مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی بسیار بالاست از این‌رو مشکلات دارو می‌تواند در آینده پاشنه آشیل کشور شود به خصوص که در دوران سخت تحریم هم هستیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اقتصاد 24 ، تاریخ انتشار 18 مرداد 98، کد خبر 127734،   www.eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین